داشتن یک رژیم غذایی مناسب در دوران قبل از بارداری بسیار ضروری بوده و تقویت توان باروری در زنان را موجب خواهد شد. مطالعات متعدد در این زمینه نشان داده است که تغییر در رژیم غذایی باعث افزایش توان باروری، جلوگیری از سقط جنین مکرر و داشتن بارداری همراه با سلامت جسمانی می‌شود. 
رژیم غذایی نقش مهمی در سلامت جسمانی و سیستم باروری بدن دارد. غذاهایی که می‌خوریم حاوی موادی هستند که برای ساخت هورمون‌ها در بدن ضروری می‌باشند. آنتی اکسیدان‌ها که از تخمک و اسپرم در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند از رژیم غذایی روزانه ما دریافت می‌شوند. همان‌طور که برخی از مواد غذایی برای باروری سالم ضروری هستند، بسیاری از مواد افزودنی شیمیایی نیز برای سلامتی و باروری مضر هستند. رژیم غذایی مناسب برای دوران قبل از بارداری ممکن است با یک رژیم غذایی نرمال تفاوت بسیاری داشته باشد.

یک رژیم غذایی مناسب برای تقویت قدرت باروری چگونه باید باشد

رژیم غذایی خوب برای دوران قبل از بارداری داشتن تغذیه‌ای است که بدن شما را برای داشتن قدرت باروری بیشتر و سالم‌تر تقویت می‌کند. مواد غذایی در این دوره باید سرشار از مواد مغذی باشند که برای عملکرد طبیعی هورمون‌ها، باروری و تعادل، رشد جنین، سلامتی جنین و سلامتی خون و غیره است. این رژیم غذایی باید به گونه‌ای باشد که به بدن شما کمک کند تا مشکلات مربوط به باروری را حل کرده، منبعی از مواد مغذی را برای کودک فراهم کرده و تمامی مواد لازم برای رشد نرمال جنین را تامین کند. 

چرا باید یک رژیم غذایی طبیعی برای تقویت قدرت باروری داشته باشیم

  •  آیا می‌دانستید که داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای رشد اولیه جنین بسیار مهم است و کمبود مواد غذایی باعث به وجود آمدن نقص‌هایی در جنین می‌شود؟
  •  آیا می‌دانستید که غذایی که امروز می‌خورید تا 90 روز آینده در سلامتی تخمک و اسپرم شما تاثیرگذار خواهد بود؟
  •  آیا می دانستید که هورومون‌ها از ترکیبات مغذی موجود در غذاهایی که می‌خورید به‌وجود می‌آیند؟
  • آیا می‌دانستید که بهترین روش درمان بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و باردار شدن داشتن از یک رژیم غذایی مناسب است؟
  • آیا می‌دانستید غذاهایی که نمی‌خورید نیز به اندازه غذاهایی که می‌خورید مهم هستند؟
  •  آیا می‌دانستید که اولین عامل بارور نشدن زنان ناتوانی در تخمک‌گذاری (Anovulation) است و می‌توان با تغییر دادن رژیم غذایی آن را درمان کرد؟ 

استفاده از یک رژیم غذایی سالم و مغذی برای باروری را هر‌کسی می‌تواند داشته باشد.

استفاده از یک رژیم غذایی سالم و مغذی برای باروری را هر‌کسی بدون توجه به مکان، مشکلات باروری، سن، زمان و پول می‌تواند داشته باشد. همه ما غذا می‌خوریم، پس چرا غذایی نخوریم که در افزایش قدرت باروری ما موثر نباشد؟
مطالعات انجام شده در دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که با تغذیه مناسب می‌توان میزان ناباروری را تا 80 درصد کاهش داد. برپایه این مطالعات، احتمال خطر ناباروری به علت عدم تخمک‌گذاری در زنانی که رژیم غذایی مناسب و سرشار از مواد مغذی را دنبال می‌کردند 80 درصد کمتر از زنانی بود که چنین رژیم غذایی نداشتند.
زنانی که کمترین میزان ناباروری را داشتند در رژیم غذایی خود کمتر از کربوهیدرات‌های حاوی چربی ترانس و شکر استفاده کرده بودند. این زنان هم‌چنین بیشتر از پروتئین‌های گیاهی استفاده کرده بودند و رژیم غذایی آنان سرشار از آهن و فیبر بوده و میزان مولتی ویتامینی که به صورت دارویی استفاده می‌کردند نیز بیشتر از بقیه بود. علاوه بر این، زنان فوق دارای شاخص توده بدنی (BMI) کمتری نسبت به بقیه بودند و ساعات بیشتری را در روز به فعالیت‌های بدنی اختصاص می‌دادند و جالب‌تر این‌که، بیشتر از مواد لبنی پرچربی استفاده می‌کردند تا مواد لبنی با میزان چربی پایین. در این مطالعات رابطه بین یک رژیم غذایی تقویت کننده باروری و کاهش میزان وقوع ناباروری در همه گروه‌ها بدون توجه به سن و داشتن یا نداشتن سابقه‌ی بارداری در گذشته به اثبات رسید.
مطالعات دیگر هم نشان می‌دهد که باروری در زنانی که از غذاهای صنعتی استفاده می‌کنند بسیار بیشتر است. به همین دلیل رژیم غذایی خاصی را برای جلوگیری از اختلالات مربوط به دوران بارداری به‌ویژه مسمومیت بارداری (Preeclampsia) توصیه شده است که سرشار از پروتئین، املاح معدنی، کلسیم و روغن‌های طبیعی باشد.

