اگر هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید به دنبال کلیدهای‌تان می‌گردید یا این‌که از این اتاق به آن اتاق می‌روید و حتی نمی‌دانید چرا آن‌جا هستید، شاید به این خبر علاقه‌مند باشید: تحقیقات نشان می‌دهند که بعضی مواد غذایی می‌توانند از ضعف حافظه‌ی ناشی از کهولت سن، جنون و حتی آلزایمر جلوگیری کنند.
طبق نتایج مطالعاتی که در یک مجله‌ی تغذیه منتشر شده است یک رژیم غذایی جدید با عنوان MIND Diet (رژیم ذهن) می‌تواند پیشرفت آلزایمر را تا 53 درصد کاهش دهد. قبل از این‌که بخواهید رژیم غذایی خود را تغییر دهید، باید بدانید نیازی نیست تمام جزئیات این رژیم را به کار ببندید تا به نتیجه‌ی دلخواه خود برسید. حتی کسانی که میان دوره‌ای از این رژیم غذایی پیروی کرده‌اند خطر ابتلا به آلزایمر را تا 35 درصد کاهش داده‌اند.
اما در این رژیم غذایی برای صبحانه، نهار و شام چه چیزهایی باید بخوریم؟ رژیم غذایی ذهن ترکیبی است از غذاهای مدیترانه ای و رژیم‌های Dash (رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از فشار خون بالا)، دو رژیمی که گفته می‌شود برای قلب فایده‌های زیادی دارند و سرشار از سبزیجات، میوه، چربی‌های مفید و پروتئین بدون چربی هستند مثل مرغ و ماهی.
یک متخصص مغز و اعصاب که بیشتر روی تحقیقات مربوط به آلزایمر و دیگر شرایطی که به تحلیل رفتن مغز منجر می‌شوند می‌گوید: «معمولا چیزی که برای قلب خوب است برای مغز هم مفید است. مغز شما به 20 درصد از خونی که قلب‌تان پمپاژ می‌کند برای تامین اکسیژن و سوخت نیاز دارد. این بدین معناست که اگر قلب تان درست کار نکند، سلول های مغزتان برای انجام وظایف خود به مشکل برمی خورند».
برای تامین سوخت بدن و مغز، از عناصر اصلی رژیم غذایی ذهن استفاده کنید.

بلوبری دارای نوعی آنتی اکسیدان است که باعث ارتباط بهتر نورون های مغز می شود.

بلوبری
این میوه‌ی فوق العاده از خانواده‌ی توت حاوی نوعی آنتی اکسیدان - آنتوسیانین است که مخصوصا برای مغز مفید است. تحقیقات اخیر دانشگاه تافتز نشان می‌دهد آنتوسیانین می‌تواند از سلول‌های مغز در برابر اکسیده شدن محافظت و ارتباط بین نورون‌های مغز را آسان‌تر کند. طبق تحقیقاتی که در دانشگاه هاروارد روی 16000 زن بالای 70 سال انجام شد، مشخص شد زنانی که هفته ای 2 فنجان یا بیشتر بلوبری یا توت فرنگی مصرف می‌کنند نسبت به بقیه ذهن‌های آماده‌تری دارند. اگر بلوبری در دسترس شما هست حتما این میوه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

سبزیجات برگ‌دار و سبز
سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم که سرشار از ویتامین K هستند، می‌توانند سرعت کاهش حافظه را کند کنند. طبق تحقیقات مرکز پزشکی دانشگاه راش، توانایی ذهنی کسانی که روزانه یک یا دو وعده از این نوع سبزیجات مصرف می‌کنند با افرادی که 11 سال از آن‌ها جوان‌ترند و سبزیجات مصرف نمی‌کنند برابر است.

اگر از ضعف حافظه خود می ترسید روغن زیتون را از رژیم غذایی حذف نکنید.

روغن زیتون
یک دلیل دیگر برای این‌که روغن زیتون همیشه جزو بهترین انتخاب‌های شما باشد. به گفته‌ی متخصصین تغذیه روغن زیتون منبعی غنی از پلی فنول است؛ آنتی اکسیدانی که می‌تواند از ضعف حافظه‌ی ناشی از بالا رفتن سن جلوگیری کند. طبق تحقیقات منتشر شده توسط متخصصین تغذیه، روغن زیتون توانایی یادگیری و حافظه را افزایش می‌دهد. تحقیقات دیگری نشان می‌دهد جایگزین کردن چربی‌های اشباع شده با چربی‌های اشباع نشده مثل چربی روغن زیتون؛ خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد.

ماهی چرب
غذاهای دریایی حداقل دو ماده‌ی مغذی دارند که ذهن‌تان را کارا نگاه می‌دارند: امگا3 و ویتامین D. تحقیقات متخصصین تغذیه نشان می‌دهد کسانی که هفته‌ای 3 بار ماهی سالمون، تن یا هالیبوت می‌خورند خطر ابتلا به آلزایمر را تا 40 درصد کاهش می‌دهند. اسید‌های چرب امگا3 حاوی DHA و EPA هستند که بیشتر در مغز متمرکزند و در بالا بردن راندمان فعالیت مغز تاثیر بسزایی دارند. ماهی‌های چرب منبع غنی ویتامین D نیز هستند. مطالعات متعدد نشان می‌دهند ویتامین D می‌تواند در محافظت از مغز مفید باشد. فقط 115 گرم ماهی سالمون حاوی 600 واحد ویتامین D است که برای یک منبع طبیعی مقدار زیادی است.

منبع : Prevention