اهمیت بازرسی روزانه از دربهای اتوماتیک
فروشگاهها بهندرت برنامه تعمیر و نگهداری دورهای برای سیستمهای درب اتوماتیک دارند. بازرسی ایمنی دربها جزو شرح وظایف مدیریت فروشگاه است. در زمان ارزیابی شکایت مربوط به آسیبهای فیزیکی ناشی از درب اتوماتیک یک فروشگاه، لازم است مدیریت نسبت به افرادی که میتوانند در بروز نقص فنی درب اتوماتیک نقش داشته باشند آگاهی داشته باشد.
دربهای اتوماتیک تجهیزات بسیار پیچیدهای هستند که به بازرسی روزانه نیاز دارند. اغلب، صدمات فیزیکی زمانی اتفاق میافتند که یکی از اجزاء سیستم درب اتوماتیک به درستی عمل نکند. معمولا بر روی هر درب اتوماتیک برچسب اخطاری زده میشود که تجهیزات نیاز به بازرسی روزانه دارند. این وظیفه بازرسی ایمنی بر دوش مدیریت فروشگاه میباشد.
هر فروشگاهی معمولا در صدد کسب بیشترین درآمد ممکن میباشد. اکثر فروشگاهها برنامههای سفت و سختی شامل محل دقیق قرارگیری و چیدمان محصولات خود را دارند. حتی آنها میزان ارتفاع و عرض قفسههای فروشگاه را نیز به تفصیل در نظر میگیرند. همچنین تحقیقات بسیاری به منظور تعیین محل قرارگیری محصولات با توجه به میزان تراکم جمعیتی در یک قسمت فروشگاه انجام گرفته است. این برنامههای موشکافانه همگی بهمنظور جذب مشتری طراحی شدهاند. حتی در یک فروشگاه بزرگ و حرفهای برای چگونگی تمیز کردن سرویس بهداشتی برنامه وجود دارد. مدیران فروشگاه برای تعیین نحوه قرارگیری اجناس مانند شکلات و کالاهای خرید ناگهانی در گیتهای پرداخت، طراح استخدام میکنند. در تعارضی آشکار اما معمولا فروشگاهها هیچ برنامه مدونی برای بازرسی ایمنی سیستم درب اتوماتیک ندارند. آنها فقط در هنگام بروز مشکل دست به کار میشوند و با شرکتهای خدماتی تماس میگیرند؛ شاید علت اصلی این باشد که برای مدیران فروشگاهها سیستم درب اتوماتیک بخش درآمدزا نیست.
تجربه نشان داده است که ایده بازرسی روزانه درب اتوماتیک زمانی به فکر مدیران فروشگاهها خطور میکند که با یک حادثه شوکه شوند. سپس آنها میگویند که بازرسی درب اتوماتیک مسئلهای نبوده که قبلا به آنها گفته شده باشند. از طرفی باید قبول کنیم که اکثر مدیران آن چنان پرمشغله هستند که وقت اضافی برای انجام این کار را ندارند. روال اکثر فروشگاهها این است که زمان خرابی سیستم درب اتوماتیک با شرکتهای خدماتی تماس بگیرند و متاسفانه در بیشتر موارد مدیران فروشگاهها هیچ گونه مسئولیتی در قبال صدمات فیزیکی وارده به مشتریان ندارند.
در بیشتر موارد در صورت اقامه دعوی علیه فروشگاه درباره صدمات فیزیکی ناشی از نقص عملکرد درب اتوماتیک، مدیران فروشگاه سعی خواهند کرد تا تقصیر را متوجه شرکتهای سازنده و خدماتی کنند. مشکل دیگر این است که اگر فروشگاه از شرکتهای خدماتی مختلفی خدمات دریافت کرده است، تشخیص مقصر اصلی وقوع حادثه دشوار خواهد بود.
البته چندین موسسه و سازمان برای تعیین حداقل استاندارد ایمنی محصولات وجود دارد که سازندگان محصولات از آنها پیروی میکنند. این حداقل استاندارها به راحتی قابل دریافت هستند و مدیران شرکتها میتوانند از آنها استفاده کنند. در این موسسه و سازمانها معمولا آموزشهای لازم به افراد نصاب و تعمیرکاران در زمینه ایمنی درب اتوماتیک داده میشود. این آموزش استاندارد شرکتهای خدماتی را قادر میسازد تا به شکل مناسب درب اتوماتیک را بازرسی و تایید کنند که دربها در زمان بازرسی از حداقل استانداردهای لازم برخوردار باشند. اگرچه تمام نصابان و تکنسینها دارای مدرک مربوطه میباشند، اما این مسئله باعث نمیشود تا مدیران فروشگاهها از تایید عملکرد ایمن درب اتوماتیک بهصورت روزانه سرباز بزنند. کلاسهای آموزشی بسیاری در رابطه با آموزش ایمنی این تجهیزات وجود دارد که البته مدیران فروشگاهها تمایلی به شرکت در این برنامهها ندارند.
برنامههای بازرسی روزانه و تعمیر و نگهداری تجهیزات درب اتوماتیک باید در فروشگاهها مورد اجرا قرار گیرد. در کلاسهای آموزشی ایدههای کارآمدی جهت کاهش اهمال کاری و قصور مدیران فروشگاهها ارائه میشود. با آموزش مدیران فروشگاهها در زمینه ارزیابی عملکرد درب اتوماتیک خطر ایجاد صدمات جدی به مشتریان کاهش مییابد. این ارزیابی اقدام دیگری جهت افزایش ایمنی مشتریان خواهد بود و خطر آسیب دیدگی ناشی از نقص عملکرد درب اتوماتیک را کاهش میدهد.
در صورتی که مدیر فروشگاه هستید؛ هنگام ارزیابی شکایت مربوط به آسیبهای فیزیکی ناشی از درب اتوماتیک فروشگاهتان لازم است آگاهی کاملی از افرادی داشته باشید که میتوانند در بروز نقص فنی دربها نقش داشته باشند. مشاوره با کارشناسان مجرب در زمینه تشخیص افراد مسئول حادثه بسیار مهم و ضروری است. این مسئلهای چند لایه است که مشاوره با کارشناسان باتجربه نقش بهسزایی در آن دارد.