وقتی که به اضطراب دچار می‌شوید به یک درمان سریع احتیاج دارید که آرامش را به شما بازگرداند. در ادامه به شش روش برای درمان اضطراب اشاره می‌کنیم که نیاز به استفاده از دارو یا مراجعه به روانپزشک ندارند.
طبق ادعای اتحادیه‌ی ملی بیماری‌های روانی اضطراب یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی است. اضطراب اشکال مختلفی دارد از جمله اختلال اضطراب فراگیر (نگرانی دائمی در مورد مسائل روزمره)، اختلال وسواس فکری عملی، اختلال پانیک، اختلال استرسی پس از ضایعه روانی و اختلال اضطراب اجتماعی.
اگر چه استفاده از دارو در کاهش اثرات این اختلالات روانی و درمان اضطراب بسیار موثر است، اما روش‌های طبیعی نیز وجود دارند که شما می‌توانید بدون مراجعه به روانپزشک یا استفاده از دارویی خاص در خانه انجام دهید. این روش‌های درمانی که باعث کاهش اضطراب شما می‌شوند را  می‌توان به‌عنوان مکمل روش‌های دارویی و یا به صورت مستقل برای درمان اضطراب استفاده کرد. اگر احساس اضطراب و نگرانی کردید یکی از روش‌های زیر را امتحان کنید:

با صدای بلند بخندید

مواقعی که حس می‌کنید دچار اضطراب شده‌اید، سعی کنید اسباب خندیدن خود را فراهم کنید. حتی اگر خنده شما دروغین باشد، بلافاصله مقداری دوپامین در مغز شما آزاد می‌شود. دوپامین ترکیبی شیمیایی در مغز است که احساس خوشحالی و شادی را کنترل می‌کند. اگر اضطراب آن‌قدر زیاد است که نمی‌توانید زوری بخندید، بهتر است از تکنولوژی برای درمان اضطراب استفاده کنید. برای مثال یک برنامه‌ی کمدی نگاه کنید یا در اینترنت به‌دنبال یک صحنه خنده‌دار بگردید. محققان دانشگاه لوما لیندا در یک تحقیق روانشناسانه به این نتیجه رسیدند که حتی به یک خنده‌ی حسابی فکر کردن هم باعث کاهش هورمون کورتیزول می‌شود، هورمونی که در هنگام اضطراب مقدار آن در مغز افزایش می‌یابد.

یک پیاده‌روی ساده‌ی نیم ساعته، تمرینات مدیتیشن و یوگا در درمان اضطراب موثر هستند.

برای آرامش برنامه‌ریزی کنید

وقتی اضطراب دارید بهتر است بنشینید و برای درمان اضطراب خود برنامه ریزی کنید. باید زمانی را به انجام کاری که باعث کاهش اضطراب‌تان می‌شود اختصاص دهید. این کار می‌تواند یک پیاده‌روی ساده‌ی نیم ساعته، تمرینات مدیتیشن، یوگا، تای چی یا هرکار دیگری باشد که بتواند به شما آرامش ببخشد. تحقیقات بر روی مردان خجالتی که از اضطراب اجتماعی رنج می‌بردند نشان داده است که انجام این فعالیت‌ها باعث کاهش ضربان قلب و استرس این افراد در ارتباطات اجتماعی آن‌ها می‌شود.

