برای هر کسی که در حال طی کردن مراحل طلاق است دو احساس بسیار سخت وجود دارد که برای مدت طولانی آن‌ها را تجربه خواهد کرد: ترس و اضطراب. وقتی در مورد این دو احساس به خوبی فکر کنید، می‌بینید که پیدایش این دو احساس در دوران طلاق، امری کاملا عادی است. چیزهای ناشناخته همیشه می‌توانند ترسناک و استرس‌زا باشند به‌خصوص وقتی برای بچه‌ها اتفاق بیافتد. مسائل مالی، به تنهایی زندگی کردن، فرآیند طلاق، حفظ کردن رابطه با همسر سابق‌ و قرار گذاشتن با فرد جدید از جمله مسائلی هستند که می توانند ترسناک و استرس زا باشند.
برای آرام کردن اضطراب و ترس، راه‌های بسیار زیادی وجود دارد. برخی از افراد به دارو متوسل می‌شوند. برخی از افراد از طریق ورزش، تغییر سبک زندگی، رفتن به جلسات روان درمانی و درمان اضطراب یا وارد کردن اعتقادات مذهبی در زندگی‌شان بر ترس و اضطراب فائق می‌آیند.
در دوران طلاق، 9 مسئله وجود دارد که فکر کردن به آن‌ها می‌تواند در شما ترس و اضطراب ایجاد کند؛ اما در مقابل، 9 راه وجود دارد که غلبه کردن به ترس و درمان اضطراب شما کمک خواهد کرد. این راه حل‌ها به ذهن شما آموزش می‌دهند تا درباره‌ی مسائل پیش آمده، باز اندیشی کند. اگر فکرهای زیر به سرتان آمد، جملات ادامه‌ی آن‌ها را با خود تکرار کنید تا دیدتان به مشکل تغییر کند.

زندگی بیشتر به عقب می‌رود تا جلو

«سخت کوشی، فداکاری و پایداری سرانجام مرا به جلو پیش می‌برد و برخی اوقات به عقب گام برداشتن اصلا به چشم نمی‌آید و قابل ملاحظه نیست.»

ترس

«ترس در ذهن خودم خلق می‌شود. من این توانایی را دارم که ترس را تشخیص بدهم و از آن برای پیشبرد، انگیزه و انرژی دادن به خودم استفاده کنم تا به چیزهای عالی دست یابم.»

وضعیت مالی و بیمه از جمله مهم‌ترین مسائلی است که منجر به درمان اضطراب ناشی از طلاق می‌شود.

وضعیت مالی ناامیدکننده

«من بالای سرم یک سقف دارم و یک چهار دیواری که من را از سرما حفظ می‌کند، من غذایی برای خوردن، بیمه درمانی و حتی یک تخت برای خوابیدن دارم. پس اوضاع ناامید کننده‌ای ندارم.»

نگرانی از طلاق و تاثیر منفی آن روی فرزندان

«من این توانایی را دارم که فرزندانم را آن گونه که مناسب می‌دانم تربیت کنم. من یک مادر یا یک پدر عالی هستم، من به فرزندانم عشق می‌ورزم، رابطه‌ی من با فرزندانم، صمیمی و بی‌پرده است. من هر کاری که در حد توانم باشد را انجام می‌دهم تا در طول دوران سخت طلاق به فرزندانم کمک کنم. باقی مسائل، از کنترل من خارج است و فکر کردن به آن‌ها، اتلاف انرژی است. 

پیچیده شدن روابط و آشنایی با افراد جدید بعد از طلاق 

«عشق رمانتیک در هر سنی زیبا، خوشایند و هیجان‌آور است. تمام کاری که می‌توانم انجام دهم این است که خودم باشم و به چیزی که هستم افتخار کنم.» 

داشتن رابطه‌ی دوستانه با همسر سابق منجر به درمان اضطراب ناشی از طلاق می‌شود.

