همه در مورد مواد غذایی مفید برای مغز مثل توت‌ها و ماهی سالمون شنیده‌ایم که حافظه و مغز را تقویت می‌کنند. اما مواد غذایی که برای مغز مضر هستند چطور؟ ما با متخصصین مغز و اعصاب و روانشناسان در مورد مواد غذایی که به ضعیف شدن حافظه و آلزایمر منجر می‌شوند صبحت کرده‌ایم. هرچه نباشد مواد غذایی که نباید مصرف کنیم، به اندازه‌ی مواد غذایی که باید مصرف کنیم اهمیت دارند. با مجله‌ ایرانگان همراه باشید تا با مواد غذایی مضر برای مغز آشنا شوید. 


شیرین‌کننده‌های مصنوعی

به گفته‌ی یک متخصص مغز و اعصاب، همه در مورد کربوهیدرات و شکر صحبت می‌کنند، اما باید به شیرین‌کننده‌های مصنوعی هم توجه داشت. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی باعث می‌شود باکتری‌های دستگاه‌ هاضمه دچار تغییراتی شوند که مسیر پیشرفت دیابت نوع 2 را هموار می‌کند و اگر به دیابت مبتلا شوید، احتمال مبتلا شدن به آلزایمر 4 برابر افزایش می‌یابد. دیابت باعث می‌شود بدن نسبت به انسولین حساس شود، پس قند خون بالا می‌رود و این احتمال تحلیل رفتن مغز را افزایش می‌دهد. جالب است بدانید افرادی که شیرین‌کننده‌های مصنوعی مصرف می‌کنند، بیشتر از کسانی که شکر طبیعی مصرف می‌کنند در معرض خطر دیابت هستند. 


غذاهای‌ فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده حاوی چربی غیر اشباع هستند که برای مغز و قلب مضر است و سرشار از قند و مواد غذایی مصنوعی نیز هستند. این غذاها هم‌چنین منجر به چاقی و ایجاد التهاب می‌شوند که برای مغز مضرند.


ماهی‌هایی که جیوه دارند

حذف کردن یک ماده‌ی غذایی از رژیم غذایی کار درستی نیست و تقریبا همه چیز باید به صورت متعادل مصرف شود، اما یکی از استثناها جیوه است که بیشتر از همه در ماهی وجود دارد، مخصوصا ماهی‌های بزرگ که زیاد عمر می‌کنند و میزان بیشتری از این ماده‌ی سمی در بدن خود دارند. جیوه روی قدرت فکر کردن افراد موثر است، اما بیش از همه روی مخچه، جایی که تعادل، هماهنگی و بینایی را کنترل می‌کند تاثیر می‌گذارد. مصرف ماهی و مخصوصا ماهی تن، باید کنترل شده باشد. 


چربی‌های غیر اشباع موجود در بیسکوییت آماده به کوچک شدن مغز، التهاب و مختل شدن سیستم عصبی منجر می‌شوند.

بیسکوییت‌های آماده

به گفته‌ی یک متخصص مغز و اعصاب، باید از مصرف بیسکوییت‌های آماده‌ و پیتزاهای پوک خودداری کرد. معمولا برای ایجاد این بافت، از چربی غیر اشباع استفاده می‌شود  که یک خط قرمز است. با این‌که استفاده از چربی‌های غیر اشباع ممنوع شده است، هنوز  در بعضی کارخانه‌ها از این نوع چربی استفاده می‌شود. چربی‌های غیر اشباع به کوچک شدن مغز، التهاب و مختل شدن سیستم عصبی منجر می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد چربی‌های غیر اشباع حافظه را هم ضعیف می‌کنند. 


نوشیدنی‌های شیرین

سامانه‌ی تنظیم وزن مغز  در هماهنگ کردن میزان کالری نوشیدنی‌های شیرین با میزان کالری مورد نیاز بدن دچار مشکل می‌شود. نرون‌های موجود در هیپوتالاموس معمولا میزان انرژی ورودی و میزان انرژی مورد نیاز بدن را با دقت 99٪ هماهنگ می‌کنند، اما تحقیقات نشان می‌دهد نوشیدنی‌های شیرین به اندازه‌ی مواد غذایی جامد با میزان کالری برابر گرسنگی را برطرف نمی‌کنند. از آن‌جایی که هر وقت گرسنه می‌شویم غذا می‌خوریم، اختلال در این سیستم می‌تواند مشکلات زیادی به‌وجود آورد. بهتر است با مصرف مواد غذایی کامل، ورزش و مصرف نکردن نوشابه به این سیستم کمک کنید. 


گلوتن

پس از بررسی موارد افسردگی و مشکلات روانی که با رژیم‌های بدون گلوتن درمان شده‌اند، مشخص شده است که مصرف نکردن گلوتن مشکلات زیادی از مشکلات دستگاه هاضمه گرفته تا ریزش مو را حل می‌کند. گلوتن موجود در غذاهای امروزی سرشار از پروتئین‌هایی است که سیستم امینی بدن را تحریک می‌کنند و همراه مواد غذایی که اصلاح ژنتیکی شده‌اند، در مواد غذایی استفاده می‌شود. اگر بتوانید تمام مواد غذایی حاوی گلوتن مثل نان، پاستا، رشته‌ی سوپ و غذاهای بسته‌بندی شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید، بسیاری از مشکلات مربوط به سیستم هاضمه و عصبی بدن‌تان حل خواهد شد. این یک دلیل دیگر برای مصرف غذاهای کامل و طبیعی مثل گوشت، تخم‌مرغ، سبزیجات، میوه، آجیل، دانه‌های روغنی و روغن‌های طبیعی است. 


منبع : Prevention