پس از فرو نشستن هیجانات اولیه، بارداری می‌تواند امری خسته کننده باشد و دوران بارداری به نظر بی‌پایان و کسل‌کننده  برسد. کسالت‌های صبحگاهی، خستگی، دردهای شدید و ناگهانی و یبوست ممکن است شما را خسته کند و به فکر بروید که آیا این فقط شما هستید که نمی توانید تا به دنیا آمدن کودک صبر کنید یا برای همه همین‌طور است؟ به همه‌ی موارد فوق، پرس و جو و سوال‌های دوستان و اعضای خانواده را نیز در رابطه با «خبرهای خوب» و هم‌چنین مشاوره‌های ناخواسته‌ی افراد کاملا غریبه را نیز در رابطه با آن چه که باید در این مدت بخورید و کارهایی که باید انجام دهید نیز اضافه کنید. این مساله خود به تنهایی برای کلافه شدن کافی است.
انجام کارهایی جالب و سرگرم‌کننده به شما کمک می‌کند به مسائلی غیر از بارداری فکر کنید. فهرستی از دوستان و اعضای خانواده و بستگان خود تهیه کنید. این افراد از بردن شما به جایی که دوست دارید و یا مصاحبت با شما در حین تماشای یک فیلم بسیار خوشحال خواهند شد. در این مطلب شماری از فعالیت‌های جالب و سرگرم کننده که می‌توانید در دوران بارداری انجام دهید را مطرح می کنیم. 

به خرید بروید

لیستی از چیزهایی که برای خود (نه منزل و نه کودک) نیاز دارید مثل یک جفت کفش راحت، یک لباس جدید و راحت برای دوران بارداری و یا مواقع حمام کودک یا حتی مراسم نامگذاری او، یک لباس پس از بارداری مثل یک پیراهن تک دکمه‌ای، لباس خواب و یا لباس زیر راحت تهیه کنید. همه‌ی لباس‌های بارداری که نباید یکنواخت و کسل کننده باشند! به راحتی می‌توانید انتخاب‌های هوشمندانه‌ای داشته باشید و لباس‌هایی بخرید که پس از تولد نوزاد آن را به دلخواه تغییر داده و یا شلوارهای کشی زیبا بخرید. هر ماه یک یا دو مورد از موارد لیست شده را خریداری کنید. بدین طریق هر ماه هدفی برای خرید کردن خواهید داشت.

برای سرگرم شدن در دوران بارداری ناخن‌های‌تان را مانیکور کرده و لاک شاد روشنی بزنید.

شخص جدیدی از خود بسازید

طی دوران بارداری بدن شما تقریبا هر روز در حال تغییر است و ممکن است پهن شدن شکم و ران‌های‌تان به اندازه‌ی ضخیم شدن موهای‌تان برای‌تان خوشایند نباشد. وقتی هیچ یک از لباس‌های‌تان مناسب اندام جدیدتان نیست و فکر لباس پوشیدن و آماده شدن شما را افسرده می‌کند، بهتر است ظاهر جدیدی برای دوران بارداری خود بسازید. ناخن‌های‌تان را مانیکور کرده و لاک شاد روشنی بزنید. مدل موهای خود را عوض کنید. سبک آرایشی جدیدی مثل کشیدن خط لب را امتحان کرده و یا حتی گوشواره‌های جدیدی بخرید.

آلبوم عکس خاطرات تهیه کنید

گرفتن چند عکس حرفه ای از خودتان در اوایل بارداری و ماه های آخر بارداری، می‌تواند یادگاری‌هایی دوست داشتنی از دوران بارداری به شمار بروند. حتی می‌توانید از همسر خود بخواهید که هر ماه یا در پایان هر دوره‌ی سه ماهه، عکس‌هایی از بزرگ شدن‌ شکم‌تان بگیرد. نشان دادن این عکس‌ها پس از تولد و بزرگ شدن کودک می‌تواند تجربه‌ای فوق العاده و لذت‌بخش باشد. هم‌چنین می‌توانید به جای عکس گرفتن، پرتره‌هایی از خود بکشید.

