زمانی داشتن رژیم غذایی که برای قلب مفید باشد، بسیار ساده بود. نخوردن غذاهای پرکلسترول و نمک و چربی گوشت. البته نخوردن این‌ها فقط در حرف ساده است، اما حداقل می‌دانستیم باید چه کار کنیم. حالا تحقیقات جدید همه چیز را پیچیده کرده است. در چند سال گذشته مطالعات نشان داده است که کلسترول لبنی، سدیم و چربی جزو مواد غذایی مضر برای قلب نیستند. حتی چربی‌های اشباع هم ممکن است از این لیست حذف شوند. تحقیقات متعدد نشان می‌دهد، هیچ رابطه‌ای بین چربی اشباع و بیماری‌ قلبی عروقی وجود ندارد. البته چربی اشباع موجود در خون خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد، اما خوردن چربی اشباع میزان چربی اشباع خون را افزایش نمی‌دهد. مسئله این است که اگر غذایی حاوی ماده‌ای باشد، خوردن آن غذا لزوما میزان آن ماده در خون را افزایش نمی‌دهد.  اما رژیم غذایی هم‌چنان اهمیت دارد. غذا می‌تواند بدن را قوی یا مسموم کند. این‌ها بهترین و بدترین غذاها برای قلب هستند که باید در تنظیم رژیم غذایی خود آن‌ها را مد نظر داشته باشید. 


نوشابه

قند‌های ساده که در نوشابه وجود دارند، به ایجاد التهاب و بالا رفتن میزان قند خون منجر می‌شوند. این باعث می‌شود فشار بیشتری به رگ‌ها وارد شود و احتمال بروز بیماری‌ قلبی عروقی افزایش یابد. هر چه بیشتر نوشابه بنوشید، خطر ابتلا به بیماری قلبی بیشتر می‌شود. 


دسر‌های پخته شده

مصرف هر غذایی که حاوی شکر سفید، شکر قهوه‌ای، عصاره‌ی ذرت، عصاره‌ی افرا، عسل، ملاس و دیگر شیرین‌کننده‌ها باشد، خطر بسته شدن رگ‌ها، افزایش فشار خون، سکته‌ی قلبی و دیگر انواع بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. 


مواد غذایی مثل سس سالاد، سس کچاپ، سس پاستا منابع رایج قند و کربوهیدارت‌های تصفیه‌شده هستند.

کربوهیدارت‌های تصفیه‌شده

کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده معمولا سرشار از قند و مواد افزودنی هستند که برای قلب مضرند. مواد غذایی مثل سس سالاد، سس کچاپ، سس پاستا، نان و ماست کم‌ چرب منابع رایج قند و کربوهیدارت‌های تصفیه‌شده هستند. 


کره‌ی نباتی

تحقیقات نشان می‌دهد کره‌ی حیوانی برای قلب ضرری ندارد، اما از طرف دیگر، کره‌ی نباتی منبع چربی‌های ناسالم است. این چربی‌ها خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهند. 


پودر خامه

مثل کره‌ی نباتی، پودر خامه هم سرشار از چربی‌های ناسالم است. پاپ‌کرن مایکروفری و هر چیزی که حاوی روغن‌های هیدروژن‌دار است در لیست مواد غذایی مضر برای قلب قرار می‌گیرد. 


هات‌داگ

غذاهای فرآوری شده مثل هات‌داگ و سوسیس سرشار از مواد افزودنی هستند. در حالی که محققان موفق نشده‌اند افزودنی‌هایی که به بیماری قلبی منجر می‌شود را شناسایی کنند، بارها ثابت شده‌ است که این مواد غذایی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند. 


منبع : Prevention