می‌توان گفت سرماخوردگی شایع‌ترین بیماری است که فصل هم نمی‌شناسد و هر زمانی ممکن است ما را گرفتار کند. این بیماری معمولا با مصرف دارو و استراحت درمان می‌شود، اما بعضی‌ها اعتقاد دارند برای درمان سرماخوردگی باید از روش‌های درمانی طبیعی و استراحت استفاده کرد. در این مطلب مواد غذایی که به درمان سرماخوردگی کمک می‌کنند را آورده‌ایم. این مواد غذایی در هر خانه‌ای یافت می‌شوند و کافی است سری به آشپزخانه بزنید.

بستنی یخی

اگر گلودرد دارید یا گلوی‌تان خشک و متورم شده، بستنی یخی می‌تواند گلو را نرم کند. هم‌چنین بدن را آبرسانی می‌کند که یکی از راه‌های اصلی مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا است. مصرف به‌اندازه مایعات باعث می‌شود بلغم و خلط‌ها رقیق شده و گرفتگی بینی و گلو رفع شود.
به‌دنبال بستنی یخی‌هایی باشید که 100% از میوه درست شده‌اند و مطمئن شوید که بستنی یخی شما حاوی مواد غذایی مفید است و فقط از آب و شکر تشکیل نشده است. خودتان هم می‌توانید در خانه این بستنی یخی‌ها را درست کنید.

ساندویچ گوشت بوقلمون

این غذا سرشار از پروتئین بدون چربی است که بخش اصلی یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می‌دهد. حتی اگر این غذا را دوست ندارید، باید بدانید که با خوردن آن انرژی لازم برای مبارزه با بیماری را در اختیار بدن قرار می‌دهد. می‌توانید برای بهتر شدن طعم و مزه به آن سس کران‌بری اضافه کنید.

مواد غذایی مانند از یک لیوان آب سبزیجات کم‌ سدیم باعث تقویت سیستم ایمنی برای مبارزه با میکروب‌ها می‌شوند.

آب سبزیجات

از آن‌جایی که ممکن است بعداز خوب شدن سرماخوردگی هوس درست کردن و خوردن سالاد به سراغ شما نیاید، درعوض می‌توانید از یک لیوان آب سبزیجات کم‌ سدیم استفاده کنید. با خوردن این نوشیدنی آنتی اکسیدان‌های زیادی وارد بدن می‌شوند که باعث تقویت سیستم ایمنی برای مبارزه با میکروب‌ها می‌شوند.

سوپ مرغ

این غذا بسیار مغذی است و مایعات مورد نیاز را نیز به بدن می‌رساند. برخی مدارک علمی نشان‌ می‌دهند که این غذا سبب بهبودی و درمان سرماخوردگی می‌شود. خوردن سوپ مرغ باعث تقویت مجاری و بهبود عملکرد پرز‌های بینی درمقابل ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌شود.

سیر

اگر مشکلی برای خوردن سیر ندارید، می‌توانید برای مزه‌دار کردن غذاهایی مثل سوپ از آن استفاده کنید. سیر جزو مواد غذایی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و کمی در رفع گرفتگی تنفسی موثر است.

زنجبیل

زنجبیل باعث رفع دل‌ درد و حالت تهوع می‌شود. برخی مطالعات نشان داده که این گیاه با عفونت و التهاب نیز مبارزه می‌کند. می‌توانید آن را به‌عنوان چاشنی به‌صورت پودر یا تکه‌های خرد شده درون غذاهای دیگر بیندازید. هم‌چنین می‌توانید آب زنجبیل صاف شده را بنوشید.

برای جذب مقداری آنتی‌اکسیدان مواد غذایی مانند چای سبز، سیاه یا چای اولانگ بنوشید.

چای داغ

برای جذب مقداری آنتی‌اکسیدان مواد غذایی مانند چای سبز، سیاه یا چای اولانگ بنوشید. بخار چای را نفس بکشید و با آن بخور دهید تا گرفتگی بینی رفع شود. می‌توانید برای رفع گلودرد یک قاشق پر عسل و کمی آب‌لیمو به آن اضافه کنید. اگر کافئین شما را اذیت می‌کند از انواع بدون کافئین و گیاهی آن استفاده کنید.

موز

هضم موز به‌ هر‌صورتی که مصرف شود (تکه شده، له شده یا کامل) برای معده راحت است. اگر حالت تهوع، استفراغ و اسهال دارید، موز می‌تواند غذای خوبی باشد.

نان تست برشته

نان تست یکی از بهترین مواد غذایی است که می‌توانید هنگام سرماخوردگی مصرف کنید. وقتی که معده چندان توانایی هضم غذا را ندارد، می‌توان به‌راحتی آن‌ها را همراه با سوپ نودل مرغ خورد و جلوی گرسنگی را گرفت.

نوشیدنی‌های جایگزین غذا

اگر اشتهای‌تان بازگشت یکی از این نوشیدنی‌ها را امتحان کنید تا مواد غذایی و کالری لازم به بدن‌تان برسد. به‌دنبال نوشیدنی‌های بدون لاکتوزی باشید که مقدار شکر کمی دارند و دارای حداقل 6 گرم پروتئین باشند. اما اگر نمی‌توانید غذای واقعی بخورید، هیچ گزینه‌ای بهتر از آن وجود ندارد.

منبع : Webmd