طبق تحقیقات جدیدی که در مجله ی BMJ open منتشر شد 58 درصد غذایی که آمریکایی ها مصرف می کنند فرآوری شده است. لابد تصور می کنید چون اسنک پنیری و شکلات نمی خورید از غذاهای فرآوری شده در امان هستید. اما به گفته ی یک متخصص تغذیه «هر غذایی که از درخت چیده یا از زمین برداشت نشود فرآوری شده محسوب می شود». اگر روی بسته ی آن ماده ی غذایی و در فهرست مواد تشکیل دهنده ی آن مواد نگهدارنده، مواد غذایی مصنوعی و شکر وجود داشت، بدانید آن غذا سالم نیست.

مشکلات معده
به گفته ی یک متخصص تغذیه «رژیم غذایی که پر از غذاهای فرآوری شده باشد می تواند به دل درد، گاز معده و اسهال منجر شود». سدیم باعث می شود بدن آب را در خود نگه دارد و احساس کنید باد کرده ‌اید. از طرف دیگر هضم مواد غذایی مصنوعی برای معده مشکل است و در نتیجه دستگاه هاضمه دچار مشکل می شود.
این متخصص تغذیه می گوید «شما با جایگزین کردن غذاهای فرآوری شده با غذا های کامل، فیبر بیشتری دریافت خواهید کرد». فیبر نه تنها باعث می شود دیرتر گرسنه شوید، بلکه به دفع مواد سمی از بدن نیز کمک می کند و دستشویی رفتن را نیز آسانتر می کند.

سردرد
به گفته ی یک متخصص تغذیه دیگر «موادی مثل MSG، نیترات ها و نیتریت ها که در غذاهای فرآوری شده وجود دارند، ممکن است به میگرن منجر شوند». خوردن مواد غذایی مثل هات ‌داگ، که فقط یکی از این مواد را در خود دارند نیز می تواند پس از 20 دقیقه به سردرد منجر شود.

خوردن بستنی و شیرینی قبل از خواب با بالا بردن قند خون موجب اختلال در خواب می شوند.

بی‌خوابی
وعده ی غذایی که قبل از خواب میل می کنید می تواند در خواب شما اختلال ایجاد کند. یک متخصص تغذیه می گوید «کربوهیدارت های فرآوری شده مثل شیرینی و بستنی، میزان قند خون شما را شدیدا بالا می برند». به همین دلیل اگر پیش از خواب آنها را مصرف کرده باشید، هنگام خواب قند خون شما ناگهان افت و شما را از خواب بیدار می کند تا وعده ی نیمه شب خود را میل کنید.سدیم یکی دیگر از مواد اختلال آفرین در خواب است. غذاهای شور مثل چیپس و اسنک آب بدن شما را می گیرند و باعث می شوند از تشنگی از خواب بیدار شوید.

خستگی
وقتی بدن خود را در معرض چرخه‌ای از مواد غذایی قندی و افت قند قرار می دهید، خستگی دور از انتظار نیست. اگر ساعت 9:00 صبح دونات یا چای شیرین میل می کنید طبیعی است ساعت 10:00 از گرسنگی احساس بی حالی کنید. به جای دونات ماست و میوه میل کنید، زیرا پروتئین و فیبر برای مدت طولانی تری شما را سیر نگاه می دارند. به علاوه، چون بدن شما این مواد غذایی را کند تر از شکر و کربوهیدارت ها هضم می کند دیگر از گرسنگی به حالت بی قراری نخواهید رسید.

اضافه وزن
ممکن است بدیهی به نظر برسد اما طبق تحقیقاتی که نتایج آن در مجله ی دارویی نیو انگلند منتشر شد، با بررسی رژیم غذایی 120000 آمریکایی به مدت دو دهه، مشخص شد کسانی که چیپس، نوشیدنی های قند دار، و گوشت فرآوری شده مصرف می کنند استعداد بیشتری برای اضافه وزن دارند.به گفته ی یک متخصص تغذیه «غذاهای کامل مواد مغذی بیشتر و کالری کمتری دارند». به علاوه، وقتی مصرف غذاهای فرآوری شده را متوقف می کنید، میزان کربوهیدارت دریافتی روزانه تان کاهش می یابد. اگر بدنتان برای سوخت خود کربوهیدارت نسوزاند، چربی خواهد سوزاند.

شکر و کربوهیدرات های اصلاح شده با ایجاد انسولین موجب چرب شدن بیش از حد پوست می شوند.

مشکلات پوستی
دو نمونه از بزرگ ترین دشمنان پوست، شکر و التهاب هستند. به گفته ی این متخصص تغذیه «شکر و کربوهیدارت های اصلاح شده باعث می شوند بدن انسولین تولید کند». این هورمون به تولید چربی بیشتر و در نتیجه چرب شدن بیش از حد پوست منجر می شود. اسنک های آماده را با میوه و سبزیجات جایگزین کنید تا بتوانید با نشانه های پیری مثل چین و چروک و جوش های سرسیاه مبارزه کنید.

درد مفاصل
اگر خوردن غذاهای فرآوری شده را کنار بگذارید از شر صدای مفاصل خود نیز خلاص می شوید. به گفته ی یک پزشک متخصص «مواد شیمیایی غذاهای فرآوری شده به التهاب در سلول ها و افزایش درد و ورم مفاصل منجر می شوند».

ضعف در سیستم ایمنی
بدن به گفته ی یک متخصص تغذیه «اگر غذاهای فرآوری شده را با غذاهای کامل جایگزین کنید، مخصوصا غذاهای کاملی مثل ماست که حاوی پریبیوتیک و پروبیوتیک هستند، مواد مغذی و آنتی اکسیدان بیشتری دریافت می کنید که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند». این بدان معناست که با سرماخوردگی های مکرر خداحافظی خواهید کرد.
منبع : Womenshealthmag