رژیم‌های غذایی طبیعی دارای خاصیت درمانی

در طبیعت مواد غذایی زیادی برای تغذیه و رشد بدن وجود دارد. وقتی که از مواد غذایی طبیعی استفاده و از مصرف غذاهای ناسالم اجتناب شود، بدن توانایی ترمیم و بازسازی خود را پیدا می‌کند. استفاده از یک رژیم غذایی مغذی بسیار موثر است به‌ویژه زمانی که در بدن تعادل مواد غذایی وجود ندارد یا فرد با مشکل ناباروری مواجه است. در بدن به صورت بی وقفه سلول‌های پیر از بین می‌روند و سلول‌های جدید جایگزین آن‌ها می‌شوند. این فرآیند در تمامی ارگان‌های بدن، ماهیچه‌ها و بافت‌ها صورت می‌گیرد. اجزای سازنده این سلول‌های جدید از طریق غذاهایی که می‌خوریم تامین می‌شوند. یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند نقش موثری در سلامت بدن داشته باشد و به ترمیم و بازسازی آن کمک کند.

رژیم غذایی سالم بارداری مواد مغذی و انرژی لازم برای بدن را تامین می‌کند.

فواید رژیم غذایی طبیعی تقویت قدرت باروری:

  •  آنتی اکسیدان‌ها‌، ویتامین‌ها و املاح ضروری بدن را تامین می‌کند که از تخمک و اسپرم در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.
  • با فراهم کردن چربی‌های لازم برای تولید و بهبود عملکرد هورمون‌ها به تعادل هورمونی در بدن کمک می کند.
  • ویتامین‌ها، املاح معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و دیگر مواد مغذی را که برای سلامتی بدن ضروری هستند تامین می کند.
  •  می‌تواند باعث کاهش احتمال سقط جنین در اثر مقاومت انسولین و هم‌چنین کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد به تخمک، اسپرم و دی ان ای (DNA) شود.
  • می‌تواند مواد مغذی لازم برای دوران بارداری را در بدن ذخیره کند.
  • سیستم تولید مثل بدن را تقویت می‌کند.
  • مواد مغذی و انرژی لازم برای بدن را تامین می‌کند.
در این قسمت نکاتی را در خصوص رژیم غذایی طبیعی تقویت باروری آورده‌ایم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید این رژیم غذایی را در سبک زندگی خود لحاظ کنید. 

از سبزیجات و میوه‌های ارگانیک استفاده کنید

غذاهای صنعتی و غیرارگانیک حاوی مقادیر زیادی سم هستند که قدرت باروری مردان و زنان را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند. هم‌چنین مطالعات نشان داده است که سبزیجات و میوه‌های ارگانیک ارزش غذایی بالاتری نسبت به انواع صنعتی خود دارند.

لبنیات خام پرچرب گیاهی و ارگانیک بهترین نوع لبنیات برای رژیم غذایی بارداری هستند.

از لبنیات خام پرچرب گیاهی و ارگانیک استفاده کنید

لبنیات خام پرچرب گیاهی و ارگانیک بهترین نوع لبنیات هستند. البته باید توجه داشت که بعضی از مواد لبنی مانند شیر و پنیر باعث به وجود آمدن توده در بدن می‌شوند. در افرادی که به اختلالات مربوط به باروری از قبیل سندرم تخمدان پلی کیستیک و اندومتریوز دچار هستند، استفاده از لبنیات ممکن است به تشدید عدم تعادل منجر شود. ببینید بدن‌تان چطور به لبنیات پاسخ می‌دهد. از قرار دادن لبنیات غیر‌ارگانیک در رژیم غذایی اجتناب کنید زیرا این نوع از لبنیات حاوی مقادیری هورمون و آنتی بیوتیک است که می‌تواند باعث افزایش سطح استروژن در بدن شود.

سعی کنید ماهی آب سرد بخورید

ماهی از منابع اصلی اسیدهای چرب امگا 3 است. اسیدهای چرب به تولید هورمون‌ها در بدن کمک کرده، باعث کاهش التهاب شده و عادت ماهانه را تنظیم می‌کنند. هم‌چنین ماهی منبعی غنی از پروتئین و ویتامین است. از ماهی‌های بزرگی که در اعماق دریا زندگی می‌کنند از قبیل ماهی تن، شمشیر ماهی و ماهی خاردار که گوشت‌شان حاوی مقادیر بالایی جیوه است خودداری کنید و به‌جای آن‌ها از ماهی‌های آب سرد مانند ماهی سالمون، کاد یا هالیبوت در رژیم غذایی استفاده کنید.