مراوده با همسر سابق

«ناله کردن دیگر کافیست. داشتن رابطه‌ی دوستانه با همسر سابقم چیزی است که باید برای یک مدت بسیار طولانی به طریقی سالم، حفظ نمایم. من باید یاد بگیرم که با این رابطه زندگی کنم و احساسات را در این رابطه دخالت ندهم. به بیان دیگر، از به جریان انداختن گذشته هیچ چیز خوبی عایدم نمی‌شود. من هرگز از حوزه‌ی ادب، احترام و گفتگوی مسالمت‌آمیز خارج نخواهم شد. اهمیتی ندارد که همسر سابقم با من چگونه رفتار خواهد کرد، مهم این است که رفتاری که من در پیش می‌گیرم هرگز اشتباه نیست.» 

احساس تنهایی

«آیا ترجیح می‌دهم که هم‌چنان در همان شرایط بد ازدواج سابقم گرفتار می‌بودم؟ من به‌واسطه‌ی وجود بچه‌هایم، خانواده‌ام، دوستان خوبم و افرادی که مرا دوست دارند تنها نیستم.»

مجرد ماندن و یا ازدواج بعد از طلاق

برقرار نمودن رابطه‌ی جدید یک مسابقه نیست. همسر سابقم زندگی‌اش را بکند. من باید روی خودم تمرکز کنم. آیا می‌خواهم که وارد یک رابطه شوم؟ اگر بله، چگونه می‌توانم این کار را عملی کنم؟ آیا من خوشحال هستم؟ اگر نه، رابطه‌ی جدید چه چیزهایی به ارمغان خواهد آورد که مرا خوشحال کند؟ بهتر است هرچه زودتر این مسئله را روشن کنم.

به منظور فائق آمدن بر ترس و درمان اضطراب در دوران طلاق به ورزش و تغذیه خود اهمیت بیشتری دهید.

بالا رفتن سن و سال

 آیا در سلامت کامل به سر می‌برم؟ من باید کارهایی را انجام دهم که من را به بالاترین سطح سلامتی برساند. سلامتی باید اولویت اول من باشد. برای بدست آوردن سلامتی چه کار باید بکنم؟

به منظور فائق آمدن بر ترس و درمان اضطراب در دوران طلاق، یک پیشنهاد دیگر نیز داریم. باشگاه بروید. محیط باشگاه ورزشی به گونه‌ای است که انگار یک جاروبرقی بزرگ دارد که هر چیزی که شما را آزار می‌دهد را به درون خود می‌کشد و به درمان اضطراب کمک زیادی می‌کند.
منظور ما این نیست که ورزش، مشکلات‌تان را حل می‌کند؛ اما درگیر شدن در فعالیت‌های فیزیکی، بلند کردن وزنه و به چالش کشیدن بدن، ذهن شما را روی کاری که در آن لحظه دارید انجام می‌دهید متمرکز می‌کند. در نظر داشته باشید سخت کار کردن باعث می‌شود این گونه به نظر رسد که  همه چیز در زندگی، قابل مدیریت و حل کردن است. این مسئله در درمان اضطراب نقش اساسی دارد.
علیرغم این‌که با احساسی مملو از ناامیدی و سرخوردگی به باشگاه ورزشی قدم می‌گذارید، اما هنگامی که از باشگاه بیرون می آیید شاداب و سرزنده هستید، ذهن‌تان به روی تمامی راه‌های خلاقانه‌ای که به حل کردن مشکل‌تان کمک می‌کند باز شده است، احساس می‌کنید که به دستاوردی بزرگ دست یافته‌اید و احساس "خود ارزشمندی" می‌کنید. هرگاه به باشگاه ورزشی می‌روید این اتفاق بارها و بارها برای‌تان رخ می‌دهد. رفتن به باشگاه ورزشی شبیه به خوردن قرص شادی است و باعث می‌شود که هورمون شادی آور اندورفین در بدن ترشح شود و این نکته به درمان اضطراب کمک می‌کند.
به یاد داشته باشید شما تنها کسی نیستید که در طی دوران طلاق و حتی پس از آن، ترس و اضطراب را تجربه می‌کند. طلاق بخشی از زندگی است. کلید مدیریت ترس و اضطراب این است که انرژی خود را روی داشته‌های‌تان، ویژگی‌های مثبت و جنبه‌هایی که آینده‌ی روشن شما را رقم خواهد زد تمرکز کنید. هنگامی که طرز فکر خود را به این شکل قرار دهید، اتفاقات خوب شروع به رخ دادن می‌کنند.

منبع : Huffingtonpost