در عصر جدید پزشکی هیپنوتیزم برای اهداف بسیاری استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر هیپنوتیزم به عنوان روشی برای درمان مشکلات روانی و درمان اضطراب به کار گرفته شده و به یکی از گزینه های اصلی و مهم در این زمینه تبدیل شده است. امروزه متخصصین خبره در زمینه هیپنوتیزم هرگونه معضلی اعم از اعتیاد به سیگار تا بیماری‌های پوستی را از این راه درمان می‌کنند. هم‌چنین برای تسکین درد بیماران و آماده سازی آن‌ها برای عمل های پردرد (هم‌چون دندانپزشکی، عمل جراحی و تزریقات شیمی درمانی) روشی کارآمد است. در این مقاله به توضیح روش هیپنوتیزم خلسه و چگونگی تاثیر آن بر درمان اضطراب و فایده هیپنوتیزم برای افرادی که از اختلالات اضطراب رنج می‌برند می‌پردازیم. 
 هیپنوتیزم یکی از چندین نوع درمانی است که به عنوان جایگزینی برای درمان دارویی در درمان اضطراب استفاده می‌شود. یکی از دلایلی که هیپنوتیزم به عنوان یک روش درمانی جایگزین استفاده می‌شود این است که بر خلاف عقیده‌ی عموم، مطالعات معدودی درباره نتیجه بخش بودن این روش انجام شده است. جهت درمان کامل لازم است که یک سری آزمایش از شما گرفته شود. برای این‌که هیپنوتیزم  برای درمان اضطراب جواب‌گو باشد، لازم است متخصص هیپنوتیزم ابتدا بیمار را در حالت خلسه یا ترانس قرار دهد که حالتی است که در آن بیمار در حالت آرامش جسمی و روانی کامل قرار می‌گیرد به طوری که در این حالت ضمیر خودآگاه به خواب می‌رود و ضمیر ناخودآگاه بیدار می‌ماند. ضمیر هوشیار در واقع همان ذهن متفکر و همیشه بیدار ماست که توانایی حرف زدن و انجام کارها را کنترل می‌کند. از طرف دیگر ضمیر ناخودآگاه نوع دیگری از آگاهی در مغز ماست و در واقع آن بخشی از مغز است که وظیفه کنترل عقاید و احساساتی را به عهده دارد که به گفته ها و رفتارهای ما مربوط می‌شوند. 
عملکرد تمامی امور در اختیار مغز است ولی هیپنوتیزم با دو اسم آن‌ها را متمایز می‌کند. در روند هیپنوتیزم ضمیر ناخودآگاه فرد فعال می‌شود زیرا این بخش از مغز، این‌که شما چه چیزهایی بگویید و یا توضیح دهید را کنترل نمی‌کند (مگر این‌که ضمیر خودآگاه شما را برای استراحت و یا اجازه گرفتن برای بیدار کردن ضمیر ناخودآگاه‌تان فعال کند). پس از این‌که ضمیر ناخودآگاه شما فعال شد متخصصان هیپنوتیزم سعی می‌کنند که نگرش‌ها و عقایدتان را درباره‌ی کارهایی که انجام می‌دهید تغییر دهند و به این صورت به شما کمک می‌کنند که از انجام کارهای درست احساس خوبی داشته باشید و یا برعکس، از انجام کارهایی که نمی‌خواهید انجام دهید احساس بدی پیدا کنید. یک حالت خلسه‌ی موثر و یا به عبارتی حالت اولیه هیپنوتیزم نتایج فیزیکی قابل توجهی به دنبال دارد: 
  • روند تنفسی آرام
  • ضربان قلب پایین
  • شل شدن عضلات
  • شمرده و آرام صحبت کردن
  • حرکات سریع چشم
به دلیل آرام بودن جو و فرآیند هیپنوتیزم، این روش روشی ایمن برای درمان اضطراب به شمار می‌رود به ویژه اگر توسط یک متخصص خبره انجام گیرد. نشستن و یا دراز کشیدن در محیطی آرام و قرار گرفتن در حالت آرامش  بدنی و ذهنی یک تجربه‌ی موثر و با ارزش برای افرادی است که از اضطراب رنج می‌برند، به ویژه که این روش درمان اضطراب می‌تواند راهکار مناسبی برای حفظ آرامش جسمی و روانی در حالت اضطراب در اختیار شما قرار دهد. به علاوه هیپنوتیزم روشی است برای پیشگیری از حاد شدن نشانه‌های اضطراب که عبارتند از بالارفتن ضربان قلب، نفس نفس زدن و تنش های عضلانی. هیپنوتیزم بر‌خلاف روش‌های دیگر درمان اضطراب هیچ‌گونه عوارض جانبی ندارد. هر دو ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه شما که یکی مسئول انجام کارها و دیگری مسئول افکار و احساسات شما می‌باشد، همیشه بیدارمد و در برخی مراحل در هر دو توانایی شنیدن دارید. اگر حس می‌کنید که در این زمینه به کمک نیاز دارید بهترین و ساده‌ترین راه این است که یک متخصص خبره که می‌تواند به شما آرامش دهد را بیابید و بتوانید با وی به نتایج دلخواه درمان اضطراب دست یابید.

