کبد موتورخانه‌ی بدن است و عملکرد آن در حل مشکلات دستگاه هاضمه مثل سوخت و ساز کم بدن، باد کردن معده، نفخ و یبوست نقش مستقیم دارد. این عضو از بدن میزان قند خون را تنظیم می‌کند که اگر متعادل نباشد به خستگی مزمن، پرخوری و افکار مغشوش منجر می‌شود. اگر کبد سمی شود به بیماری‌های التهابی مثل دیابت، آرتروز، فشار خون و بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی منجر می‌شود و ممکن است به اختلال در تولید هورمون‌ها، سردرد، تغییر ناگهانی خلق و خو و افسردگی بیانجامد. به‌نظر می‌رسد وقتش رسیده کمی به فکر این عضو از بدن باشیم. در این مطلب مواد غذایی را آورده‌ایم که با اضافه کردن آن‌ها به رژیم غذایی، کبدتان عملکرد بهتری خواهد داشت. 


آب

پس از اکسیژن، بدن بیش از هر چیز به آب نیاز دارد. از آن جایی که آب مواد سمی و ضایعات مواد غذایی را از بدن خارج می‌کند، با مصرف کافی آن انرژی و آگاهی بیشتری خواهید داشت. روزی 230 میلی‌لیتر آب برای بدن کافی است، اما در مصرف آن زیاده‌روی نکنید چون می‌تواند برای بدن مضر باشد. اگر پس از غذا آب می‌نوشید، در آن یخ نیاندازید. 


گیاهان چلیپایی

گیاهان چلیپایی مثل بروکلی، کلم، گل کلم و باک چوی سرشار از ترکیبات فنولیک هستند که از شکل‌گیری سلول‌های سرطانی داخل معده جلوگیری می‌کنند. این سلول‌های سرطانی در عکس‌العمل به مواد غذایی که با روغن‌های هیدروژنه شده و سدیم نیترات درست می‌شوند شکل می‌گیرند. 


سبزیجات برگدار و سبز

کلم برگ و کلم جزو سبزیجات براسیکا هستند که سرشار از سولفورند و در سم‌زدایی بدن به کبد کمک می‌کند و باعث می‌شوند رادیکال‌های آزاد و مواد شیمیایی سمی از بدن خارج شوند. گیاه قاصدک یکی دیگر از مواد غذایی است که در سم‌زدایی بدن از کبد پشتیبانی می‌کند. این گیاه حاوی ماده‌ی شیمیایی است که دستگاه هاضمه را تحریک می‌کند و باعث می‌شود کبد و کسیه‌ی صفرا زرداب تشرح کنند. 


گیاهان دریایی که یکی از قدیمی‌ترین ساکنین زمین هستند، با جلوگیری از هضم شدن فلزات سنگین مثل کادمیوم و دیگر مواد سمی بدن را سم‌زدایی می‌کنند.

گیاهان دریایی

گیاهان دریایی که یکی از قدیمی‌ترین ساکنین زمین هستند، با جلوگیری از هضم شدن فلزات سنگین مثل کادمیوم و دیگر مواد سمی بدن را سم‌زدایی می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد این گیاهان هم‌چنین از جذب مواد رادیواکتیو به استخوان‌ها جلوگیری می‌کنند. 


جوانه گندم و دیگر دانه‌ها

انرژی که در دانه‌ها جمع شده با خیس خوردن آن‌ها آزاد می‌شود. جوانه‌ها سرشار از آنزیم و پروتئین هستند که مثل کاتالیزور در بدن عمل می‌کنند. جوانه بروکلی سرشار از موادی است که از بدن در برابر سرطان محافظت می‌کند. 


سیر

سیر که یکی از قدیمی‌ترین مواد غذایی دارویی روی زمین محسوب می‌شود، حاوی ترکیباتی با پایه‌ی سولفور مثل آلیسین است که در سم‌زدایی به کبد کمک می‌کنند. این ترکیب به کبد کمک می‌کند جیوه، افزودنی‌های خوراکی و استروژن را از بدن دفع کند. 


پیاز، پیازچه و تره‌فرنگی

پیاز، پیازچه و تره‌فرنگی که از هم‌خانواده‌های سیر هستند نیز خواص زیادی دارند. این مواد غذایی حاوی ترکیبات سولفوری هستند که به کبد کمک می‌کنند ترکیبی تولید کند که رادیکال‌های آزاد را خنثی کند. 


تخم‌مرغ یکی از غنی‌ترین منابع پروتئین است و تمام آمینواسید‌های ضروری را هم دارد.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ یکی از غنی‌ترین منابع پروتئین است و تمام آمینواسید‌های ضروری را هم دارد. کبد به این آمینواسیدها برای سم‌زدایی بدن نیاز دارد. تخم‌مرغ حاوی ماده‌ی دیگری به نام کولین است که برای سوخت و ساز بدن ضروری است و از کبد در برابر مواد شیمیایی محافظت می‌کند. 


کنگر فرنگی

مواد موجود در کنگر فرنگی به تقویت کبد، افزایش میزان تولید زرداب و جلوگیری از شکل‌گیری سنگ صفرا کمک می‌کنند. 


توت‌ها

توت فرنگی، تمشک و دیگر توت‌ها حاوی مواد فیتوشیمیایی و آنتی‌اکسیدان هستند که به کبد در محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. توت‌ها هم‌چنین در جلوگیری از به وجود آمدن سلول‌های سرطانی در کبد موثر هستند. 


