به گفته‌ی کمیته‌ی بین‌المللی المپیک که تدارکات المپیک 2016 ریو را از هفت سال پیش تحت نظر داشته است «ریو آماده‌ی میزبانی از جهانیان است». نوال المتوکل، سرپرست کمسیون هماهنگی کمیته‌ی بین‌المللی المپیک پس از آخرین دیدارش از ریو گفت «آگوست امسال ریو دو ژانیرو بهترین جا برای سفر کردن است.»

پس از آخرین دیدار او از ورزشگاه‌ها و نمایندگان شهر و دولت فدرال، المتوکل اذعان داشت که تمام زیرساخت‌های ریو برای میزبانی بازی‌های المپیک آماده است. «ورزشکاران می‌توانند منتظر اقامت در دهکده‌‌ی المپیکی فوق‌العاده و رقابت کردن در ورزشگاه‌های خیره‌کننده باشند. منظره‌های زیبای کورکوادو و کوه شوگر لوف، ورزشگاه‌های نوساز دئودور و بارا و استادیوم اسطوره‌ای ماکارانا و ساحل کوپاکابانا، همه چیز را برای ورزشکاران مرد و زن المپیک آمده کرده‌اند تا توانایی‌های خود را برای علاقه‌مندان به ورزش در سراسر جهان به نمایش بگذارند.»

المتوکل که در المپیک سال 1984 با بردن طلای دوی 400 متر به‌عنوان اولین زن مسلمانی که برنده‌ی مدال المپیک شده بود تاریخ ساز شد، هم‌چنین گفت فضای گرم و مهمان‌نواز ریو یکی از نکات قابل توجه این بازی‌ها خواهد بود. «برزیلی‌ها مردمانی خون‌گرم و مهمان‌نواز هستند که خوب می‌دانند چطور به مهمانان خوش‌آمد بگویند و از لحظات زندگی‌شان نهایت استفاده را ببرند. علاقه‌مندان به ورزش و گردشگری که آگوست امسال به ریو می‌روند این روحیه را کاملا تجربه خواهند کرد.»


در المپیک 2016 ریو خط جدید مترو که مرکز شهر را به ساحل و منطقه‌ی گردشگری و منطقه‌ی اصلی المپیک بارا متصل می‌کند.

کمیته‌ی بین‌المللی المپیک به خط جدید مترو که مرکز شهر را به ساحل و منطقه‌ی گردشگری و منطقه‌ی اصلی المپیک بارا متصل می‌کند و خط سریع‌ السیر اتوبوس که بارا را به دئودور متصل می‌کند اشاره کرد و میراثی که المپیک 2016 برای ریو به‌جای می‌گذارد را تحسین کرد. امکانات آموزشی و ورزشی برای مردم محلی، بهبود مدیریت زباله و هزاران کارگر و داوطلب آموزش دیده نیز جزو میراث المپیک 2016 خواهند بود. المتوکل گفت «برزیلی‌ها با دیدی به آینده شهر را تغییر داده‌اند و با به‌وجود آوردن میراثی که تا سال‌ها به شهروندان سود می‌رساند رویای خود را به واقعیت تبدیل کرده‌اند.»

کمیته‌ی بین‌المللی المپیک هم‌چنین اعلام کرد که مسئولین و برگزارکنندگان مسابقات تمام تلاش خود برای به حداقل رساندن خطر ویروس زیکا برای علاقه‌مندان به ورزش و گردشگری را کرده‌اند و سازمان جهانی سلامت اعلام کرده «هیچ محدودیتی برای سفر به هیچ کدام از شهرها و مناطق برزیل از جمله شهر‌های میزبان مسابقات المپیک 2016 ریو و پارالمپیک وجود ندارد.» هم‌چنین برای تضمین امنیت مسابقات هم عملیات گسترده‌ای انجام شده‌ که توسط 55 متخصص از کشورهای مختلف کنترل می‌شود. 

علاقه‌مندان به ورزش و گردشگری که به ریو سفر خواهند کرد به شهری خواهند رفت با فضایی منحصربه‌فرد که حال و هوای بازی‌های المپیک را دارد و بخش تاریخی‌اش باز‌سازی شده است. کارلوس نوزمن، سرپرست بازی‌های المپیک 2016 ریو گفت «ما به این‌که تغییر در همه‌جای ریو نمایان است و برای میزبانی از جهانیان آماده هستیم افتخار می‌کنیم. هم‌چنان کارهای زیادی داریم اما پر از انرژی هستیم و اطمینان داریم بازی‌ها را به نحو احسنت برگزار خواهیم کرد.»


منبع : Rio2016