دفترچه خاطراتی متشکل از بریده عکس‌ها بسازید

اگر قصد نگهداشتن ژورنال و یا خاطرات روزانه را ندارید، یک دفترچه خاطرات مملو از عکس بسازید. این دفترچه می‌تواند وسیله‌ای برای ثبت خاطرات دوران بارداری شما باشد. این دفترچه می‌تواند هر چیزی را از عکس‌های گرفته شده در تعطیلات و سفرهای دوران بارداری، گزارش‌های سونوگرافی، تصاویر ماه به ماه بزرگ شدن شکم‌تان گرفته تا صورت‌حساب شام جشنی که با همسر خود گرفته‌اید را در بر بگیرد. بدون شک مرور این دفترچه سال‌ها پس از تولد کودک‌تان لذت‌بخش خواهد بود. 
 
دوران بارداری می‌تواند زمانی را به مطالعه کردن و فیلم دیدن اختصاص دهید.

برای خود محدودیتی قایل نشوید

دوران بارداری می‌تواند زمانی برای رها کردن خود باشد. می‌توانید در دوران بارداری در خوردن، ماساژ، خواب و یا حتی سرگرمی  محدودیت قائل نشده و غرق این امور شوید. ممکن است به شما توصیه شود که چند هفته‌‌ای استراحت کنید. در چنین شرایطی بیکار در خانه ننشینید. کتابی را که مدت‌ها خواهان مطالعه‌ی آن بوده‌اید را مطالعه کنید و یا فیلمی را که مدت‌ها به دنبال فرصت بودید تا ببینید، تماشا کنید. به موسیقی جدیدی گوش کنید و نهار دوستانه‌ای را با دوستان خود در کافی شاپ مورد علاقه‌تان صرف کنید. خوابیدن نیز می تواند مفرح باشد، گه‌گاهی به خصوص در آخر هفته‌ها آن را امتحان کنید.
چنان‌چه حس می‌کنید پوست‌تان به دلیل تغییرات هورمونی خشک و یا پوست پوست شده است، به متخصص پوست و مو مراجعه کنید و یا در خانه ماسک‌هایی طبیعی درست کنید و به پوست خود بمالید. علاوه بر این می‌توانید سونا و آب گرم درون منزل برای خود تهیه کنید. در صورتی‌که از توصیه‌ها و راهنمایی‌های هفته به هفته برای مراقبت از خود در طی دوران بارداری پیروی کنید، حس خوبی نسبت به خود خواهید داشت.

یک برنامه یپیک نیک و یا سفر یک روزه بچینید

در زندگی پر مشغله‌ی ما پیک نیک اتفاقی نادر و کمیاب است و نیاز به برنامه‌ریزی خیلی زیادی ندارد. زمان و مکان آن را مشخص کنید و از هریک از اعضای خانواده و یا دوستان بخواهید که دو مورد خاص از وسایل و اقلام مورد نیاز را تهیه نمایند. چنان‌چه هوا برای پیک نیک خیلی گرم و یا بارانی است، ترتیب دادن یک برنامه‌ی درون شهری مثل بازدید یک موزه، نمایشگاه فرهنگی و یا هنری و هر جای دیگری که می توانید مدتی را در هوایی خوب و مطبوع با دیگران بگذرانید را در دستور کار خود قرار دهید. حتی  رفتن به مرکز خریدی که قصد دیدن آن را داشته‌اید، با صرف نهار در فضای باز نیز می‌تواند تجربه‌ی خوشایندی باشد.

