اختلالات عصبی در اکثر افراد جوامع امروزی به شکل روزافزونی قابل مشاهده است. برخی افراد دچار اضطراب زمانی که برای درمان اضطراب دارو مصرف می‌کنند یا هنگامی که به روانپزشک مراجعه می‌کنند از تاثیر داروها احساس خوبی ندارند و در نهایت درمان را رها می‌کنند.
در این مطلب به فهرستی از خوراکی‌های مفید برای درمان اضطراب اشاره می‌کنیم.

صدف دریایی

تحقیقات نشان می‌دهد که عدم تعادل روی به مس با اضطراب مرتبط است. این ماده معدنی کمیاب مسئول عملکرد صحیح انتقال‌دهنده عصبی و سازگاری با استرس است. افزایش مس و کاهش روی ممکن است به علائم اضطراب منجر شود.
در آزمایشگاه‌ها این مواد معدنی برای کشف عامل در بیماران مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای رفع عدم تعادل این مواد معدنی مصرف صدف پیشنهاد می‌شود چرا که مصرف این غذای دریایی فوق‌العاده بهترین روش برای ایجاد تعادل نسبت مس و میزان استرس است. به این نکته توجه داشته باشید که غلات و حبوبات حاوی اسید فیتیک و ضد مواد مغذی است که مانع از جذب روی در بدن می‌شود.

چای بابونه

به دلیل خاصیت آرامش‌بخش طبیعی از این چای بنوشید. این نوشیدنی ملایم در مدت چند هفته تاثیرات قابل ملاحظه‌ای برای درمان اضطراب نشان خواهد داد.

چای قرمز از جمله مواد غذایی است که در متعادل‌سازی هورمون‌ استرس و درمان اضطراب تاثیر بسزایی دارد.

چای قرمز

این چای آفریقایی روش خوش‌طعمی برای حفظ آرامش طبیعی بدن است. محققان در حال بررسی اثرات آن بر کورتیزول هستند. به نظر می‌رسد این چای از جمله مواد غذایی است که در متعادل‌سازی هورمون‌ استرس و درمان اضطراب تاثیر بسزایی دارد.

ماست کفیر پرچرب

در طب عملی از روده به عنوان مغز دوم نام برده می‌شود زیرا جایگاه 95% سروتونین یا هورمون شادی است. سلامتی روده با 100 میلیون سلول عصبی برای کنترل و درمان اضطراب ضروری است.
عدم تعادل باکتری در روده می‌تواند مواد شیمیایی مغز و کفیر یک تخمیر نوشیدنی های لبنی باستان را تغییر دهد، کفیر هم‌چنین دارای ویتامین‌های چرب محلول A، D و K2 است که همگی برای سلامت مغز اهمیت دارند.

بوقلمون

شاید دیده باشید افراد بعد از خوردن بوقلمون احساس خستگی می‌کنند. در واقع علت آن وجود تریپتوفان موجود در بوقلمون است. تریپتوفان پیش‌ماده‌ای است که به سروتونین کمک می‌کند تا شما آرامش داشته باشید. تریپتوفان در قالب گوشت به درمان اضطراب کمک می‌کند.

زردچوبه از جمله مواد غذایی موثر برای درمان اختلالات افسردگی و درمان اضطراب محسوب می‌شود.

زردچوبه

کورکومینوئید آنتی‌اکسیدان موجود در زردچوبه است که خاصیت ضد عصبی داشته و به بهبود خلق و خوی شما کمک می‌کند. در آزمایشات کنترل شده و اتفاقی مشاهده شد که این ماده گزینه موثری برای درمان اختلالات افسردگی است رابطه نزدیکی با اضطراب دارد.

مواد غذایی گوشتی مانند جگر، قلوه، قلب

مواد غذایی گوشتی مانند روی و ویتامین D بهترین منبع برای درمان اضطراب هستند و حاوی مقادیر زیادی از کولین، ماده موردنیاز برای سنتز استیل‌کولین انتقال‌دهنده عصبی است. مواد غذایی از جمله کبد نیز سرشار از ویتامین‌های B است که برای متیلاسیون مورد نیاز است‌، روند متابولیکی در بدن که مسئول سنتز صحیح انتقال‌دهنده‌های عصبی است. سطح هموسیستئین و جهش MTHFR دو آزمایشی هستند که برای اطمینان از سوخت و ساز بهینه انتقال دهنده عصبی و متیلاسیون صورت می‌گیرند.

آووکادو

این شاه‌میوه برای سلامت مغز و درمان اضطراب مفید است. این میوه شامل پتاسیم است که به طور طبیعی فشار خون را کاهش می‌دهد. هم‌چنین آووکادو از جمله مواد غذایی حاوی ویتامین‌های مفید B و چربی‌های اشباع نشده مورد نیاز برای مغز و انتقال‌دهنده‌های عصبی است.

شکلات تلخ

علم و دانش در همه جا از شکلات‌دوستان طرفداری می‌کند. یک آزمون اتفاقی با دارونماهای کنترل‌شده نشان داد افرادی که روزانه به میزان 45 گرم شکلات تلخ می‌نوشند از سایر افراد آرام‌تر هستند.

مارچوبه از جمله مواد غذایی است که فشار خون را کاهش دهد که در درمان اضطراب بی‌تاثیر نیست.

مارچوبه

این سبزی سرشار از گوگرد و هم‌چنین شامل ویتامین B مفید و اسید فولیک است. میزان پایین اسید فولیک با اختلال انتقال‌دهنده عصبی مرتبط است که می‌تواند به اضطراب منجر شود. یک وعده 3.5 گرمی 60% میزان اسید فولیک موردنیاز بدن را تامین ‌می‌کند همین مقدار متوسط از پتاسیم می‌تواند فشار خون را کاهش دهد که در درمان اضطراب بی‌تاثیر نیست.

گیاهان ضد استرس

یکی از اختلالات شایع هورمونی که در بیماران دچار اضطراب مشاهده می‌شود فعالیت غیرعادی مغز، غده فوق کلیوی است. محور هیپوتالاموس، هیپوفیز، آدرنال (HPA) بخشی از سیستم " واکنش استرسی شدید " شما است و می‌تواند نقش مهمی در فرسودگی آدرنال داشته باشد. هورمون‌های استرس مانند کورتیزول، می‌تواند باعث کاهش حساسیت گیرنده‌های سروتونین نسبت به فعال‌سازی شود. گیاهان انرژی‌زا مانند آشواگاندا، رودیولا و ریحان از گیاهانی هستند که در بهینه سازی عملکرد مغز و آدرنال و در نتیجه درمان اضطراب موثر است.

سبزیجات برگ‌دار

اگر دچار استرس و اضطراب هستید مصرف سبزیجات را افزایش دهید. گیاهان و مواد غذایی مانند برگ چغندر و اسفناج سرشار از منیزیم و یک قرص سرماخوردگی طبیعی است که به نظم عملکرد محور مغز و آدرنال کمک می‌کند.

گوشت پرچرب

التهاب یکی از عوامل موثر بر سلامتی مغز و اضطراب است. قزل‌آلای آلاسکایی و گوشت گوساله به کاهش التهاب کمک می‌کند و از شدت کورتیزول و آدرنالین جلوگیری می کند.

منبع : Mindbodygreen