تا به حال به این فکر کرده اید که چند وقت یک‌بار باید برای معاینه‌ی چشم‌های‌تان به چشم پزشک مراجعه کنید؟ شرایط همه یکسان نیست، پس بهتر است به توصیه‌های چشم پزشک خود گوش کنید. اگر مدت زیادی است که به چشم پزشک مراجعه نکرده‌اید و مطمئن نیستید انجام این کار لازم است یا خیر، این 9  نشانه به شما نشان می‌دهند زمان مراجعه به چشم پزشک فرا رسیده است.
بر خلاف دندانپزشک، مراجعه‌ی 6 ماه یک‌بار به چشم پزشک ضروری نیست. معمولا هر 2  سال یک‌بار باید برای معاینه‌ی چشم به چشم پزشک مراجعه کنید تا چشمان‌تان سالم و دیدتان شفاف بماند. اگر بیماری‌هایی مثل دیابت یا مشکلات چشمی مثل تنبلی چشم یا آب آوردن چشم دارید یا قبلا جراحی چشم انجام داده‌اید، بیشتر به معاینه‌ی چشم توسط چشم پزشک نیاز خواهید داشت.
با این ‌حال علائم و نشانه‌هایی وجود دارند که به شما می‌گویند باید به چشم پزشک مراجعه کرده و چشمان خود را معاینه کنید. اگر هر کدام از 9 نشانه‌ی زیر را مشاهده کردید، باید هرچه زودتر وقت بگیرید و در بعضی موارد ممکن است نیاز باشد فورا تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرید.

مشکلات ناگهانی در تنظیم کانون دید و تار شدن بینایی
به وجود آمدن مشکلات ناگهانی در تنظیم کانون دید و تار شدن بینایی می‌تواند نشانه‌ی مشکلات جدی‌تری باشد و همیشه باید جدی گرفته شود. اگر دیدتان گاهی اوقات خوب است و فقط گاهی اوقات تار می‌شود یا این حالت فقط برای یکی از چشمان‌تان رخ می‌دهد، هرچه زودتر باید برای معاینه به چشم پزشک مراجعه کنید.

شکلاتی از قبیل جدا شدن شبکیه، پارگی شبکیه یا به وجود آمدن حفره در شبکیه از جمله نشانه‌هایی که هستند که بینایی شما را تهدید می‌کنند.

دیدن اشیاء شناور در هوا، حساسیت ناگهانی به فلش، سد شدن دید
بروز ناگهانی هر یک از این مشکلات می‌تواند نشانه‌ی مشکلات جدی باشد که بینایی شما را تهدید می‌کنند؛ مشکلاتی از قبیل جدا شدن شبکیه، پارگی شبکیه یا به وجود آمدن حفره در شبکیه. اگر با این نشانه‌ها روبرو شدید باید در کمتر از 24 ساعت به چشم پزشک مراجعه کرده و تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرید.

تار شدن تدریجی دید
این مشکلی است که به تدریج به وجود می‌آید. اگر متوجه شدید اخیرا صفحه‌ی نمایش رایانه یا کتاب را از فاصله‌ای دورتر نگاه می‌کنید تا بتوانید بهتر ببیند، احتمالا وقت معاینه‌ی چشم شما فرا رسیده است. اگر برای دیدن تلویزیون یا اشیاء دیگر آن‌ها را به خود نزدیک‌تر می‌کنید نیز احتمالا چشمان‌تان دچار مشکل شده‌اند و باید به چشم پزشک مراجعه کنید.

سردرد
سردرد‌های مزمن می توانند نشانه‌ی مشکلات بینایی باشند. تغییر در بینایی معمولا به تدریج اتفاق می‌افتد و در ابتدا برای بیمار قابل تشخیص نیست. با این حال سردرد می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیه‌ی ضعیف شدن بینایی باشد. اگر دچار سردرد‌های مزمن می‌شوید شاید بهتر باشد به چشم پزشک مراجعه کرده و معاینه‌ی چشم انجام دهید.

میزان خواب تا حساسیت های فصلی، سرما خوردگی یا آنفلوانزا می‌توانند به چشم درد و خستگی چشم منجر شود.

چشم درد یا خستگی چشم
چشم درد یا خستگی چشم گاه به گاه، معمولا نشانه‌ی مشکل بزرگی نیست. خیلی چیز‌ها از میزان خواب تا حساسیت های فصلی، سرما خوردگی یا آنفلوانزا می‌توانند به چشم درد و خستگی چشم منجر شود. با این حال اگر بیش از چند روز است که چشم درد دارید یا همیشه وقتی چشمان‌تان را تکان می‌دهید درد می‌گیرند بهتر است به چشم پزشک مراجعه کنید. چشم درد گاهی اوقات ممکن است نشانه‌ی عفونت چشم، مشکلات جدی‌تر و یا ضعیف شدن بینایی باشد. بهتر است چشمان خود را نزد، یک چشم پزشک با تجربه معاینه کنید.

دوبینی
دوبینی مزمن نشانه‌ای است که حتما باید مورد توجه قرار دهید و پس از مواجه شدن با آن باید فورا  به چشم پزشک مراجعه کنید. در کودکان، دوبینی یکی از نشانه‌های اولیه است که می گوید به عینک نیاز دارند. به علاوه، دوبینی همراه با انحراف چشم هشداری است که می‌گوید به معاینه‌ی چشم نیاز دارید. این مورد در کودکان زیاد مشاهده می‌شود و اگر به سرعت تشخیص داده و درمان نشود ممکن است به از دست دادن دائمی بینایی منجر شود. اگر متوجه شدید بیش از همیشه دوبینی دارید برای مراجعه به چشم پزشک وقت بگیرید.

حساسیت به نور
بروز حساسیت ناگهانی به نور می‌تواند نشانه‌ای برای مراجعه به چشم پزشک محسوب شود. حساسیت به نور می تواند نشانه‌ی تعدادی از بیماری‌های چشمی یا حتی عفونت چشم باشد. پس اگر متوجه شدید بیش از همیشه به نور حساس شده ‌اید احتمالا به معاینه‌ی چشم نیاز دارید.

ورم پلک، خارش، سرخی، صورتی شدن قسمت های سفید چشم و ترشحات چشم از نشانه‌های بارز عفونت چشم است.

عفونت چشم
اگر با ورم پلک، خارش، سرخی، صورتی شدن قسمت های سفید چشم و ترشحات چشم مواجه شدید احتمالا عفونت چشم دارید.

طی دو سال گذشته معاینه‌ی چشم انجام نداده‌اید
اگر در دو سال اخیر به چشم پزشک مراجعه نکرده و معاینه‌ی چشم انجام نداده‌اید حتما باید وقت بگیرید؛ مخصوصا اگر بیش از 40 سال سن دارید. باید توجه داشته باشید که برای بعضی افراد معاینه‌ی چشم باید زودتر از 2 سال یک بار انجام شود تا از سلامت چشمان‌شان اطمینان حاصل شود.
ضعیف شدن طبیعی چشم که با بالا رفتن سن اتفاق می‌افتد نیاز به معاینه‌ی چشم را بیشتر می‌کند. حتی اگر 20 تا 40 ساله هستید معاینه‌ی چشم نزد چشم پزشک برای حفظ سلامت چشمان‌تان ضروری است. معاینه‌ی چشم می‌تواند مشکلات بینایی را در مراحل اولیه نمایان کند. کودکان ممکن است هر سال یک‌بار یا زودتر به معاینه‌ی چشم نیاز داشته باشند زیرا با رشد سریع، بینایی هم به سرعت تغییر می‌کند.
منبع : Urbanoptiques