در عصر مدرن که مواد غذایی به صورت تجاری و انبوه تولید می‌شوند، باید نسبت به چند موضوع مهم آگاه باشیم تا سلامتی خود را حفظ کنیم. اگر غلات مصرف نمی‌کنید حداقل مطمئن شوید بقیه‌ی مواد غذایی  که مصرف می‌کنید برای سلامتی مفید هستند. برای این‌که یک رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین را شروع کنید از این 10 قانون پیروی کنید:


گوشت نپخته، فرآوری نشده و بدون نیترات سدیم مصرف کنید

گوشت‌های فرآوری شده از قبیل سوسیس، پپرونی، بیکن و سالامی اغلب حاوی ماده‌ی شیمیایی نگه دارنده به نام نیترات هستند. هنگامی که این گوشت‌ها پخته شدند نیترات سدیم با آمینو اسیدها واکنش داده و نیتروزآمین تولید می‌کنند و آزمایشات برروی حیوانات نشان داده این ماده با سرطان معده و روده در ارتباط است و مطالعات اپیدمیولوژیک برروی انسان سرطان زایی آن را نشان داده است. گوشتی بخرید که به صورت طبیعی تهیه شده باشد و فاقد سدیم باشد.

همیشه لبنیات ارگانیک مصرف کنید

بسیاری از تولیدکنندگان محصولات لبنی گاوها را در زمان بارداری می‌دوشند، بنابراین فرآورده‌های تولید شده از این شیر حاوی مقادیر زیادی استروژن است. برای اجتناب از این مشکل و همین‌طور قرار گرفتن در معرض هورمون رشد گاوی، شیر، پنیر، ماست و کره‌ی مصرفی خود را از تولیدکنندگان محصولات لبنی ارگانیک خریداری کنید، چون این تولیدکنندگان دوره‌ی شیردوشی محدودی دارند.


از غذاهای تخمیر شده یا همان ترشیجات استفاده کنید

در غیاب غلات حاوی فیبر، نارگیل، ماست و کفیر می‌توانید از ترشی تربچه، ترشی خیار و ترشی پیاز استفاده کنید؛ چون در عین خوشمزگی به راحتی می‌توانند باکتری‌های شبه پروبیوتیک را به بدن شما برسانند که برای روده‌ها بسیار مفید هستند. غذاهای تخمیر شده یا همان ترشیجات را می‌توان به همراه سالاد با بسیاری از غذاها میل کرد.


پزشکان روی توصیه‌ی خود پافشاری می‌کنند که مصرف نمک نباید از 2300 میلی گرم در روز تجاوز کند.



مصرف نمک را محدود نکنید

گرچه انجمن پزشکی روی توصیه‌ی خود پافشاری می‌کند که مصرف  نمک نباید از 2300 میلی گرم در روز تجاوز کند، میانگین مصرف نمک در آمریکا 3400 میلی گرم است که این میزان بسیار عالی است. در واقع، برای اکثریت مردم که در رژیم غذایی خود از غلات استفاده نمی‌کنند مصرف کم تا متوسط نمک دارای مواد معدنی، مثل نمک دریایی بهتر از محدود کردن سرسختانه‌ی آن است به ویژه وقتی که این نمک در ترکیب با غذاهای سالم و غنی از پتاسیم از قبیل سبزیجات، آواکادو یا نارگیل باشد.

اما مصرف بیش از حد نمک مشکلات جدی به بار می‌آورد، پس وقتی نمکدان را به دست می‌گیرید زیاده‌روی نکنید. در واقع مصرف 6000  تا 10000 میلی گرم نمک در روز با بیماری‌های قلبی عروقی در ارتباط است. هم‌چنین، اقلیت مردم از جمله افرادی که از بیماری‌های کلیوی رنج می‌برند به نمک حساس هستند و نمک مصرفی آن‌ها نباید بیش از اندازه باشد. اگر شما هم این مشکل را دارید، میزان سدیم مصرفی را باید پزشک برای شما  تجویز کند.


از شیرین کننده‌های مطمئن استفاده کنید

درست کردن کیک مافین و کلوچه بدون غلات و با استفاده از شیرین‌ کننده‌های جایگزین کار نسبتا ساده‌ای است. این شیرین کننده‌های طبیعی عبارتند از استویا به صورت مایع یا پودر، استویا با اینولین به جز مالتودکسترین، اریتریتول و زایلیتول. ممکن است عده‌ی کمی از افراد با مصرف این شیرین کننده‌ها احساس ولع در خوردن قند بکنند.

