اگر شما هم پس از یک روز پراضطراب یک بسته چیپس را با سرعت زیادی میل می‌کنید، حتما می‌دانید که اضطراب روی تغذیه موثر است. اما باید بدانید که غذاهایی که می‌خورید هم می‌توانند روی احساسات شما تاثیر بگذارند و باعث شوند مضطرب، عصبی یا نگران شوید. به گفته‌ی یک متخصص تغذیه، در حالی که ممکن است مواد غذایی دلیل اصلی این احساسات نباشند، می‌توانند روی شدت و کثرت آن‌ها تاثیر بگذارند. 

اضطراب ممکن است به خاطر میزان کم سروتونین، که به کاهش تاثیر هورمون‌های اضطراب و هیجان کمک می‌کند، ایجاد شود. مواد غذایی هستند که روی تولید مواد شیمیایی که احساس خوبی به ما می‌دهند تاثیر می‌گذارند و هم‌چنین مواد غذایی دیگری نیز وجود دارند که میزان تولید هورمون‌های مربوط به اضطراب را بیشتر می‌کنند. مثلا غذاهای فرآوری شده باعث می‌شوند چرخه ای از احساس گناه، اضطراب، هوس‌های بی‌جا و پرخوری را تجربه کنیم. 

البته خبر خوب این است که با شناختن مواد غذایی استرس‌زا می‌توانید میزان مصرف آن‌ها را کاهش دهید و در نتیجه میزان اضطراب را کم کنید. ما تعدادی از مواد غذایی که ممکن است برای شما اضطراب ایجاد کنند را شناسایی کرده‌ایم. 


سس کچاپ

سس کچاپ معمولا حاوی شیره‌ی ذرت است که مثل پاستا و دونات میزان قند خون را بالا و پایین می‌کند و به اضطراب منجر می‌شود. هم‌چنین شیره‌ی ذرت از شکر هم شیرین‌تر است و مصرف طولانی مدت آن به افزایش وزن منجر می‌شود.


نوشابه رژیمی و انرژی‌زا دارای شیرین‌کننده مصنوعی هستند که منجر به کاهش میزان سروتونین در مغز می‌شود.

نوشابه رژیمی

نوشابه‌های رژیمی و انرژی‌زا میزان اضطراب را تقریبا دو برابر می‌کنند؛ این نوشابه‌ها نه‌تنها کافئین دارند، بلکه حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی هم هستند که میزان سروتونین را در مغز کاهش می‌دهند. طبق نتایج تحقیقاتی که در دانشگاه اوهایو انجام شد، شیرین‌کننده‌های مصنوعی علائم افسردگی و اضطراب در کسانی که سابقه‌ی بیماری‌های روانی داشته‌اند را بیشتر می‌کنند. 


گوشت خشک

امروزه خیلی‌ها به اشتباه از گوشت خشک به‌عنوان یک میان‌وعده‌ی سالم استفاده می‌کنند، البته گوشت خشک بدون مواد افزودنی می‌تواند یک میان‌وعده‌ی بسیار سالم باشد؛ مسئله این است که بیشتر گوشت خشک‌هایی که در فروشگاه‌ها وجود دارد سرشار از موادی است که میزان تولید هورمون‌های هیجان‌زا را در مغز افزایش می‌دهند و به ایجاد اضطراب و نگرانی منجر می‌شوند. البته فقط گوشت خشک حاوی این مواد افزودنی نیست و این مواد در فست‌فود و مواد غذایی فرآوری شده نیز وجود دارند. 


خامه‌های غیرلبنی

بیشتر خامه‌های غیرلبنی منابع غنی چربی هستند. این چربی‌ها جریان خون را دچار اختلال می‌کنند و این به افسردگی، اضطراب و دیگر مشکلات اعصاب و روان منجر می‌شود. طبق نتایج مطالعاتی مشخص شد کسانی که سیب‌زمینی سرخ‌کرده، گوشت فرآوری شده، لبنیات چرب و دسرهای شیرین می‌خورند 58٪ بیشتر از کسانی از غذاهای کامل در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند در معرض خطر افسردگی هستند. 


کربوهیدرات‌های اصلاح‌شده مثل پاستا با تغییر میزان قند خون روی خلق و خوی تاثیر بدی می‌گذارند.

پاستا

کربوهیدرات‌های اصلاح‌شده مثل پاستا، نون سفید، دونات، آب‌نبات و نوشیدنی‌های شیرین با بالا و پایین کردن میزان قند خون روی خلق و خوی تاثیر بدی می‌گذارند. هرچه بیشتر مواد غذایی شیرین مصرف کنیم بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار داریم. البته اگر رژیم غذایی داشته باشیم که پر از دانه‌های کامل مثل برنج قهوه‌ای و کوینولا باشد، احتمال ابتلا به افسردگی کاهش می‌یابد. 


قهوه

پیشنهاد نمی‌کنیم که نوشیدن قهوه و دیگر نوشیدنی‌های کافئین‌دار را به‌کلی کنار بگذارید؛ اما اگر عصبی هستید، فنجان پشت فنجان قهوه نوشیدن حال‌تان را بهتر نخواهد کرد. کافئین سیستم عصبی را تحریک می‌کند و باعث می‌شود هورمون اضطراب بیشتر ترشح شود و مخصوصا در کسانی که دچار حمله‌های عصبی می‌شوند، اضطراب را بیشتر می‌کند و منجر به بی‌خوابی می‌شود. 

کافئین هم‌چنین میزان هورمون سروتونین را افزایش می‌دهد که باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید، اما مصرف زیاد آن به‌مرور زمان اثر این هورمون را کاهش می‌دهد. برای کم کردن تاثیر کافئین، بیش از روزی دو فنجان قهوه ننوشید.


منبع : Prevention