اخیرا بیش از گذشته مو در برس‌تان جمع می‌شود؟ نگران نباشید چون تنها نیستید. تقریبا 80 میلیون آمریکایی در اثر کهولت سن با ریزش مو مواجه می‌شوند و افراد زیاد دیگری به علت بروز اختلال در سیستم ایمنی بدن، دیابت، کمبود ویتامین، اضطراب و کم‌خوابی در حال کچل شدن هستند. در حالی که ریزش مو و کچل شدن می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد، نباید امیدتان را از دست بدهید. ما مواد غذایی را برای‌تان لیست کرده‌ایم که اگر آن‌ها را در رژیم غذایی خود لحاظ کنید، به رشد موهای‌تان کمک و ریزش آن‌ها را متوقف می‌کنند. 


عسل

اگر از عسل به صورت موضعی استفاده شود، می‌تواند از نازک شدن مو جلوگیری کند. در مطالعه‌ای که روی افراد مبتلا به ناهمواری پوست ناشی از تجمع چربی و آماس انجام شد، کسانی که برای چهار هفته ترکیب 90٪ عسل و 10٪ آب به پوست سرشان می‌زدند تا حد زیادی بهبود یافتند. این افراد علائمی هم‌چون ریزش مو و خارش پوست سر را تجربه می‌کردند. 


سالمون

مو مثل ناخن، یک نوع فیبر پروتئینی است. این یعنی برای این‌که موهای جدید رشد کنند باید پروتئین مصرف کنید. پروتئین هم‌چنین در تولید کراتین، یکی از اجزای سازنده‌ی اصلی مو، نقش کلیدی دارد. بهترین نوع پروتئین برای مو، پروتئین غذاهای دریایی مثل سالمون است. امگا 3 و ویتامین‌های موجود در سالمون سلامت موها را بهبود می‌بخشند. این هم می‌تواند دلیل دیگری برای اضافه کردن غذاهای دریایی به رژیم غذایی باشد. 


روغن کدو تنبل، رزماری و نارگیل برای کاهش ریزش مو مفید می‌باشد.

روغن‌ها

روغن‌های کدو تنبل، رزماری و نارگیل مثل نکتار پوست سر عمل می‌کنند. در مطالعه‌ای، محققین به آقایانی که ریزش مو داشتند روزانه 400 میلی‌گرم روغن کدو تنبل دادند و رشد موی شرکت‌کنندگان تا 40٪ افزایش یافت. هم‌چنین اگر قبل و بعد از شستشوی مو به آن روغن نارگیل بزنید، مو دیگر پروتئین از دست نمی‌دهد. روغن رزماری هم رشد مو را افزایش می‌دهد. 


آجیل و دانه‌ها

در مطالعه‌ای که روی کچلی خانم‌ها انجام شد، شرکت‌کنندگان برای شش ماه مکمل‌های امگا 3، امگا 6 و آنتی‌اکسیدان مصرف کردند. پس از پایان این دوره، ریزش مو 90٪ شرکت‌کنندگان کاهش یافته بود، رشد موی 86٪ از آن‌ها افزایش یافته و موی 87٪ از آن‌ها ضخیم‌تر شده بود. برای رسیدن به نتایج مشابه، می‌توانید آجیل و دانه‌هایی مثل گردو و کتان و روغن‌هایی مثل روغن آفتاب‌گردان و کنجد را در رژیم غذایی خود لحاظ کنید. 


اسفناج

تحقیقات نشان می‌دهد خانم‌هایی که ریزش مو دارند، اغلب از کمبود آهن و ویتامین D2 رنج می‌برند. اسفناج سرشار از آهن و ویتامین C است که به جذب آهن کمک می‌کند. می‌توانید اسفناج را در کنار تخم مرغ آب‌پز و قارچ میل کنید، این مواد غذایی هر دو سرشار از ویتامین D هستند. 


منبع : Prevention