می‌دانید که ما هرگز یک رژیم غذایی سخت‌گیرانه را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. زیرا شما به چنین رژیمی احتیاج ندارید؛ حتی اگر بخواهید تا آخر همین هفته از بیماری ورم شکم خلاص شوید. بله، واقعا این امکان وجود دارد که به‌وسیله تغییر  رژیم غذایی خود از شنبه تا جمعه و قبل از شنبه‌ی بعد ورم شکم خود را کاهش دهید. تنها با نوشیدن آب و انتخاب‌های غذایی مناسب می‌توان از ورم های موقت شکمی خلاص شد. به دمنوش‌های سم زدا، قرص‌های مدر‌ن و شیک‌های خارق العاده هم هیچ احتیاجی نیست.

در اینجا، مواد غذایی که می‌بایست از برنامه رژیم غذایی‌تان حذف گردد بیان می‌کنیم. با مجله ایرانگان همراه باشید.


غذاهای ادویه‌ای

با عذرخواهی از معتادان به سس‌های تند، در حال حاضر می‌بایست مصرف ادویه‌جات را قطع کنید. غذاهای ادویه‌‌دار می‌توانند ترشح اسید معده را تحریک نمایند که این امر  باعث تحریک پذیری، تولید گاز و ورم شکم می‌شود. ادویه‌هایی که باید از آن‌ها دوری کنید عبارتند از، فلفل سیاه، جوز هندی، میخک، پودر فلفل چیلی، پیاز، سیر، خردل، سس باربیکیو، ترب کوهی، سس کچاپ، رب گوجه و سرکه. برای چند روز آینده سعی کنید که غذاهای خود را با آب لیمو یا لیموی تازه طعم‌دار کنید.


نمک

با کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده و طعم‌دار کردن غذا با نمک، میزان سدیم مصرفی خود در یک روز را معادل یک قاشق چای خوری و بلکه هم کمتر  کنید . این کار به از دست رفتن آب بدن کمک می‌کند. سدیم اغلب مسئول جمع‌شدگی و گرفتگی آب و ورم شکم است. یک رژیم غذایی سالم نباید محتوی بیش از 2300 میلی گرم سدیم در روز باشد که این میزان تقریبا معادل یک قاشق چای‌خوری است.


برای جلوگیری از ورم شکم‌تان مواد غذایی مثل سبزیجات خام را به صورت پخته مصرف کنید.

سبزیجات خام

اگرچه مواد غذایی تازه، بخش ضروری از رژیم غذایی سالم را تشکیل می‌دهد اما اگر به‌طور خاص به‌دنبال جلوگیری از ورم شکم‌تان هستید اطمینان حاصل نمایید که به‌جای مصرف سبزیجات به صورت خام، آن‌ها را می‌پزید. نیم فنجان هویج پخته شده به اندازه‌ی یک فنجان هویج خام، مواد مغذی یکسانی به بدن می‌رساند. با این تفاوت که حالت پخته شده، در دستگاه هاضمه که مسئول هضم غذاست فضای کمتری اشغال می‌کند که این امر منجر به کاهش ورم شکم می‌شود.


کربوهیدرات‌های تصفیه شده

میزان مصرف روزانه‌ی کربوهیدرات خود را به 1 یا 2 پرس از غذاهای نشاسته‌ای در روز کاهش دهید مگر این‌که برای یک مسابقه تمرین می‌کنید یا تمرینات با شدت بالا در بازه‌ی زمانی کوتاه را چندین بار در هفته انجام می‌دهید؛ نظیر دوچرخه ثابت و کلاس‌های تمرینات فیتنس. این مقدار تقریبا معادل یک تکه نان و نیم فنجان برنج است. شما هم‌چنین می‌توانید سعی کنید که سوپ جو دو سر صبحگاهی خود را با یک اسموتی جایگزین کنید و میزان مصرف کربوهیدرات‌های فرآوری شده نظیر  غلات، چیپس‌ و پاستا را کاهش دهید.

ماهیچه‌های شما یک نوع کربوهیدرات به نام گلیکوژن را به‌عنوان منبع پشتیبانی انرژی، ذخیره می‌کند. هر گرم از گلیکوژن به‌طور تقریبی به همراه 3 گرم آب ذخیره می‌شود که این کار باعث می‌شود احساس پف‌دار بودن کنید. با کاهش کربوهیدرات‌ها، بدن شما به سوخت ذخیره شده در ماهیچه‌ها دسترسی پیدا خواهد کرد و آن را به‌طور کامل می‌سوزاند و مایعات اضافی ذخیره شده را خشک می‌کند.


مواد غذایی نظیر کلم بروکلی، حبوبات، کلم فندقی، کلم برگ، گل کلم، کاهو، پیاز و سیر محتوی آنزیم‌هایی با عنوان مولد گاز هستند.

غذاهای مولد گاز

مواد غذایی نظیر کلم بروکلی، حبوبات، کلم فندقی، کلم برگ، گل کلم، کاهو، پیاز و سیر محتوی آنزیم‌هایی هستند که وقتی باکتری‌های موجود در روده‌ی شما این مواد غذایی را هضم می‌کنند به‌عنوان یک محصول فرعی، گاز تولید می‌کنند. اگر مقدار قابل توجه‌ای گاز در دستگاه هاضمه شما به دام افتاده باشد، می‌تواند در روده جمع شود و موجب ورم شکم گردد. این هفته سعی کنید بخش کلم بروکلی یا کلم فندقی غذای خود را با مارچوبه‌ی بخارپز یا برگ سرخ شده‌ی کلم قمری جایگزین نمایید.


غذاهایی محتوی الکل قند

برچسب شکلات‌های پروتئینی، آدامس‌ و سایر غذاهای فرآوری شده را چک کنید. دستگاه هاضمه شما نمی‌تواند شیرین کننده‌هایی نظیر زیلیتول، اریتریتول، سوربیتول و مالتیتول را جذب نماید؛ پس مصرف آن‌ها فقط بر ورم شکم می‌افزاید.


آدامس

وقتی آدامس می‌جوید در واقع مقدار زیادی هوای اضافه وارد معده‌ی خود می‌کنید؛  در نظر داشته باشید که تمامی آن هوا در دستگاه هاضمه شما به‌دام می‌افتد و موجب فشار و ورم می‌شود.


منبع : Prevention