میزان مصرف انرژی معمولا با کیلووات در ساعت (kWh) اندازه گیری می‌شود؛ 1 کیلووات برابر هزار وات است. در سال 2001 کل جهان حدود 13.9 میلیون میلیارد کیلووات برق مصرف کرد. از این میزان، 25 درصد آن متعلق به ایالات‌متحده بود که 3.45 درصد آن توسط لوازم خانگی مصرف شد. بیش از 30 درصد از برق ایالات‌متحده در خانه‌ها مصرف می‌شود که بیش از میزان برق مصرفی بخش تجاری یا صنعتی است.
چرا این‌قدر مصرف انرژی بالاست؟ پاسخ ساده است، لوازم خانگی مصرف انرژی زیادی دارند. یک دستگاه با مصرف هزار وات، در یک ساعت 1 کیلووات انرژی مصرف می‌کند. حالا تصور کنید تمام لوازم خانگی با هم کار می‌کنند.
طی 30 سال گذشته میزان تولید لوازم خانگی کم‌مصرف افزایش یافته است. برای نمونه، یک یخچال تولید شده در سال 1979 بین 120 تا 300 کیلووات در ماه برق مصرف می‌کرد، درحالی‌که یخچال‌های تولیدی امروزی در ماه تنها 30 کیلووات برق مصرف می‌کنند؛ البته این میزان هنوز بسیار بالا است و مشکل این‌جاست که در یک خانه تنها یخچال نیست که برق مصرف می‌کند.
لوازم خانگی کوچکی مانند توستر، سشوار، قهوه‌جوش، جاروبرقی و اتو نیز همانند یخچال برق مصرف می‌کنند. اگرچه این وسایل تنها برای مدت کوتاهی روشن می‌شوند، مصرف انرژی آن‌ها برابر وسایلی خواهد بود که مصرف پایین داشته، اما به‌طور دائم روشن هستند.
البته، بیشترین میزان مصرف متعلق به لوازم خانگی است که به‌طور دائم روشن هستند. در این مقاله به پنج لوازم خانگی پرمصرف می‌پردازیم:

هنوز جایگاه بیشترین مصرف در بین لوازم خانگی مربوط به یخچال‌ها می‌باشد.

یخچال

باوجود این‌که یخچال‌‌ها در سال‌های اخیر بسیار کم مصرف‌تر شده‌اند، هنوز جایگاه بیشترین مصرف را در بین لوازم خانگی در اختیار دارند.
در ایالات‌متحده یخچال‌ها بیشترین میزان مصرف را داشته و پس از آن فریزر‌ها قرار دارند. میزان متوسط مصرف انرژی در این کشور برای این لوازم خانگی 30 تا 200 کیلووات اعلام شده است.
مشکل درجه‌بندی این است که در برخی خانه‌ها هنوز یخچال‌های دهه 80 میلادی روشن هستند که به معنی مصرف بیش از حد این لوازم خانگی است. اگر یخچال جدید و نو باشد در سال حدود 400 کیلووات برق مصرف می‌کند؛ البته اندازه، مدل، دما، نوع قرارگیری و حالت ذخیره انرژی نیز بسیار مهم است.
بدون توجه به مدل یخچال پیشنهاد‌های زیر می‌تواند به کاهش مصرف کمک کند:
  • به‌دنبال کلید ذخیره انرژی باشید: برخی یخچال‌ها گرم‌کن داخلی دارند تا مانع میعان گاز شود؛ کلید ذخیره انرژی را خاموش کنید، اگر میزان افزایش چشم‌گیری نداشت آن را روشن نکنید.
  • دماسنج را بررسی کنید: دمای 2.2 تا 3.3 درجه‌ی سانتی‌گراد برای یخچال و منفی 15 تا 17.8 درجه برای فریزر مناسب است.
  • برفک‌زدایی کنید: برفک بیش از 0.64 سانتی‌متر به روند کار یخچال آسیب می‌زند.
  • نوار دور در را بررسی کنید: یک تکه کاغذ لای در بگذارید، اگر محکم بود نوار درست کار می‌کند.
  • از یخچال درست استفاده کنید: در یخچال را بی‌‌جهت باز نگذارید؛ روی غذاها برچسب بزنید تا زمان انتخاب نیاز به بررسی نداشته باشید.

عدم وجود رطوبت‌گیر منجر به خراب شدن لوازم خانگی الکترونیکی و رشد حشرات می‌شود.