در روند درمان اضطراب از طریق هیپنوتیزم، متخصص افکار غیر منطقی و مریض افراد را که منشا ترس‌های‌شان می‌باشند تغییر می‌دهد.

مشکلاتی که با هیپنوتیزم برطرف می‌شوند

  • تنش و یا فشارهای بدنی: دردها و یا تنش‌های بدنی ( که غالبا ریشه در تنش‌های روحی دارند) را می‌توان با هیپنوتیزم درمان کرد. بررسی و بیدار کردن عقایدی که منجر به ایجاد اضطراب در وجود شما می‌گردند، می‌تواند به کاهش شدت فشار‌های جسمی و علایم برخاسته از اضطراب هم‌چون ضربان قلب بالا، نفس نفس زدن و لرزیدن کمک کند. به علاوه  با القای این فرض که شما بیش از آن‌چه که انتظار داشتید در آرامش کامل فیزیکی و روانی قرار دارید، می‌تواند تاثیر زیادی بر کنترل احساسات آزار دهنده و فشارهای روحی شما داشته باشد. 
  • فشارهای روحی: علاوه بر فشارهای جسمی، اضطراب مزمن می‌تواند فشارهای روحی نیز برای شما به وجود آورد. انرژی جسمی که علایم اضطراب از بدن می‌گیرند به همراه احساس نگرانی و ناراحتی دائم، منجر به ایجاد احساس خالی بودن و لبه‌ی پرتگاه بودن در فرد می‌شود. از این رو هدف اصلی هیپنوتیزم در درمان اضطراب این است که افراد را در حالت ذهنی مثبتی قرار دهد و افکار منفی را به افکار مثبت و امیدبخش تغییر دهد. با از بین بردن این علائم ناخوشایند، هیپنوتیزم به القای افکاری که باعث خوشحالی شما می‌شوند و در شما احساس اعتماد به نفس و توانا بودن ایجاد می‌کنند می‌پردازد. از این طریق هیپنوتیزم می‌تواند علل روحی فشار و تنش را در شما درمان کند.  
  • اختلالات خواب: بسیاری از افرادی که دائما مضطرب هستند، از اختلال در خواب رنج می‌برند. خوابیدن با اضطراب و با وجود کابوس‌های شبانه و تنش‌های عضلانی امری غیر ممکن است. متخصصان هیپنوتیزم می‌توانند با القای این‌که شما خواب کافی داشتید به مشکل کمبود خواب شما کمک کنند. به علاوه می‌توانند با تغییر الگوی افکار اضطرابی، به شما کمک کنند که کنترل افکارتان را در دست داشته باشید تا بی‌خواب نشوید. هم‌چنین هیپنوتیزم در کنترل حملات تنشی که منجر به تنش‌های عضلانی می‌شوند موثر است.  
  • واکنش‌های فوبیک: مراجعه به متخصص هیپنوتیزم برای درمان فوبیا یا ترس (به‌عنوان مثال ترس از موقعیت‌های اجتماعی و یا فضاهای بسته) بین افراد زیاد معمول نیست، مگر این‌که از تاثیر به‌سزای آن در درمان این ترس‌ها آگاه باشیم. در روند درمان اضطراب از طریق هیپنوتیزم، متخصص افکار غیر منطقی و مریض افراد را که منشا ترس‌های‌شان می‌باشند تغییر می‌دهد و افکار مفید و منطقی را جایگزین آن‌ها می‌کنند. 
هم مواردی از اضطراب و هم برخی اختلالات روانی دیگر می‌توانند چنین عوارض جانبی به‌دنبال داشته باشند. اگر هر کدام از ترس‌هایی که در بالا عنوان شده‌اند را تجربه کرده‌اید، با هیپنوتیزم می‌توانید این مشکلات را درمان و به آن‌ها خاتمه دهید.

