خیلی از کسانی که سراغ جراحی زیبایی بینی می‌روند به‌دنبال باریک کردن بینی‌های پهن‌شان هستند. در واقع، این یکی از مشکلات رایج بعضی اقلیت‌های نژادی محسوب می‌شود. جراحی زیبایی بینی با باریک کردن پهنای آن می‌تواند تا حد زیادی چهره را بهبود بخشد و تعادل را بین اعضای آن ایجاد کند. 


پهنای بینی

عوامل مختلفی مثل پهن بودن استخوان‌های بینی، غضروف بینی، نوک بینی و بزرگ بودن سوراخ‌ها و ضخیم بودن پوست ممکن است به پهن شدن بینی منجر شود. هم‌چنین اگر بینی کوتاه باشد ممکن است پهن به‌نظر بیاید و اگر یکی از قسمت‌های آن باریک باشد، قسمت‌های کناری آن پهن‌تر دیده خواهند شد. ممکن است بینی در یک یا دو نقطه مثل نوک پهن باشد یا این‌که از بالا تا پایین پهنای زیادی داشته باشد. جراح پلاستیک ظاهر بینی را بررسی می‌کند و دلیل پهن بودن آن را پیدا می‌کند تا رویکرد خود به جراحی زیبایی بینی را مشخص کند. 


روش‌های باریک کردن بینی

روش‌های زیادی برای باریک کردن بینی پهن به کار گرفته می‌شود و در انتخاب آن‌ها، دلیل پهن بودن بینی نقش اساسی دارد. دو روش رایج برای باریک کردن بینی، کوچک کردن ناحیه‌ی آلار که زیر بینی قرار دارد و استئوتومی یا استخوان‌برداری است. از کوچک کردن آلار بینی برای کوچک کردن سوراخ‌های پهن استفاده می‌شود. در این روش پایین هر سوراخ بینی برش می‌خورد و بافت‌های اضافی برداشته می‌شوند. در این حالت ضخم جراحی به خوبی پنهان می‌شود. 

در روش استئوتومی یا استخوان‌برداری، استخوان‌های بینی شکسته می‌شوند و سپس جراح پلاستیک آن‌ها را به سمت داخل متمایل می‌کند. از این روش برای برداشتن پهنای وسط بینی و قسمت بالایی آن استفاده می‌شود. استئوتومی دوران نقاهت را طولانی‌تر و ورم و کبودی را بیشتر می‌کند. در فرایند باریک کردن بینی، جراح پلاستیک باید دقت کافی داشته باشد تا در اثر تغییر شکل بینی برای بیمار مشکلات تنفسی پیش نیاید. 


منبع : Rhinoplastyny