شاید گفتنش درست نباشد اما مردم در مورد سلامت و تغذیه حرف‌های بی اساس زیاد می‌زنند. به همین دلیل چند متخصص تغذیه و رژیم غذایی تصمیم گرفته‌اند همه چیز را روشن کنند. در این مطلب با رایج‌ترین تصورات اشتباهی که در مورد تغذیه و رژیم غذایی می‌شنوید آشنا خواهید شد.

غذا خوردن هنگام شب برای شما مضر است
پیش از آن‌که آشپزخانه‌ی منزل خود را ساعت 8 شب تعطیل کنید، به این نکته توجه داشته باشید: غذا خوردن قبل از خواب شما را چاق نمی‌کند. به گفته‌ی یک متخصص تغذیه «این یک حساب و کتاب ساده است. اگر بدن‌تان بیشتر از انرژی که در طول روز ذخیره کرده مصرف کرده باشد، خوردن یک میان وعده قبل از خواب چیز بدی نیست و حتی به تنظیم قند خون نیز کمک می‌کند».
به گفته‌ی او این‌که پس از ساعتی دیگر غذا نمی‌خورید، فقط به احساس گرسنگی منجر می‌شود. بهتر است میان وعده‌ی خود را یک ساعت قبل از خواب میل کنید تا برای خواب‌تان مشکلی پیش نیاید و اسید معده آزارتان ندهد. این اتفاق وقتی رخ می‌دهد که بدن نمی‌تواند به درستی غذا را هضم کند.

اگر به گلوتن حساسیت دارید و یا از بیماری سلیاک رنج می‌برید نباید غذاهای گلوتن‌دار میل کنید.

غذاهای بدون گلوتن همیشه برای شما مفید هستند
اگر به گلوتن حساسیت دارید و یا از بیماری سلیاک رنج می‌برید نباید غذاهای گلوتن‌دار میل کنید. در غیر این‌صورت صرفا به این دلیل که همه فکر می‌کنند غذاهای گلوتن دار مضر هستند از مصرف آن‌ها پرهیز نکنید. یک متخصص تغذیه از نیویورک در این باره می‌گوید «یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در سال‌های اخیر با آن مواجه بود‌ ‌ام این است که مردم شیرینی و پاستا را با غذاهای بدون گلوتن عوض می‌کنند و تصور می‌کنند با این کار به خودشان لطف کرده‌اند. این در حالی است که در بیشتر موارد محصولات بدون گلوتن بیشتر از محصولات گلوتن دار حاوی مواد غذایی مضر هستند».
البته با این کار هزینه‌های خود را نیز افزایش می‌دهید. یک متخصص تغذیه و رژیم‌های غذایی از سن دیگو می‌گوید «محصولات بدون گلوتن معمولا گران‌تر هستند و کالری، چربی و قند بیشتری هم دارند». خوردن غلات کامل مثل کانولا، برنج قهوه‌ای و بلغور هیچ اشکالی ندارد. به گفته‌ی این متخصص تغذیه «این غلات سرشار از مواد معدنی و مغذی مثل آهن، روی و کلسیم هستند و خیلی کم فرآوری شده‌اند».

در رژیم غذایی به جای بیسکویت، نان و پاستا مواد غذایی کربوهیدرات‌دار مغذی مثل کوینولا، گندمه، دانه‌های جوانه زده، سیب ‌زمینی شیرین و کدو گردویی میل کنید.

کربوهیدرات دشمن شماست
شاید باورتان نشود اما بدن برای فعالیت به کربوهیدرات نیاز دارد؛ مخصوصا اگر سبک زندگی پر جنب و جوشی داشته باشید. به گفته‌ی یک متخصص تغذیه «ماهیچه‌ها و بافت‌های بدن ما برای ساخت عضله، کاهش وزن و عملکرد روزانه‌ی خود به کربوهیدرات نیاز دارند». یک متخصص تغذیه دیگر نیز اعتقاد دارد بیشتر رژیم‌های غذایی برای کاهش وزن، به سرعت کربوهیدرات دریافتی بدن را کاهش می‌دهند. این در حالی است که در بیشتر موارد به جای کم شدن چربی، بدن فرد آب از دست می‌دهد.
اما قبل از این‌که یک بشقاب بزرگ پاستا برای خود حاضر کنید باید بدانید «تعادل» کلید اصلی حفظ وزن مناسب است. به جای بیسکویت، نان و پاستا مواد غذایی کربوهیدرات‌دار مغذی مثل کوینولا، گندمه، دانه‌های جوانه زده، سیب ‌زمینی شیرین و کدو گردویی میل کنید. به گفته‌ی این متخصص تغذیه «با خوردن این غذا‌ها مواد مغذی و انرژی که در طول روز به آن نیاز دارید را دریافت خواهید کرد».


ادامه دارد ...
منبع : Prevention