اگر این روزها به داشتن یک فرزند جدید فکر می‌کنید، مسلما داشتن رژیم غذایی سالم‌تر و دنبال کردن یک برنامه‌ی ورزشی منظم از اولویت‌های شما خواهد بود. اما قبل از این‌که به فکر طراحی یک برنامه‌ی جدید ورزشی باشید می‌بایست، در مورد ورزش‌هایی که اتفاقا انجام آن‌ها در دوران بارداری به شما آسیب وارد می‌کنند و به نفع شما نخواهند بود اطلاعاتی را بدست آورید. 
تحقیقات نشان داده که انجام ورزش سنگین می‌تواند منجر به بی نظمی‌های هورمونی شود. اختلال در تخمک‌گذاری و بی‌نظمی در قاعدگی می‌تواند از عواقب جدی ورزش سنگین در فرد به شمار بیاید. از طرف دیگر بی‌تحرکی و عدم فعالیت روزانه نیز می‌تواند از جمله دلایلی باشد که در ناباروری زنان شایع است. البته انجام ورزش سبک روزانه توصیه می‌شود، اما سوال این‌جاست که چطور ورزش مفید و مضر در دوران بارداری را تشخیص دهیم؟
 

ورزش‌های سنگین و نقش آن‌ها در نازایی

طبق نظریه‌های صادر شده در مقاله‌ی پژوهشی که در یکی از مجلات سلامت نروژ به چاپ رسید، تأثیرات مستقیمی که ورزش سنگین و  بی‌تحرکی روی شانس بارداری خانم‌ها گذاشته به صورتی واضح و شفاف به اثبات رسید. این پژوهش بالغ بر 3000 زن سالم را که در سنین باروری قرار داشتند را مورد آزمایش و بررسی قرار داد. تحقیقات صورت گرفته به صورت مستقیم بر روی فعالیت و ورزش سنگین این افراد بین سال‌های 1984 تا 1986 تمرکز داشت. پژوهشگران در این بررسی به تحلیل جزئیات بارداری این افراد 10 سال بعد، بین سال‌های 1995 تا 1997 نیز پرداختند. نتیجه‌ی این تحقیقات امیدوار کننده بود چرا که مشخص شد اغلب افرادی که در یک دوره‌ی خاص از زندگی برنامه‌ی ورزشی سختی را دنبال می‌کردند، پس از حذف این برنامه و روی آوردن به فعالیت‌هایی سبک‌تر توانستند بارداری موفقی را پشت سر بگذارند. به این ترتیب ناباروری‌هایی که به دلیل انجام ورزش سخت در فرد ایجاد می‌شود، می‌تواند با کاهش و یا تغییر سیستم فعالیت‌های بدنی فرد و افزایش میزان چربی بدن در این اشخاص حل شود.

انجام فعالیت‌های سخت ورزشی می‌تواند شانس بارداری را کاهش دهد.

اختلالات هورمونی ناشی از ورزش‌های سنگین

پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی طبق کاوش‌های خود به این مهم دست یافتند که انجام فعالیت‌های شدید و سخت بدنی موجب افزایش سطح کورتیزول و کاهش ترشحات تیروئیدی خواهد شد. این در حالی است که ترشح هورمون‌های تیروئید به افزایش سوخت و ساز بدن فرد کمک می‌کند. اگرچه انجام فعالیت‌های سخت ورزشی می‌تواند شانس بارداری را کاهش دهد، اما ارتباطی با کاهش سطح سوخت و ساز بدن نخواهد داشت.
پژوهش‌ها نشان می‌دهند که بدن تا 24 ساعت پس از انجام ورزش سنگین هم‌چنان با ازدیاد کورتیزول و اختلالات ترشح هورمون تیروئید همراه است. افزایش سطح کورتیزول و کاهش ترشحات هورمون تیروئید به صورت مستقیم با ضعف در غدد آدرنال فرد مرتبط است، این جریان از روی دیگر می‌تواند با تأثیرات منفی در روند ترشح تیروئید موجبات ناباروری را در فرد شدت بخشد.

