آیا با علائم اولیه بارداری آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید در صورت بارداری از خستگی مفرط تا حالت تهوع و خیلی از علائم دیگر در انتظار شماست؟ آیا می‌توانید باردار شوید؟
از طریق تست بارداری می‌توان تشخیص داد که آیا باردار هستید یا خیر. اما از طرفی اگر قاعدگی شما به‌ تاخیر بیفتد ممکن است تصور کنید که باردار هستید.
پس بهتر است اطلاعاتی در خصوص اولین علائم بارداری و این‌که چرا این علائم در بدن اتفاق می‌افتد کسب کنید.

نمونه علائم و نشانه‌های بارداری


شایع‌ترین علائم و نشانه‌های بارداری عبارتند از:

قطع عادت ماهیانه

اگر در دورانی هستید که تصمیم به بچه‌دار شدن دارید و یک یا چند هفته از چرخه قاعدگی شما گذشته و عادت ماهیانه نشدید، ممکن است باردار باشید. البته اگر چرخه قاعدگی نامنظمی دارید شاید این علامت گمراه‌ کننده باشد.

احساس درد و تورم در سینه

در اوایل بارداری به‌دلیل تغییرات هورمونی ممکن است سینه‌ها حساس و درناک شوند. بعد از گذشت چند هفته که بدن تغییرات هورمونی را تنظیم می‌کند این احساس درد و تورم در سینه کمتر می‌شود.

حالت تهوع همراه با استفراغ یا بدون استفراغ

تهوع صبحگاهی که می‌تواند درهر لحظه از شب و روز به‌سراغ زن باردار بیاید معمولا ماه اول بارداری صورت می‌گیرد. باوجود این برخی از زنان زودتر از این موعد یا برخی هرگز چنین تجربه‌ای را دردوران بارداری خود ندارند. با این‌که هنوز علت دقیق حالت‌ تهوع در بارداری مشخص نشده ولی احتمال تاثیر هورمون‌های بارداری را نباید نادیده گرفت.

در دوران بارداری میزان خون بدن شما افزایش یافته و این امر موجب فعال شدن کلیه  و تکرر  ادرار می‌شود

تکرر ادرار

یکی از علائم بارداری دفع ادرار به‌میزان بیش‌ از حد معمول است. دوران بارداری میزان خون بدن شما افزایش یافته و این امر موجب فعال شدن کلیه می‌شود، در نتیجه مایعات اضافی در مثانه جمع شده و موجب تکرر ادرار می‌گردد.

خستگی مفرط

ازعلائم اولیه بارداری می‌توان به خستگی مفرط اشاره کرد. اوایل بارداری سطح هورمون پروژسترون افزایش یافته و در نتیجه موجب احساس خواب‌آلودگی می‌گردد.

از دیگر علائم و نشانه‌های بارداری که خیلی بارز نیستند و ممکن است در طی سه ماه اول تجربه‌ شوند عبارتند از:

تغییر حالات روحی

به‌دلیل تغییرات هورمونی که اوایل بارداری در بدن رخ می‌دهد، زنان باردار معمولا به‌طور غیرمنتطره احساساتی و افسرده می‌شوند. تغییر حالات روحی در این دوران بسیار رایج است.

پف‌کردن بدن

همان‌طور که اوایل دوره قاعدگی بدن پف می‌کند، اوایل بارداری نیز به‌دلیل تغییرات هورمونی چنین تغییری در بدن احساس می‌شود.

لکه‌بینی ضعیف

گاهی‌اوقات می‌توان از لکه‌بینی ضعیف به‌عنوان اولین نشانه‌های بارداری اشاره کرد. این مورد که به خونریزی لانه‌گزینی جنین معروف است؛  معمولا 10 تا 14 روز بعد از لقاح و زمانی رخ می‌دهد که تخمک بارور به دیواره‌ رحم می‌چسبد.
خونریزی لانه‌گزینی در دوره قاعدگی رخ می‌دهد و جالب است بدانید که این مورد در تمام زنان اتفاق نمی‌افتد.

در اوایل بارداری برخی از زنان ممکن است گرفتگی خفیف عضله زیر شکم را احساس کنند.

گرفتگی عضلات

در اوایل بارداری برخی از زنان ممکن است گرفتگی خفیف عضله زیر شکم را احساس کنند.

یبوست

تغییرات هورمونی موجب کند شدن سرعت دستگاه‌ گوارش شده و منجر به یبوست می‌شوند.

بیزاری و تنفر از غذا

در دوران بارداری ممکن است به بوهای خاص حساس شده وحتی ذائقه شما تغییر کند. این نشانه نیز مانند بسیاری از علائم دیگر بارداری ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی دربدن رخ دهد.

گرفتگی بینی

با افزایش سطح هورمون و تولید خون در بدن، ممکن است غشاء مخاطی بینی متورم شده، خشک شده و به‌راحتی خونریزی کند. این امر موجب گرفتگی بینی یا آب‌ریزش بینی می‌شود.

آیا واقعا باردار هستید

متاسفانه باید گفت که بسیاری از این علائم ونشانه‌ها مختص بارداری نیستند. برخی از این موارد ممکن است نشان بیماری بوده و یا علائم شروع قاعدگی باشد. از طرفی بدون داشتن چنین علائم و نشانه‌هایی نیز ممکن است باردار باشید.
حال نکته این‌جاست که اگر از دوران قاعدگی شما گذشته و برخی از این علائم و نشانه را در خود احساس می‌کنید بهتر است تست حاملگی را در خانه انجام داده و یا به مراکز مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید. اگر تست حاملگی که در خانه انجام دادید مثبت بود حتما به پزشک مراجعه کنید. هر چه بارداری شما زودتر تایید شود، مراقبت‌های دوران بارداری شما نیز زودتر آغاز می‌شود.

منبع : Mayoclinic