مواد غذایی حاوی GABA بخورید

اسید گاما آمینوبیوتیک (gamma-aminobutyic acid) که به اختصار GABA نامیده می‌شود، یک انتقال دهنده‌ی پیام‌های عصبی (نوروترنسمیتر) در مغز است که باعث کاهش تاثیر یک حامل سیگنال دیگر به نام گلوتامیت (glutamate) می‌شود که باعث افزایش هیجان در فرد است. پس اگر می‌خواهید اضطراب‌تان کاهش پیدا کند، از مواد غذایی حاوی این مکمل استفاده کنید.
تحقیقات نشان داده است که افرادی که قبل از انجام کارهای محاسباتی خود از شکلات حاوی GABA استفاده می‌کنند، نسبت به افرادی که از این شکلات استفاده نکرده‌اند اضطراب کمتری دارند.  
باید توجه داشته باشید که مکمل‌های دارویی مانند GABA ممکن است با دیگر داروها تداخل داشته باشد، پس بهتر است قبل از اقدام به مصرف خودسرانه‌ی این مکمل‌ها با پزشک خود مشورت کنید. حتی اگر از داروهای دیگر برای درمان اضطراب خود استفاده نمی‌کنید نیز بهتر است با پزشک خود درباره مصرف این مکمل صحبت کنید.

روغن معطر اسطوخودوس در کاهش و درمان اضطراب بسیار موثر است.

از اسطوخودوس استفاده کنید

روغن معطر اسطوخودوس در کاهش و درمان اضطراب بسیار موثر است. چند قطره از این روغن را روی ترقوه خود بریزید. بلافاصله بوی مطبوع آن در هوا پخش شده و باعث آرامش شما می‌شود. می‌توانید مقداری از این روغن را نیز به آرامی روی پیشانی خود بمالید تا اثر معجزه‌آسای آن را در درمان اضطراب مشاهده کنید. در سال 2012 در مطالعه‌ای که بر روی زنانی مبتلا به اضطراب قبل از عمل جراحی انجام شد، مشخص شد که زنانی که نیم ساعت قبل از انجام جراحی از این روش درمان اضطراب استفاده کرده بودند نسبت به زنانی که از این روش استفاده نکرده بودند آرامش بسیاری بیشتری داشتند. باز هم باید به این نکته توجه داشته باشید که قبل از استفاده از روغن معطر اسطوخودوس با پزشک خود مشورت کنید.

خودتان را کنترل کنید

وقتی که مضطرب هستید یک کار ملموس انجام دهید. برای مثال دسته کلید خود را بردارید و با آن بازی کنید. این کار باعث می‌شود که اضطراب شما کنترل شود. وسیله‌ای نسبتا سنگین  را روی دست خود قرار داده و آن را نگه دارید و تمرکز کنید. این کار تا جایی که می توانید ادامه دهید. با انجام این کار به آرامش نسبی می‌رسید زیرا مغز توان بودن در دو جا به طور همزمان را ندارد. فعالیت کردن شما را از فکر کردن به اضطراب باز می‌دارد. وقتی که یک بسته یخ را در دست بگیرید، ذهن‌تان از حوادث ناگوار و افکار ناراحت‌کننده دور می‌شود.
تحقیقات نشان داده است که استفاده از یک سیستم حواس‌ پرت‌کن واقعیت مجازی باعث کاهش و درمان اضطراب در حین انجام ترمیم‌های دندانپزشکی می‌شود. در بیمارانی که از این روش استفاده کرده‌اند میزان درد و اضطراب به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است.

با ترس خود روبرو شوید

اگر از چیزی واهمه دارید با آن رو‌به‌رو شوید. اگر خجالتی هستید به معاشرت با دیگران بپردازید. اگر از دلقک‌ها می‌ترسید به سیرک بروید. با این کار علت اضطراب خود را درمی‌یابید. علت اضطراب معمولا عدم اطمینان است، برای مثال عدم اطمینان در مورد این‌که کسی با شما وارد معاشرت شود یا نه. تنها کاری که یک فرد مضطرب باید بکند این است که به خود تلقین کند که همه چیز عالی پیش خواهد رفت و اتفاق ناگوار و بدی نخواهد افتاد.
با این وجود عدم اطمینان بخشی از زندگی روزمره‌ی ماست. مواجه شدن با نگرانی و ترس به شما یاد می‌دهد که با خطر و عدم اطمینان در زندگی کنار بیایید.

منبع : Everydayhealth