هاشیموتو یکی از بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی بدن است که روی غده‌ی تیروئید تاثیر می‌گذارد و اگر درمان نشود به کم‌کاری تیروئید منجر خواهد شد. این مشکل ممکن است برای کسانی که سیگار نمی‌کشند، رژیم غذایی مناسب دارند و ورزش هم می‌کنند روی دهد. چرا این مشکل پیش می‌آید؟ در این مطلب کلید‌های اصلی بیماری‌های تیروئید را آورده‌ایم. 


کم‌کاری تیرو‌ئید چیست

کم‌کاری تیروئید باعث می‌شود غده‌ی تیروئید به اندازه‌ی کافی هورمون تولید نکند. علائم آن شامل افزایش وزن، خستگی، فراموشی، ناتوانی در تمرکز کردن، یبوست، نازایی، افسردگی، ریزش مو و حساسیت نسبت به سرما می‌باشد. کمبود ید یکی از دلایل کم‌کاری تیروئید است، اما در کشورهایی که ید به نمک مصرفی اضافه می‌شود مشکل از کمبود آن نیست. در این کشورها 90 تا 95 درصد موارد کم‌کاری تیروئید ناشی از بیماری هاشیموتو است. یک بیماری مربوط به سیستم ایمنی که باعث می‌شود سیستم ایمنی به غده‌ی تیروئید حمله‌ور شود. 


بیماری هاشیموتو چیست

هاشیموتو اساسا باعث می‌شود در جایی از بدن التهاب به وجود بیاید و سیستم ایمنی بدن تحریک شده و به تیروئید حمله کند. مواد سمی، عفونت و بعضی مواد غذایی محرک این بیماری هستند. 


در حالی که کم‌کاری تیروئید ناشی از کمبود ید با مصرف آن حل و درمان می‌شود، بیشتر کسانی که از هاشیموتو رنج می‌برند کمبود ید ندارد.

محرک‌های هاشیموتو

  • ید: در حالی که کم‌کاری تیروئید ناشی از کمبود ید با مصرف آن حل و درمان می‌شود، بیشتر کسانی که از هاشیموتو رنج می‌برند کمبود ید ندارد. در واقع، مصرف ید می‌تواند هاشیموتو را وخیم‌تر کند. مطالعات نشان می‌دهد پس از اضافه کردن ید به نمک، میزان مبتلایان به هاشیموتو سه برابر شده است. مصرف کتانجک، جلبک دریایی و نمک یددار در واقع حمله‌ی سیستم ایمنی بدن به غده‌ی تیروئید را تشدید می‌کند و این به از بین رفتن بافت تیروئید منجر می‌شود. محدود کردن مصرف ید برای کسانی که به هاشیموتو مبتلا هستند توصیه می‌شود. 
  • عدم وجود تعادل در دستگاه هاضمه: مصرف بیش از حد مواد غذایی شیرین، آنتی‌بیوتیک و داروهای بدون نسخه باعث می‌شود تعادل در میزان باکتری‌های مفید دستگاه هاضمه به هم بریزد. کمبود این باکتری‌ها به سلامت دستگاه هاضمه آسیب می‌زند و توانایی بدن در تولید آنزیم‌ها را کاهش می‌دهد. 
  • حساسیت‌های غذایی: کسانی که به بیماری هاشیموتو مبتلا هستند معمولا به مواد غذایی پروتئینی مثل گلوتن، لبنیات، سویا و تخم مرغ حساسیت دارند. این مواد غذایی پروتئینی به خوبی شکسته نمی‌شوند و به ایجاد التهاب در دستگاه هاضمه منجر می‌شوند. این التهاب حمله‌ی سیستم ایمنی به غده‌ی تیروئید را تشدید می‌کند و باعث می‌شود مواد مغذی زیادی مثل ویتامین B، سلنیوم، آهن و زینک به بدن جذب نشوند. این مواد مغذی همه برای عملکرد غده‌ی تیروئید و سیستم ایمنی بدن ضروری هستند. اگر فکر می‌کنید به این مواد غذایی حساسیت دارید، آن‌ها را یکی یکی از رژیم غذایی حذف کنید تا عامل اصلی پیدا شود. 
  • مواد غذایی فرآوری شده: مواد غذایی فرآوری شده عاری از مواد مغذی هستند و یکی از دلایل اصلی افزایش رواج بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی محسوب می شوند.


منبع : Rodalewellness