اکثر افراد می‌توانند بدن خود را از لحاظ فرم و ساختار در سه گروه دسته‌بندی کنند، اما بدن‌هایی که در این دسته‌بندی‌ها قرار می‌گیرند نیز تنوع زیادی دارند. آگاهی از نوع بدن به شما کمک می‌کند راحت‌تر کاهش وزن داشته باشند. مهم نیست ترازو چه می‌گوید، اگر فرم بدن‌تان با نوعش متناسب باشد، مشکلی ندارید. ساختار ایده‌آل بدن به اهداف‌تان بستگی دارد. اگر ورزشکار باشید، احتمالا می‌خواهید پایین‌تنه‌ای بدون چربی داشته باشید، اما یادتان باشد بدن بدون چربی وجود ندارد و چربی کمتر، همیشه بهتر نیست. از آن‌جایی که خانم‌ها بیشتر از آقایان چربی ضروری دارند، معمولا چربی بدن‌شان بیشتر است. بدن سالم برای خانم‌ها باید 14 تا 30 درصد و برای آقایان 6 تا 25 درصد چربی داشته باشد. البته نباید روی این میزان حساسیت زیادی به‌خرج دهید. اگر میزان چربی بدن‌تان کم است اما تناسب اندام لازم را ندارید، با تمرکز روی چربی‌سوزنی به تناسب اندام نخواهید رسید، بلکه فقط به بدن‌تان آسیب خواهید زد. پس باید با شناختن نوع بدن‌تان شروع کنید. 


اکتومورف

این بدن دست و پاهای بلندی دارد و خیلی عضلانی نیست. این نوع بدن ممکن است لاغر و کم وزن باشد اما چربی زیادی داشته باشد. اکتومورف‌ها به‌خاطر سوخت و ساز زیاد در مقابل افزایش وزن مقاوم هستند. به زبان ساده‌تر، اکتومورف‌ها می‌توانند پرخوری کنند و وزن اضافه نکنند. افرادی که بدن‌شان از این نوع است، در ظاهر چربی ندارند، میزان عضلات‌شان کم است و استخوان‌بندی کوچکی دارند. در واقع این ژنتیک است که توانایی ساخت ماهیچه را محدود می‌کند. اگر اکتومورف هستید، هنگام ورزش کردن بیشتر روی وزنه زدن و ورزش‌های استقامتی تمرکز کنید. هم‌چنین برای داشتن بدنی متناسب باید چربی‌های مفید، 25 تا 30 گرم پروتئین در هر وعده و کربوهیدرات‌های مفید را در رژیم غذایی خود لحاظ کنند. به اندازه‌ی کافی صبحانه میل کنید که تا نهار گرسنه نشوید. اگر عصرانه میل می‌کنید، بهتر است وعده‌ی شام را سبک کنید. 


کاهش وزن و افزایش وزن برای مزومورف‌ها بسیار ساده است و به‌راحتی می‌توانند عضله بسازند.

مزومورف

کاهش وزن و افزایش وزن برای مزومورف‌ها بسیار ساده است و به‌راحتی می‌توانند عضله بسازند. این نوع بدن معمولا بالا تنه‌ی کشیده و دست و پاهایی کوتاه دارد. خانم‌هایی که مزومورف هستند قوی و ورزشکارند. آن‌ها در ورزش‌هایی که به قدرت و سرعت نیاز دارد موفق‌ترند. دلیل استعداد آن‌ها در این نوع ورزش، نوع عضلات آن‌هاست. موزمورف‌ها سریع‌تر از انواع دیگر بدن عضله‌سازی می‌کنند و باید بیشتر روی ورزش‌های استقامتی متمرکز باشند. هم‌چنین پیلاتس و یوگا هم برای این نوع بدن مناسب است. اگر مزومورف هستید، چربی‌های مفید، مصرف متعادل کربوهیدرات، پروتئین و آمینواسید‌ها را در رژیم غذایی خود لحاظ کنید. روز‌هایی که ورزش نمی‌کنید وعده‌های قبل و بعد از ورزش را حذف کنید بعد از ظهرها، چای یا قهوه بنوشید. هم‌چنین میل کردن عصرانه برای شما مناسب است. 


اندومورف

اندومورف‌ها بدن‌هایی برآمده و پر دارند و برای متعادل نگه داشتن میزان چربی باید بیشتر تلاش کنند. احتمالا سخت‌ترین چالش برای اندومورف‌ها این است که تشخیص دهند اندومورف هستند. چرا؟ چون وقتی متوجه می‌شوید اندومورف هستید، می‌دانید که به این شکل متولد شده‌اید. درک این‌که احتمال افزایش وزن برای شما بیشتر است به این سادگی‌ها نیست. اگر اندومورف هستید، سوخت و ساز بدن‌تان زیاد نیست، اما این دلیل نمی‌شود اضافه وزن داشته یا چاق باشید. به‌عنوان یک اندومورف، باید سعی کنید کارهایی انجام دهید که بدن‌تان برای‌ شما انجام نمی‌دهد. اگر بدن‌تان به شما نمی‌گوید بیشتر فعالیت کنید، باید بدانید ورزش کردن باید در برنامه‌ی روزانه‌ی‌تان باشد. اگر سوخت و ساز بدن‌تان کم است، باید مواد غذایی مصرف کنید که سوخت و ساز بدن را بیشتر کند. در خصوص ورزش کردن، باید وزنه زدن، ورزش‌های استقامتی و پر جنب و جوش را انجام دهید. برای داشتن تناسب اندام، باید چربی‌های مفید و پروتئین مصرف کنید و میزان مصرف کربوهیدرات را محدود کنید تا قند و انسولین بدن‌تان تحت کنترل باشد. روزهایی که ورزش نمی‌کنید، صبحانه‌ای رژیمی میل کرده و میان وعده‌ها را حذف کنید.


منبع : Prevention