کاهش سطح چربی‌های بدن 

در سال 1993 مقاله‌ای در مجله‌ی تخصصی متابولیسم و غدد‌شناسی منتشر شد. این تحقیق چربی‌های داخلی و خارجی بدن دو خانم فعال و غیر فعال از نظر فعالیت های فیزیکی را مورد تحلیل قرار داد. نتیجه‌ی بررسی‌ها حاکی از آن بود که درصد ناباروری در زنانی که نسبت به سایرین از بافت چربی کمتری در بدن خود برخوردار هستند، به مراتب بیش از دیگر خانم‌ها است. دلیل این جریان می‌تواند کاهش سطح استروژن در بدن این افراد باشد. این ماده به صورتی مستقیم بر روی کارکرد و افزایش سطح هورمون‌های جنسی تاثیرگذار است. 

در دوران بارداری انجام پیاده‌روی‌های تند به صورت5 بار در هفته و هر بار به مدت 30 دقیقه تا یک ساعت پیشنهاد می‌شود.

ورزش‌های مفید برای بارداری

به طور حتم نمی‌توان گفت که تمام ورزش‌ها و فعالیت‌های فیزیکی تأثیراتی منفی روی شانس بارداری دارند، در این راستا به ذکر فعالیت‌هایی که موجب تقویت ماهیچه‌ها، افزایش توان و نیروی بدنی و هم‌چنین انعطاف‌پذیری در فرد می‌شود خواهیم پرداخت. این حرکات ورزشی از سوی دیگر می‌توانند در سپری کردن یک دوره‌ی بارداری سالم و به دور از خطر، نقشی موثر را ایفا کنند.
توصیه می‌شود که خانم‌هایی که قصد بارداری دارند و در این دوران به صورت منظم 3 بار در هفته و هر بار به مدت 30 دقیقه ورزش‌های مفید انجام دهند. انجام حرکات یوگا به‌عنوان جایگزین در برخی روزهای هفته توصیه می‌شود چرا که بهره‌گیری از حرکات یوگا می‌تواند به سپری کردن موفق دوران بارداری کمک کند.

حرکاتی که انجام آن‌ها دوران بارداری توصیه می‌شود

  • پیاده‌روی‌های تند، 5 بار در هفته و هر بار به مدت 30 دقیقه تا یک ساعت
  • انجام حرکات یوگا به مدت یک ساعت
  • رقص
  • انجام Nia، گونه‌ای ایروبیک 2 تا 3 بار در هفته
  • زومبا 2  تا 3 بار در هفته 
  • ایروبیک  2  تا 3  بار در هفته
  • دوچرخه‌سواری آرام
  • دویدن آرام
  • شنا

ورزش‌هایی مانند یوگای حرفه‌ای در طول دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

ورزش‌هایی که برای دوران بارداری توصیه نمی‌شوند

  • یوگا به صورت حرفه‌ای
  •  ورزش‌های استقامتی در دوران تخمک‌ریزی
  • انجام ورزش‌های منظم هر روزه بیش از 45 دقیقه تا 1 ساعت 
  • دویدن‌های طولانی به صورت روزانه 
  • ورزش‌های رزمی
  • انجام ورزش‌هایی در طول بیش از 1 ساعت
  • انجام هرگونه ورزش به صورت حرفه‌ای

انجام حرکات ورزشی پس از بارداری به روش‌های IUI و IVF 

به صورت کلی انجام حرکات ورزشی به خانم‌هایی که به صورت مصنوعی و از طریق لقاح آزمایشگاهی بارور شده‌اند پیشنهاد نمی‌شود. صد البته که انجام ورزش‌هایی تعریف شده و سبک در داشتن یک بارداری سالم به فرد کمک خواهد کرد. بنابراین با استفاده از لیستی از حرکات ورزشی مفید برای این دسته از خانم‌ها تکه در این مطلب آورده شده، می‌توانند فرایندی سالم و منطقی را در دوران بارداری طی کنند. پیاده‌وروی‌های روزانه و منظم و هم‌چنین انجام برخی حرکات ساده و سبک یوگا، می‌تواند اضطراب مادر در دوران بارداری را کاهش دهند.