بدن ما روزانه در معرض آلودگی‌های زیادی قرار می‌گیرد؛ وقتی پشت فرمان در ترافیک هستیم هوای آلوده تنفس می‌کنیم، وقتی غذای دریایی میل می‌کنیم ممکن است جیوه وارد بدن‌مان کنیم و وقتی آب می‌نوشیم باید نگران آلودگی منابع آب باشیم. خوشبختانه مواد غذایی وجود دارند که با مصرف آن‌ها می‌توانیم بدن خود را در برابر آلودگی‌های شیمیایی ایمن کنیم. با مجله‌ ایرانگان همراه باشید تا با این مواد غذایی آشنا شوید. 


جوانه‌ی بروکلی

مطالعاتی که در منطقه‌ی دلتای رودخانه‌ی یانگ‌تزه، یکی از آلوده‌ترین مناطق چین انجام شد، نشان می‌دهد مصرف نوشیدنی که از جوانه‌های بروکلی درست شده می‌تواند خطراتی که آلودگی هوا برای بدن دارد را کاهش دهد. جوانه‌های بروکلی سرشار از آنتی‌اکسیدانی هستند که به دفع آلودگی‌های هوا از بدن کمک می‌کند. محققین می‌گویند برای این‌که مطمئن شوند جوانه‌‌ی بروکلی هم به اندازه‌ی نوشیدنی‌اش موثر است نیاز به تحقیقات بیشتر دارند، اما فعلا اضافه کردن آن به رژیم غذایی ضرری ندارد. می‌توانید از جوانه‌ی بروکلی در ساندویچ یا سالاد استفاده کنید. 


شیر

تحقیقات نشان می‌دهد داشتن رژیم غذایی سرشار از کلسیم از جذب شدن سرب به بدن جلوگیری می‌کند. لبنیات و سبزیجات سبز و برگدار که سرشار از کلسیم هستند را وارد رژیم غذایی خود کنید. 


روغن‌زیتون

تحقیقات نشان می‌دهد تاثیر روغن‌زیتون در مقاوم کردن بدن در برابر آلودگی هوا از روغن‌ماهی بیشتر است. تنفس هوای آلوده به بدن آسیب‌های زیادی وارد می‌کند و ممکن است به فشار خود و در نهایت بیماری قلبی و سکته منجر شود. روغن‌زیتون با بهتر کردن علمکرد رگ‌های خونی تنفس را آسان‌تر می‌کند. 


برگ کلم، سبزیجات و میوه‌های سرشار از ویتامین C موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

برگ کلم

افرادی که آسم یا مشکلات ریوی دارند با کمبود ویتامین C بیشتر در برابر آلودگی هوا آسیب‌پذیر خواهند بود. این افراد باید سبزیجات و میوه‌های سرشار از ویتامین C مثل برگ کلم مصرف کنند تا سیستم ایمنی بدن‌شان تقویت شود. 


تخمه‌ی آفتابگردان

محققان King's College در لندن عقیده دارند ویتامین E می‌تواند عملکرد ریه‌ را بهتر و آسیب‌های وارده ناشی از آلودگی هوا را ترمیم کنید. دانه‌‌های تخمه‌ی آفتابگردان یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین E هستند؛ می‌توانید آن‌ها را به سالاد اضافه یا به‌عنوان میان‌وعده میل کنید. 


چای سبز

تحقیقات نشان می‌دهد چای سبز بدن را در برابر مواد شیمیایی حساسیت‌زا و سمی موجود در هوا مقاوم می‌کند. محققین بر این باورند که آنتی‌اکسیدان چای سبز با مواد حساسیت‌زا مبارزه می‌کند. 


غذاهای پروبیوتیک

فلزهای سنگین مثل جیوه و سرب هوا، آب و غذاها را آلوده کرده‌اند. محققین به‌دنبال پروبیوتیک‌های خاصی هستند که بدن را از این آلودگی‌ها پاک و از جذب شدن آن‌ها جلوگیری می‌کنند و کلم‌پیچ یکی از مواد غذایی است که حاوی این نوع باکتری‌های پروبیوتیک است. 


منبع : Prevention