شما هر روز تمام تلاش خود را می‌کنید که غذاهای مقوی و پروبیوتیک مثل ماست میل کنید، هفته‌هاست به نوشابه‌ی رژیمی لب نزده اید و به اندازه‌ی یک دونده‌ی ماراتن که روزها در صحرا دویده است آب می‌نوشید. پس چرا هنوز نفخ دارید؟
90 درصد گاز روده و معده از منابع بیرونی سرچشمه می‌گيرد. هنگامی‌كه چيزی می‌خوريد و يا می‌نوشید اندكی هوا نيز به همراه غذا وارد سيستم گوارشی شما می‌شود. جالب اینجاست که بلعيدن هوا در افراد مضطرب بيشتر است.
اما جدا از عوامل بیرونی، اگر غذای سالم خوردن یک نکته‌ی منفی داشته باشد، آن نکته این است که گاهی اوقات شکم تان این‌قدر باد می‌کند که دکمه‌های شلوارتان به سختی بسته می‌شود. میوه، سبزیجات، دانه‌ها و غلات، شکر، فیبری طبیعی دارند که به سختی هضم می‌شوند و در ایجاد گاز و باد معده نقش زیادی دارند.

اگر تمام تاکتیک‌های ضد نفخ نمی‌توانند از این مشکل جلوگیری کنند، راه دیگری وجود دارد که باید امتحان کنید؛ آنزیم‌های هاضم یا هضم کننده. این‌ها پروتئین‌هایی هستند که غذا را به تکه‌های کوچک تر تبدیل می‌کنند تا راحت تر جذب شوند و فرایند دریافت مواد مغذی برای بدن آسان تر شود. در نتیجه آنزیم‌های مذکور در آرام نگاه داشتن معده نقش مهمی دارند.
آنزیم‌ها کربوهیدارت، پروتئین و چربی را خرد می‌کنند، پس اگر نباشند این مواد به درستی خرد نمی‌شوند و در نتیجه برای سیستم هاضمه مشکل ایجاد می‌شود و به نفخ معده منجر می‌شود. این آنزیم‌ها قسمتی ضروری از یک سیستم هاضمه‌ی سالم هستند.
بدن به خودی خود در دهان، معده و روده‌ی کوچک یا در واقع هرکجا که غذا از آن عبور می‌کند آنزیم‌های هضم کننده تولید می‌کند. ولی اگر مشکل نفخ معده‌ی شما دائمی است، ممکن است بدن‌تان به اندازه‌ی کافی این آنزیم‌ها را تولید نکند. مثل بقیه‌ی فعالیت‌های بدن، تولید آنزیم هضم کننده هم با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد.

غذاهای خام مانند میوه و سبزیجات سرشار از آنزیم های هضم کننده است.

با اینکه این مشکل بزرگی است، لازم نیست نگران باشید، می‌توانید این آنزیم‌ها را میل کنید. غذاهای خام سرشار از آنزیم‌های هضم کننده هستند، پس می‌توانید میوه و سبزیجات را به جای حالت سرخ شده یا آب پز و بخارپز به صورت خام میل کنید تا مقدار زیادی از این آنزیم‌ها را دریافت کنید. از آنجایی که جویدن به ترشح بیشتر آب دهان منجر می‌شود و آب دهان نیز آنزیم هضم کننده دارد، جویدن این غذاهای خام نیز کمک زیادی می‌کند.
اگر زیاد به غذاهای خام علاقه ندارید؛ مشکلی نیست. می‌توانید این آنزیم‌ها را از طریق قرص نیز دریافت کنید. اما مثل پروبیوتیک‌ها و دیگر مکمل‌ها، تمام آنزیم‌ها به مقدار مساوی در یک قرص گنجانده نمی شوند. به دنبال مکملی باشید که ترکیبی از چند آنزیم داشته و در سطوح ph مختلف فعال باشد تا قبل از انجام دادن وظیفه‌ی خود، در اسید معده از بین نرود. بهتر است مواظب باشید درگیر داروهای مصنوعی و اعتیاد آور نشوید.
برای حصول نتیجه‌ی بهتر، دستور استفاده‌ی روی بسته‌ی دارو را بخوانید و آن را با غذا میل کنید. به این شکل داروها با سرعت بیشتری غذا را خرد می‌کنند. اگر دارو را به این شکل مصرف کنید بعد از هر وعده تفاوت را احساس خواهید کرد. به هر صورت می‌توانید با مراجعه به یک متخصص تغذیه، از بهترین رژیم غذایی ممکن برای کاهش نفخ معده‌ی خود آگاه شوید.
منبع : Prevention