درمان رفتار شناختی یا CBT ارتباط تنگاتنگی با هیپنوتیزم برای درمان اضطراب دارد.

درمان رفتار شناختی و هیپنوتیزم

درمان رفتار شناختی یا CBT ارتباط تنگاتنگی با هیپنوتیزم دارد. به این ترتیب که این نوع درمان اضطراب بر این نظریه مبتنی است که برخی معضلات را نمی‌توان به سادگی با تفکرات منطقی درمان کرد و باید در عوض با آموزش به کاربردن الگوهای رفتاری سالم و پرهیز از افکار منفی و مضر به افراد درمان شوند. درمان رفتار شناختی روشی است که بسیاری از متخصصان برای درمان اضطراب به کار می‌برند. این روش برخلاف هیپنوتیزم فرد را در حالت خلسه قرار نمی‌دهد، ولی هم‌چون هیپنوتیزم الگوهای ذهنی و احساسی افراد را هدف قرار می‌دهد تا رفتار شما را تحت تاثیر قرار دهد. در صورتی که تشخیص داده شد که شما فرد مضطربی هستید و درمان، حال شما را بهبود می‌بخشد، احتمال بهبودی شما با هیپنوتیزم بالاتر می‌رود زیرا الگوهای این دو نوع درمان اضطراب کاملا مشابه است و از این رو برای شما آشنا بوده و ذهن‌تان نیز از پیش آمادگی لازم برای پذیرش آن‌ها را دارد.

هیپنوتیزم به‌عنوان دارونما

مغز شما قوی‌ترین عضو  بدن‌تان می‌باشد. هیپنوتیزم به‌عنوان دارونما می‌تواند شما را بدون هیچ دارویی عمیقا درمان کند. مراجعه به متخصص هیپنوتیزم قدمی است برای به کارگیری قدرت باورها برای تغییر و بهبود زندگی. به عبارتی هیپنوتیزم استفاده از جلسات درمان اضطراب به نفع خود است. متاسفانه بنابر اکثر تحقیقات انجام شده، در حقیقت هیپنوتیزم تاثیری بر سلامت روان برای طولانی مدت ندارد و فقط مطالعات معدودی تاثیر واقعی هیپنوتیزم بر ذهن را تایید کرده‌اند.  
برخی شواهد نشان می‌دهند که برخی افراد راحت‌تر از هیپنوتیزم تاثیر می‌پذیرند. از این رو این احتمال هم وجود دارد که هیپنوتیزم بر برخی افراد تاثیر بیشتری بگذارد و بر عده‌ی معدودی دیگر هیچ تاثیری نداشته باشد. علی رغم این موضوع، در نهایت هیپنوتیزم بی‌تاثیر نبوده و روشی کاملا بی‌خطر می‌باشد. پس اگر به‌دنبال یک روش جدید برای درمان اضطراب می‌گردید، هیپنوتیزم را امتحان کنید. ارزش زمانی که صرف آن می‌کنید را بدون شک خواهد داشت. 

منبع : Calmclinic