داشتن چربی شکم یک خبر بد است، و نه فقط به خاطر این‌که دوست دارید با عضلات شکم‌تان پز بدهید. تحقیقات نشان می‌دهد چربی شکم بیش از چربی دیگر نقاط بدن احتمال ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. چربی شکم که اعضای داخلی بدن را احاطه کرده است، مواد شیمیایی ترشح می‌کند که برای بدن مضر هستند. در نتیجه به اعضای بدن و رگ‌ها آسیب می‌رساند و احتمال ابتلا به فشار خون، دیابت، بیماری قلبی و بعضی سرطان‌ها و بالا رفتن کلسترول را افزایش می‌دهد.

خوب حالا که می‌دانیم شکم بزرگ خطرات زیادی برای بدن دارد، برای کوچک کردن آن باید چه کار کنیم؟ دوری کردن از قند و کربوهیدارت‌های فرآوری‌شده تاثیر زیادی دارد. هم‌چنین داشتن رژیم غذایی مدیترانه‌ای که بیشتر روی مواد غذایی تازه، دانه‌های کامل و چربی‌های مفید تمرکز دارد، می‌تواند برای هر کسی مفید باشد. بلند شدن از روی مبل و کمی ورزش کردن هم بی‌تاثیر نیست. هر کاری که دور کمرتان را کاهش دهد، برای سلامتی‌تان مفید است.

البته کوچک کردن شکم و سوزاندن چربی‌های آن، برای بعضی افراد سخت‌تر است و هر چه اضافه وزن دارند در شکم‌شان جمع شده است. این‌ها دلایل علمی جمع شدن چربی در ناحیه‌ی شکم هستند.


ژنتیک

یکی از عوامل مهمی که روی محل ذخیره شدن چربی در بدن تاثیر دارد، ژنتیک است. با نگاهی به خانواده‌ی‌تان می‌توانید حدس بزنید بدن‌ شما سیب شکل است یا گلابی شکل. کسانی که بدن سیب شکل دارند، بیشتر چربی بدن‌شان در ناحیه شکم ذخیره می‌شود و باید بیشتر ورزش کنند و در انتخاب مواد غذایی که مصرف می‌کنند و رژیم غذایی، دقت بیشتری داشته باشند.


تغییرات هورمونی

بعضی خانم‌هایی که بدن‌هایی گلابی شکل دارند و بیشتر چربی‌های‌شان در باسن و ران پا جمع می‌شود، قبل از یائسگی متوجه می‌شوند شکم‌شان در حال بزرگ شدن است. کاهش ترشح استروژن و کم شدن سوخت و ساز بدن به این پدیده منجر می‌شود. بیشتر ورزش کردن و وزنه زدن می‌تواند برای این خانم‌ها مفید باشد.


قاعدگی نامنظم، موهای زائد و جوش از نشانه‌های رایج کیست تخمدان در خانم‌ها می‌باشد.

کیست تخمدان 

تقریبا 10 تا 20 درصد از خانم‌ها قبل از یائسگی به سندروم کیست تخمدان مبتلا می‌شوند. میزان تستسترون این‌ خانم‌ها بیش از حد معمول است و معمولا در حال وزن اضافه کردن هستند، مخصوصا در ناحیه‌ی شکم. از آن‌جایی که بدن آقایان به سیب شکل بودن تمایل بیشتری دارد، تصور می‌شود میزان تستسترون بالا باعث می‌شود این خانم‌ها شبیه آقایان چاق شوند. علائم دیگر کیست تخمدان شامل قاعدگی نامنظم، موهای زائد اضافی و جوش می‌شوند. اگر این علائم را مشاهده کردید، به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.


کم یا زیاد خوابیدن

5 ساعت یا کمتر خوابیدن می‌تواند به زیاد شدن چربی‌های شکم منجر شود، اما 8 ساعت یا بیشتر خوابیدن هم همین‌طور. وقتی کم می‌خوابیم بدن سوخت و ساز را کاهش می‌دهد تا انرژی ذخیره کند و در این شرایط، چیزهایی می‌خوریم که می‌دانیم نباید بخوریم. تمایل به مواد غذایی مثل سیب‌زمینی سرخ‌شده یا دونات؛ ریشه در  زمان انسان‌های اولیه، وقتی اجدادمان مطمئن نبودن غذای بعدی را کی پیدا می‌کنند، دارد. بدن انسان عادت کرده است در شرایط سخت انرژی را به شکل چربی و در ناحیه‌ی شکم ذخیره کند.

محققین مطمئن نیستند چرا خواب زیاد به ذخیره کردن چربی منجر می‌شود، اما احتمالا زیاد خوابیدن با کمتر فعالیت کردن رابطه‌ی مستقیم دارد. میزان خواب مورد نیاز افراد متفاوت است، اما معمولا باید بین 7 تا 9 ساعت باشد.


اضطراب

تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که اضطراب دارند بیشتر چربی ذخیره می‌کنند. وقتی اضطراب دارید بدن کورتیزول تولید می‌کند، هورمونی که باعث می‌شود به مواد غذایی چرب و شیرین تمایل پیدا کنید و کالری کمتری بسوزانید. هر کسی ممکن است اضطراب داشته باشد اما اگر اضطراب مزمن دارید، بهتر است به‌دنبال درمان باشید یا حداقل به کلاس یوگا بروید.


منبع : Prevention