سیب

سیب هم مثل توت ترکیبات فنولیک دارد که با بیماری‌های التهابی مبارزه می‌کنند. این میوه هم‌چنین سرشار از فیبر است که تجمع مواد شیمیایی در بدن را نابود می‌کند. 


مواد غذایی مثل تره‌فرنگی حاوی پری‌بیوتیک‌ها هستند.

مواد غذایی حاوی پری‌بیوتیک

پری‌بیوتیک‌ها موادی هستند که پروبیوتیک‌ها از آن‌ها تغذیه می‌کنند. پروبیوتیک‌ها میکرواورگانزیم‌های زنده هستند که به سلامت بدن کمک می‌کنند؛ اما پری‌بیوتیک‌ها، فیبر‌هایی هستند که به پروبیوتیک در رشد و نمو کمک می‌کنند. مواد غذایی مثل تره‌فرنگی، گیاهان چلیپایی، مارچوبه، ریش بابا‌آدم، کاسنی، قاصدک و چغندر حاوی پری‌بیوتیک‌ها هستند. 


دانه کتان

این دانه یکی از منابع غنی امگا 3 است و به برقراری تعادل در ترشح هورمون‌ها کمک می‌کند. 


شاهدانه

شاهدانه که در آن هم امگا 6 و هم امگا 3 وجود دارد، به کاهش التهاب و میزان چربی خون کمک می‌کند. 


دانه چیا

این دانه که هزاران سال جزو رژیم غذایی قبایل ازتک و مایان بوده است، یک منبع انرژی قدرتمند است. سه قاشق غذاخوری از این دانه حاوی پنج گرم پروتئین، 200 میلی‌گرم کلسیم، 10 گرم چربی‌های مفید و 12 گرم فیبر است. 


روغن نارگیل یک چربی اشباع شده‌ی بسیار سالم است که به راحتی هضم می‌شود و فورا توسط آنزیم‌های موجود در بزاق و عصیر معده شکسته می‌شود.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یک چربی اشباع شده‌ی بسیار سالم است که به راحتی هضم می‌شود و فورا توسط آنزیم‌های موجود در بزاق و عصیر معده شکسته می‌شود. این یعنی فشار کمتری به کبد وارد می‌شود.


آووکادو

آووکادو که سرشار از چربی‌های اشباع نشده و اسید اولئیک است، حاوی موادی است که برای سلامت کبد ضروری هستند. 


زنجبیل

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زنجبیل خاصیت ضد التهاب و ضد میکروبی دارند. زنجبیل با تغذیه کردن کبد به سم‌زدایی بدن کمک می‌کند و چرخش خون را بهبود می‌بخشد، رگ‌های بسته را باز می‌کند و کلوسترول خون را کاهش می‌دهد. 


گشنیز

دانه‌های گشنیز به کبد کمک می‌کنند میزان چربی خون را کاهش و کلوسترول مفید را افزایش دهد. 


هل از خانواده‌ی زنجبیل است و به بهبود عملکرد دستگاه هاضمه کمک می‌کند و میزان تخلیه‌ی آن را بیشتر می‌کند.

هل

این عضو از خانواده‌ی زنجبیل به بهبود عملکرد دستگاه هاضمه کمک می‌کند و میزان تخلیه‌ی آن را بیشتر می‌کند. این دانه هم‌چنین با شل کردن دریچه‌های معده از ورود مواد غذایی به  معده‌ی کوچک جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود فقط مواد مغذی وارد معده‌ی کوچک شوند. 


فلفل قرمز

فلفل قرمز با تحریک کردن سیستم چرخش خون و بالا بردن ریتم دستگاه هاضمه به گرم شدن بدن منجر می‌شود. این گرما جریان عصیر معده را بهتر می‌کند و سوخت و ساز بدن و سم‌زدایی را بهبود می‌بخشد. 


دارچین

دارچین که سال‌ها است به‌عنوان یک دارو و طعم‌دهنده مورد استفاده قرار می‌گیرد از گرفتگی رگ جلوگیری می‌کند؛ سوخت و ساز بدن را بیشتر می‌کند و نمی‌گذارد کپک‌ها در بدن شکل‌ بگیرند. 


رازیانه

روغن‌های ضروری موجود در رازیانه ترشح عصیر معده را بیشتر می‌کنند و به کاهش التهاب دستگاه هاضمه منجر می‌شوند. این باعث می‌شود بدن مواد مغذی را بهتر جذب کند. 


ترکیبات موجود در زردچوبه به درمان بیماری‌های کبدی، سم‌زدایی و تقویت بدن کمک می‌کنند.

زردچوبه

ترکیبات موجود در زردچوبه به درمان بیماری‌های کبدی، سم‌زدایی و تقویت بدن کمک می‌کنند. 


گوشت قرمز

گوشت قرمزی مصرف کنید که از حیواناتی باشد که به طور طبیعی رشد کرده‌اند و حاوی مواد شیمیایی، هورمون و آنتی‌بیوتیک نباشد. 


گوشت ماهی

در کل گوشت ماهی سالم و سرشار از پروتئین است. ماهی‌های وحشی مثل ساردین و آنچووی سرشار از امگا 3 هستند. سالمون وحشی یکی از منابع غنی پروتئین و امگا 3 است و سرشار از آنتی‌اکسیدان است. 


پروتئین گیاهی

بدن برای ساخت سلول، حفظ بافت و تولید پروتئین، به پروتئین نیاز دارد. 


منبع : Rodalewellness