رابطه‌ی عاشقانه را زنده نگه دارید

در ماه‌های اولیه‌ی بارداری ممکن است رابطه‌ی شما و همسرتان از نظر کیفی و مدت زمانی که با یکدیگر می‌گذرانید دچار تغییراتی شود، به خصوص اگر والدین شما و یا والدین همسرتان به منظور مراقبت از شما در منزل شما ساکن شوند. هر هفته و یا هر دو هفته قرار عاشقانه‌ای را ترتیب داده و برای شام یا نهار میزی در رستوران رزرو کنید. همسرتان نیز می‌تواند توجهات جانبی بیشتری به این امر داشته باشد. همه‌ی این لحظات رابطه‌ی شما را تا زمان متولد شدن بچه زنده نگه می‌دارد. حتی می‌توانید کارهای کوچکی مثل اجاره کردن یک دی وی دی، تهیه‌ی کمی پاپ کورن، و نوازش کردن یکدیگر را انجام دهید. 

ثبت نام در کلاس‌های پیش از بارداری و زایمان و یا کلاس‌های مخصوص زنان باردار مانند یوگا، یکی از روش‌های ملاقات با سایر مادران است.

با مادرهای دیگر دوست شوید

در خانوادهای پراکنده‌ی امروزی، ممکن است خواهر و یا خواهر شوهر صمیمی و نزدیکی نداشته باشید که احساسات خود را با وی در میان بگذارید. برای آن دسته از دوستانی که فرزند ندارند نیز ممکن است درک احساسات شما در رابطه با هر آن چه که در هر لحظه از زندگی شما رخ می‌دهد، پیچیده و مشکل باشد. یافتن دوستانی که خود مادر هستند می‌تواند تجربه‌ی خوبی باشد.
ثبت نام در کلاس‌های پیش از بارداری و زایمان و یا کلاس‌های مخصوص زنان باردار مانند یوگا، یکی از روش‌های ملاقات با سایر مادران است. علاوه بر این ممکن است که کلینیک شما باشگاهی برای مادران جدید تشکیل داده باشد. در این انجمن‌ها می‌توانید با سایر زنان باردار ارتباط برقرار کنید، تجربیات خود را به اشتراک بگذارید و حمایت و پشتیبانی آن‌ها را دریافت کنید.

با مادر و یا مادر شوهر خود ارتباط برقرار کنید

این رسم، به خوبی در هندوستان جا افتاده است که مادر و یا مادر شوهر برای مراقبت از زن باردار، در طی دوران بارداری به خانه‌ی وی برود. از این زمان برای برقراری رابطه‌ی مجدد با مادر خود بهره بگیرید. به خصوص اگر پس از بارداری به شهر دیگری می‌روید و زمان کافی برای گذراندن با مادر خود در اختیار نداشته‌اید. بگذارید مادرتان با غذاها و هدایای مورد علاقه‌ی‌تان به شما رسیدگی کند. هوس‌های دوران بارداری وی زمانی که شما را باردار بوده را با حس و حال کنونی خود مقایسه کنید. در مورد دختر یا پسر بودن کودک با هم صحبت کنید. پیشاپیش و قبل از تولد نوزاد هدیه‌ای برای خوشامد‌گویی به وی خریداری کنید. بعد از به دنیا آمدن بچه ممکن است حس شما برای خرید مانند دوران قبل از تولد کودک نباشد.


لیستی از کارهایی که می‌خواهید انجام دهید تهیه کنید

 لیست ده کاری را که پس از به دنیا آمدن کودک می‌خواهید انجام دهید تهیه کنید. این کار را به شکلی مفرح و خنده‌دار انجام دهید. چنان‌چه در دوران بارداری خود رژیم غذایی محدود کننده‌ای داشته‌اید، لیستی از غذاهایی که پس از دوران بارداری خواهید خورد تهیه کنید. آیا دلتنگ سفر به مکان مورد علاقه‌‌ی خود شده‌اید؟ پس از بارداری دوباره به آن‌جا سفر کنید. یک بار دیگر تعداد روزهای مانده تا انجام امور مورد علاقه‌ی خود را بشمارید.

منبع : Babycenter