آیا شما هم احساس می‌کنید نمی توانید بدون شکلات، آبنبات و کیک زندگی کنید؟ نگران نباشید چون تنها نیستید. برای بعضی‌ها کم کردن مصرف شیرینی کار ساده ‌ای نیست. علتش این است که قند به شدت اعتیاد آور است. یک متخصص تغذیه که زمانی خودش هم به شیرینی معتاد بوده در مورد اعتیاد به قند می گوید «قند در مغز روی همان قسمت ‌هایی تأثیر می‌گذارد که کوکائین نیز آن‌ها را تحریک می کند». در ادامه نشانه‌هایی را از نظر خواهید گذراند که به شما می‌گویند کاملا به قند اعتیاد دارید.

حس شما به شیرینی ترکیبی از عشق و نفرت است
زیاده روی‌های گاه به گاه طبیعی است اما اگر علی رغم پیامدهای بد مثل احساس سیری بیش از حد، دل درد، احساس گناه یا اختلال در خواب و ورزش، باز هم نمی‌توانید از خوردن کاسه‌ی دوم بستنی بگذرید، این می‌تواند نشانه ی اعتیاد به قند باشد. به گفته‌ی متخصص تغذیه «برای فردی با بدنی سالم و وزنی متعادل، اعتیاد غذایی تجربه‌ی بدی نخواهد بود. اما کسانی که سعی دارند وزن خود را کاهش دهند یا از بیماری‌هایی مثل دیابت رنج می برند، پیامد اعتیاد غذایی می‌تواند منفی باشد».

برای نتیجه بهتر از رژیم غذایی باید تعداد و میزان آن را حتما در نظر بگیرید.

50 عدد اسنیکرز دارید
اما همه را در مدتی کوتاه میل می‌کنید به جز عوامل ژنتیک، سابقه‌ی قبلی و فیزیک بدن‌تان، شخصیت مستعد اعتیاد هم در آن‌چه دوست داشتن کیک و نیاز داشتن به آن را از هم متمایز می کند تعیین کننده است. به گفته‌ی یک متخصص تغذیه، «این قیاس مانند سوء مصرف مواد است؛ درست مثل حکایت کسانی است که نمی‌توانند در مصرف مواد جلوی خود را بگیرند».

دوست دارید یک عالمه چیپس بخورید
اعتیاد به قند فقط به شیرینی مربوط نمی شود؛ تمام کربوهیدرات‌ها در بدن به قند تبدیل می‌شوند. یک متخصص تغذیه در این ارتباط می‌گوید «ممکن است به شیرینی علاقه نداشته باشید اما اگر مدام هوس چیپس یا حتی نان می کنید در واقع بدن‌تان به قند نیاز دارد».

در محل کار مدام نوشابه می‌نوشید
وقتی به چیزی اعتیاد دارید فرقی نمی‌کند سیگار، الکل یا شکر باشد، با اینکه می‌دانید برای تان ضرر دارد مدام خود را در معرض آن قرار می‌دهید. نوشابه خوردن بیش از حد نیز از این قاعده مستثنی نیست.

برای کسانی که اعتیاد شدید به خوردن دارند حساسیت مغزشان به خوردن بیشتر خواهد شد.

یک کاسه بستنی دیگر برای تان کافی نیست
مثل انواع دیگر اعتیاد، کسانی که به شیرینی معتاد هستند پس از مدتی احساس می کنند بیشتر و بیشتر باید شیرینی بخورند تا به احساس رضایت برسند. به گفته‌ی یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی «بعضی افراد، هرچه بیشتر بر یک الگوی غذایی مثل بستنی بعد از شام اصرار بورزند، احتمال اینکه حساسیت مغزشان کاهش یابد و برای رسیدن به حس رضایت به بستنی بیشتر یا بستنی با سس شکلات نیاز پیدا کنند بیشتر است».

در خانواده‌ی خود سابقه ی وابستگی به الکل دارید
اگر یکی از والدین شما، مخصوصا پدرتان، با مشکل وابستگی به الکل مواجه بوده است، ممکن است علاقه‌ی او به شیرینی از طریق دی ان ای به شما هم انتقال پیدا کرده باشد. تحقیقات نشان می‌دهد ژن‌های مسئول علاقه به شیرینی با ژن‌های الکلی شدن یکی هستند و این ژن‌ها ممکن است به کودکان فرد نیز منتقل شوند.

احساس خماری می‌کنید
اگر شما هم مثل خیلی‌های دیگر گاه گدار دل‌تان برای شیرینی تنگ می‌شود، مسئله‌ای نیست. اما اگر در صورت نرسیدن آن میزان قندی که می‌خواهید، علائمی مانند بدخلقی، سردرد یا لرز  پیدا می‌کنید حتما به قند معتاد شده‌اید. اگر موارد بالا برای‌تان آشناست حتما پیش از آن‌که دیر شود به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید.
منبع : Womenshealthmag