رطوبت‌گیر

اگر در مناطق مرطوب زندگی می‌کنید، حتما با وسیله‌ای به نام رطوبت‌گیر (Dehumidfier) آشنا هستید. این وسیله رطوبت هوا را جذب کرده و کاهش می‌دهد. در مناطق بسیار مرطوب و خیس وجود چنین دستگاه هایی برای ادامه حیات ضروری است. عدم وجود این وسیله منجر به خراب شدن لوازم خانگی الکترونیکی و رشد حشرات می‌شود.
اکثر مردم به‌طور دائم رطوبت‌گیر را روشن می‌گذارند، به همین دلیل این دستگاه‌ها مصرف انرژی بالایی دارند. میزان مصرف این ابزارها بین 60 تا 1 هزار وات اعلام شده که در ماه حدود 160 کیلووات می‌شود و بیشتر از مصرف یخچال است.
البته میزان مصرف به حجم وسیله و زمان استفاده از آن بستگی دارد، اما می‌توانید از توصیه‌های زیر برای کاهش مصرف این نوع لوازم خانگی کمک بگیرید:
  • در اتاقی که رطوبت‌گیر در آن روشن است را ببندید. یک رطوبت‌گیر کوچک نمی‌تواند رطوبت کل خانه را بگیرد.
  • درجه رطوبت‌گیر را روی متوسط قرار دهید. برای زیرزمین 50 درصد رطوبت عادی است، درجه پایین‌تر رطوبت‌گیر به معنی مصرف انرژی کمتر خواهد بود.
  • از رطوبت‌گیر خودکار استفاده کنید.

با عایق بندی تانکر و لوله‌کشی لوازم خانگی از جمله آبگرمکن می‌توان مصرف انرژی را کاهش داد.

آب‌گرم‌کن

به ادعای سازمان انرژی ایالات متحده، آب‌گرم‌کن‌ها عامل مصرف 12 درصد از کل انرژی خانه هستند. ما از آب‌گرم‌کن در قسمت‌های مختلف خانه مانند آشپزخانه، حمام و ماشین لباسشویی استفاده می‌کنیم که این میزان مصرف را بسیار بالا می‌برد. میانگین مصرف این لوازم خانگی در ماه 400 کیلووات است.
البته میزان مصرف به عوامل مختلفی بستگی دارد، مانند اندازه‌ی آب‌گرم‌کن، درجه‌ی دمای آب و میزان مصرف. اما توصیه‌های زیر می‌تواند به کاهش مصرف انرژی این نوع لوازم خانگی کمک شایانی داشته باشد:
  • درجه دما را چک کنید. دمای بیش از 50 درجه سانتی‌گراد زیادی داغ است و مناسب نیست.
  • تانکر و لوله‌کشی خود را عایق بندی کنید.
  • به‌طور ماهیانه یک چهارم آب را از آب‌گرم‌کن خارج کنید تا مانع ته‌نشین شدن رسوبات شوید.
  • مدت دوش گرفتن خود را کاهش داده و گزینه‌ی آب گرم ماشین ظرفشویی خود را خاموش کنید.

سیستم تهویه مرکزی از جمله لوازم خانگی است که به دلیل روشن بودن برای مدت طولانی مصرف انرژی بالایی دارد.

سیستم سرمایشی

تا سال 1980 حدود 27 درصد از خانه‌ها در ایالات‌متحده از سیستم تهویه مرکزی استفاده می‌کردند؛ در سال 2001 این میزان به 55 درصد رسیده است. این لوازم خانگی به دلیل روشن بودن برای مدت طولانی مصرف انرژی بالایی دارد.
میزان مصرف این لوازم خانگی نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما میانگین مصرف در ماه 1 هزار و 800 کیلووات گزارش شده است. توصیه‌های زیر را فراموش نکنید:
  • هرسال سیستم خود را سرویس کنید. میزان گاز کافی و عایق‌بندی مناسب مصرف را کاهش می‌دهد.
  • دریچه‌های غیرضروری را ببندید.
  • از دماسنج دیجیتال و سیستم خودکار استفاده کنید.
هم‌چنین می‌توانید از مدل‌های جدید‌تر با میزان مصرف پایین‌تر استفاده کنید. فراموش نکنید که کمی هم عرق ریختن برای شما بد نیست.

بخاری‌های برقی از جمله لوازم خانگی هستند که مصرف بسیار بالایی دارند.

سیستم گرمایشی

سیستم گرمایش خانه بسیار پرمصرف است، گرچه از ضروریات زندگی تلقی می‌شود.
بخاری‌های برقی مصرف بسیار بالایی دارند و مدل‌های مختلف این لوازم خانگی به‌طور متوسط از 100 کیلووات تا 3 هزار و 500 کیلووات در ماه مصرف انرژی دارند.
دیگر عاملی که بر مصرف این لوازم خانگی تأثیر دارد، درجه دمایی است که روی آن تنظیم شده‌اند. استفاده از بخاری‌های کم مصرف و کم کردن درجه‌ی گرما می‌تواند 78 درصد مصرف انرژی را کاهش دهد. هم‌چنین به توصیه‌های زیر نیز توجه داشته باشید:
  • دماسنج در خانه بگذارید.
  • دماسنج را در نزدیکی منبع گرما یا سرما قرار ندهید.
  • دما را در کمترین میزان ممکن قرار دهید
  • فیلتر‌ها را به‌موقع تعویض کنید.
  • شاید بهترین توصیه این باشد که اگر احساس سرما می‌کنید، لباس گرم‌تر بپوشید.

منبع : Howstuffworks