گوشتی انتخاب کنید که منشا گیاهی داشته و ارگانیک باشد

گوشت احشامی که به روش‌های صنعتی پرورش داده می‌شوند حاوی مقادیر زیادی هورمون و آنتی‌بیوتیک تزریقی است که سطح استروژن را در بدن بالا می‌برد. از طرف دیگر گوشت احشامی که از علف تغذیه می‌کنند سرشار از اسیدهای چرب و پروتئین و دارای مقادیر کمتری چربی اشباع شده است. اگر به بیماری اندومتریوز مبتلا هستید، کمتر گوشت قرمز مصرف کنید زیرا مطالعات نشان داده است که رابطه ‌یمستقیمی بین مصرف زیاد گوشت قرمز و احتمال ابتلا به اندومتریوز وجود دارد.

در رژیم غذایی بارداری حتما از مرغ‌های ارگانیک تغذیه کنید.

فقط از گوشت‌ مرغ آزاد و ارگانیک استفاده کنید

به طور سنتی مرغ‌ها را در مکان‌های تنگ و کثیف نگهداری کرده و آن‌ها را با غذاهای معمولا غیرارگانیک و اصلاح شده از لحاظ ژنتیکی تغذیه می‌کنند. وقتی که می‌خواهید مرغ بخرید حتما دنبال مرغ‌های ارگانیک باشید. در کل سعی کنید مرغ را از مزارعی که مرغ را به صورت آزاد پرورش می‌دهند بخرید.

از غلات کامل و طبیعی استفاده کنید

غلات سرشار از فیبر، ویتامین‌های مهم و ترکیبات تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی هستند. فیبر در دفع هورمون‌های اضافی به بدن کمک کرده و سطح قند خون را متعادل نگه می‌دارد. از مصرف مواد غذایی که از غلات فرآوری شده و تصفیه شده تهیه شده‌اند از قبیل نان سفید، ماکارونی تهیه شده از آرد سمولینا و برنج سفید خودداری کنید و در عوض، از مواد غذایی تهیه شده از غلات کامل و سبوس‌دار یا جوانه گندم، ماکارونی تهیه شده از آرد گندم کامل یا برنج، کوینولا و برنج قهوه‌ای استفاده کنید.

در هر وعده غذایی از غذاهای سرشار از فیبر استفاده کنید

فیبر به تنظیم قند خون کمک می‌کند و باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک و مشکلات سیستم ایمنی بدن می‌شود و تعادل هورمونی را در بدن برقرار می‌کند. برخی از مواد غذایی سرشار از فیبر عبارتند از میوه‌ها، سبزیجات، سبزی‌های برگدار سبز تیره و حبوبات.

از سویای فرآوری شده از قبیل شیر سویا، همبرگر سویا، پودر پروتئین سویا، چیپس سویا و پنیر سویا در رژیم غذایی بارداری خودداری کنید.

از خوردن سویا خودداری کنید

غذاهای درست شده از سویا حاوی مقادیر زیادی از ترکیبات شبه استروژنی هستند. بهتر است از مصرف غذاهای درست شده از سویای فرآوری شده از قبیل شیر سویا، همبرگر سویا، پودر پروتئین سویا، چیپس سویا و پنیر سویا در رژیم غذایی خودداری کنید زیرا تعادل هورمونی را در بدن به هم می‌زنند. اگر به اختلال پرکاری تیروئید مبتلا هستید، از مصرف سویا به طور کلی خودداری کنید.

از مصرف شکر پالایش شده و آبمیوه صنعتی خودداری کنید

آبمیوه‌های پاستوریزه از قبیل آب سیب، آب پرتقال و دیگر آبمیوه‌های حاوی مقادیر زیادی شکر کنستانتره هستند که باعث افزایش سطح قند خون بدن شده و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. هم‌چنین از مصرف شکرهای مصنوعی فرآوری شده و پالایش شده در رژیم غذایی خودداری کنید. به جای شکر می‌توانید از شکر برگ (Stevia)، عسل و شیره‌ی افرا استفاده کنید.

روزانه مقادیر زیادی آب تمیز بنوشید

سعی کنید روزانه مقدار زیادی آب تمیز فیلتر شده بنوشید. از خوردن آب بطری خودداری کنید زیرا در این بطری‌ها از پلاستیک استفاده شده است که به دلیل دارا بودن ترکیبات شبه استروژنی، می‌تواند باعث برهم خوردن تعادل هورمونی در بدن شود. سعی کنید از آب شیر استفاده نکنید زیرا تحقیقات نشان داده است ممکن است آب شیر حاوی مقادیری از حشره‌کش‌های کشنده حاصل از پسماند آب کشاورزی است.