حتما می‌دانید اگر بعد از ساعت 4 بعد از ظهر یک لاته‌ی دوبل بنوشید یا دسرهای بیش از حد شیرین میل کنید دیگر نمی‌توانید هشت ساعت خواب راحت داشته باشید. اما چیزی که احتمالا نمی‌دانید این است که غذاهایی وجود دارند که باعث می‌شوند شب روی تخت تا صبح خواب‌تان نبرد؛ غذاهایی که متخصصین تغذیه توافق دارند قسمتی از یک رژیم غذایی سالم محسوب می‌شوند.

مسئله این است که داشتن خواب کافی و راحت برای پیروی از عادات غذایی سالم ضروری است. طبق تحقیقاتی که اخیرا انجام شده، خواب کافی و مرتب به حفظ وزن مناسب کمک می‌کند. تحقیقات دیگر نیز نشان می‌دهند کمبود خواب می‌تواند فرد را به خریدن مواد غذایی پر کالری تشویق کند. این مواد غذایی باعث می‌شوند شب‌ها بیدار بمانید و این چرخه‌ی وحشتناک دائمی می‌شود. بیشتر غذاهای مفید کاری با خواب‌تان ندارند، اما سعی کنید قبل از خواب از مواد غذایی زیر دوری کنید:


سبزیجات خانواده‌ی کلم

به نظر عجیب است، نه؟ سبزیجاتی مانند بروکلی و گل کلم سرشار از مواد مغذی گیاهی، ویتامین و مواد معدنی هستند که به فرایند سم زدایی و پیشگیری از سرطان کمک می‌کنند. به علاوه، آن‌ها تریپتوفان هم دارند؛ آمینو اسید خواب‌آوری که به بدن در تولید سروتونین کمک و به این ترتیب نقش تنظیم کننده‌ی خواب را ایفا می‌کند. اما سبزیجات خانواده‌ی کلم مقدار زیادی فیبر سخت نیز دارند که هضم‌شان زمان بر است. به گفته‌ی یک متخصص تغذیه شناخته شده از نیویورک «اگر قبل از خواب مقدار زیادی فیبر حل نشدنی میل کنید، وقتی سعی دارید بخوابید بدن‌تان هم‌چنان درگیر هضم کردن سبزیجات خواهد بود. این ممکن است مانعی برای راحت خوابیدن شما باشد». البته هم‌چنان می توانید این سبزیجات مغذی را میل کنید، اما بهتر است قبل از خواب نباشد.


آنتی اکسیدانی که در سس گوجه فرنگی در کاهش خطر بیماری های قلبی و سرطان مؤثر است.

سس گوجه فرنگی

سس گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C، آهن و لیکوپن است؛ آنتی اکسیدانی که در کاهش خطر بیماری‌های قلبی و سرطان مؤثر است. این سس لذیذ، اسیدی نیز هست. این اسیدی بودن ممکن است هنگام خواب به سوزش معده منجر شود. به توصیه‌ی یک متخصص تغذیه و رژیم غذایی، بهتر است قبل از خواب پیتزا یا پاستا میل نکنید و حواس‌تان باشد غذا‌های سس دار را حداقل سه ساعت قبل از خوابیدن میل کنید.


شکلات تلخ

از آن‌جا که تحقیقات اخیر نشان دهنده‌ی فواید این آنتی اکسیدان بوده‌اند، معتادین به شکلات روز به روز در سرتاسر دنیا بیشتر می‌شوند. با این‌حال، در حالی که یک یا دو تکه شکلات تلخ می‌تواند گزینه‌ی سالمی برای نیاز شما به دسر باشد، به خاطر کافئینی که دارد اصلا به راحت خوابیدن شما کمک نخواهد کرد. در واقع، فقط مقداری شکلات تلخ، به اندازه ی یک فنجان استاندارد قهوه کافئین دارد و هرچه شکلات شما تیره‌تر باشد، میزان کافئین آن نیز افزایش می‌یابد. به گفته‌ی یک متخصص تغذیه «شکلات تلخ تیروسین هم دارد؛ آمینو اسیدی که می‌تواند بسیار تحریک کننده باشد».


فرآورده‌های پروتئینی

فرآورده‌های گوشتی و پنیر می‌توانند تنقلات بسیار خوبی برای مهمانی‌تان باشند، اما شما را بیدار نگاه خواهند داشت. به گفته‌ی یک متخصص تغذیه «پنیر و گوشت‌های فرآوری شده تیرامین دارند. تیرامین آمینو اسیدی است که به ترشح نوراپی‌نفرین کمک می کند. برای آن دسته از شما که نمی دانید، نوراپی‌نفرین محرکی است که باعث می شود احساس آگاهی بیشتری داشته باشیم».


گوشت قرمز سرشار از پروتئین است و می تواند کم چرب باشد هنوز هم غذایی چرب محسوب می شود که هضم کردنش برای بدن مشکل است.

گوشت قرمز

در حالی که سرشار از پروتئین است و می‌تواند کم چرب باشد هنوز هم غذایی چرب محسوب می‌شود که هضم کردنش برای بدن مشکل است. این یعنی اگر برای شام استیک یا همبرگر میل کنید، به احتمال زیاد زمانی که سعی می‌کنید چشمان‌تان را بسته نگاه دارید هنوز در حال هضم کردن شام‌تان هستید و این ممکن است باعث شود به راحتی خواب‌تان نبرد. به گفته‌ی یک متخصص تغذیه، رژیم های پروتئینی ممکن است به پدیده‌ای به اسم «آپنه خواب» منجر شوند؛ شرایطی که باعث می شود تنفس در خواب برای مدتی متوقف شود و کیفیت خواب کاهش یابد.


غذاهای پر ادویه

به خاطر خاصیتی که به تقویت سوخت و ساز بدن منجر می‌شود، غذاهای پر ادویه مخصوصا اگر می‌خواهید چند کیلویی وزن کم کنید بسیار مفید هستند. با این حال غذاهایی که بدن را گرم می کنند می توانند به خوابی آشفته منجر شوند. از آن‌جایی که این غذاها دمای درونی بدن را افزایش می‌دهند، می‌توانند تأثیری منفی روی خواب‌تان داشته باشند. به گفته‌ی یک متخصص تغذیه از مرکز پزشکی ایالت اوهایو، غذاهای پر ادویه ممکن است به سوزش معده منجر شوند که این می‌تواند زمان خواب شدیدا آزاردهنده باشد.


منبع : Huffingtonpost