از  شیرین‌کننده‌های حاوی فراکتوز از قبیل شربت ذرت، شکر چغندر قند و شهد گیاه آگاو دوری کنید. برخی از مردم به مصرف عسل و شربت افرا روی می‌آورند، چون این‌ها منبع قند طبیعی هستند، اما هر دوی آن‌ها دارای فراکتوز بالایی هستند و باید به میزان کم مصرف شوند چون قند با چاقی و خطر اختلالات متابولیک و قلبی عروقی در ارتباط است. 


از سبزیجات و میوه‌های ارگانیک استفاده کنید

اگر سبزیجات و میوه‌های ارگانیک در دسترس شماست و از لحاظ هزینه هم مشکلی ندارید، آن‌ها را در الویت قرار دهید. این موضوع به ویژه زمانی اهمیت پیدا می‌کند که قسمت بیرونی میوه یا سبزی مصرف می‌شود مانند زغال اخته و کلم بروکلی. اما در مورد میوه‌ها و سبزیجاتی که بخش بیرونی آن‌ها مصرف نمی‌شود ارگانیک بودن یا نبودن اهمیت کمتری دارد. البته ناگفته نماند که سم‌های آفت کش و علف کش می‌تواند به داخل میوه نفوذ کند، پس ضرری ندارد اگر میوه‌ها و سبزیجاتی که مصرف می‌کنید همگی ارگانیک باشند. اگر تهیه‌ی میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک برای شما میسر نیست آن‌ها را را در آب گرم بشویید تا علف کش‌ها و آفت‌کش‌های روی آن‌ها به حداقل برسد. یکی از موادی که در این سموم به کار می‌رود پرکلرات نام دارد که می‌تواند مانع از کار تیروئید شود.


پوشش دیواره‌ی داخلی قوطی‌ کنسرو باعث اختلال در غدد درون‌ریز می‌شود که در نهایت به نارسایی قلب، دیابت، اختلالات تیروئید و اضافه وزن می‌انجامد.



تماس با بیسفنول‌ A  را به حداقل برسانید

این ترکیب که در پلاستیک‌های پلی‌کربنات و پوشش رزین دیواره‌ی داخلی قوطی‌ها یافت می‌شود باعث اختلال در غدد درون‌ریز می‌شود که ممکن است به نارسایی احتقانی قلب، دیابت، اختلال تیروئید و اضافه وزن بینجامد. برندهای Native Forest  و Natural Value  جزء اولین برندهایی بودند که که اعلام کردند از قوطی‌های فاقد بیسفنول‌ A استفاده می‌کنند، اما با داغ شدن بحث بر روی بیسفنول‌ A تولیدکنندگان بیشتری به پوشش‌های عاری از این ترکیب روی می‌آورند.


از نوشیدن نوشابه‌های گازدار خودداری کنید

خاصیت اسیدی کربنات سلامت استخوان‌ها ر ا به خطر می‌اندازد چون اسیدکربنیک با جذب نمک‌های کلسیم از استخوان خنثی می‌شود. به جای نوشابه گازدار، می‌توانید آب،‌شربت، چای  یا دمنوش، شیر بادام شیرین نشده، شیر نارگیل شیرین نشده، آب نارگیل، شیر کنف و یا قهوه بنوشید. 


از مصرف چربی‌های هیدروژنه خودداری کنید

چربی‌های هیدروژنه یا چربی‌های ترانس که در غذاهایی فرآوری شده به وفور یافت می‌شود در بروز بیماری‌های قلبی، فشار خون و دیابت نقش دارد. بدترین ماده غذایی مارگارین یا همان کره‌ی گیاهی است؛  چون با روغن سبزیجات درست شده و این روغن در فرایند جامد شدن هیدروژنه می‌شود. بسیاری از مواد غذایی فرآوری شده مثل کلوچه حاوی روغن هیدروژنه هستند و به دلیل این‌که حاوی چربی ترانس و همین‌طور قند هستند باید از آن‌ها اجتناب کرد.


مصرف مواد غذایی که با حرارت بالا طبخ می‌شوند را به حداقل برسانید

وقتی مواد غذایی با حرارات بیش از 230 درجه سانتیگراد پخته می‌شود، بین کربوهیدرات‌ها یا پروتئین‌ها با چربی‌های موجود در غذا واکنش‌هایی به نام قندی شدن رخ می‌دهد که باعث سمی شدن غذا می‌شود و این باعث بروز بیماری‌هایی نظیر فشار خون بالا، تشکیل کاتاراکت، آرتروز، بیماری‌های قلبی و سرطان می‌شود. این واکنش‌ها با سرخ کردن زیاد غذا و کباب کردن آن به وجود می‌آیند.


منبع : Prevention