مشکلات معده از بدترین مشکلاتی هستند که بدن ما می‌تواند به آن‌‌ها دچار شود. همه‌ی ما دست‌کم چند باری با اسهال‌های ناگهانی مواجه شده‌ایم و می‌دانیم چقدر‌ می‌توانند خجالت‌آور باشند. اما دردهای مختلفی در معده وجود دارند که هر کدام از آن‌ها اطلاعاتی در مورد نحوه‌ی کارکرد معده‌ به ما ارائه می‌کنند. بعضی از رایج‌ترین علائم و نشانه‌های مشکل‌آفرین معده نشانه‌ی بیماری‌های دیگر هستند و باید برای درمان آن‌ها از دستورالعمل‌های خاصی پیروی کنیم.


سوزش سر دل

دلیل احتمالی: رفلکس اسیدی

وقتی اسید معده به قفسه‌ی سینه برمی‌گردد دچار رفلکس اسیدی می‌شوید و در این مواقع اغلب احساس سوزشی در زیر استخوان جناق سینه‌ی خود حس می‌کنید.

درمان: برای درمان همه‌ی رفلکس‌های اسیدی یک راه حل مشخص وجود ندارد. چراکه سوزش سر دل ناشی از مصرف  مواد غذایی خاصی است و این مواد غذایی برای هر فرد متفاوت هستند. خبر خوب این است که به‌محض این‌که متوجه شدید سوزش سر دل شما ناشی از کدام مواد غذایی است، می‌توانید آن‌ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید. راه‌حل دیگر این است که با قرار دادن بدن‌تان در زاویه‌ی حدود 15 درجه دراز بکشید تا به این ترتیب، اسید معده را داخل معده نگهدارید و مانع از حرکت آن به بالای بدن شوید.


درد در ناحیه ناف که احتمالا ناشی از ورم آندیس است یکی از نشانه‌های رایج مشکلات معده می باشد.

درد در ناحیه‌ی ناف

دلیل احتمالی: ورم آپاندیس یا آپاندیسیت

درد آپاندیس با درد خفیفی در ناحیه‌ی دور ناف شروع می‌شود و با بدتر شدن آن، درد شدیدی در استخوان کپل خود احساس می‌کنید.

درمان: در اولین فرصت ممکن خود را به بیمارستان برسانید. آپاندیسیت یعنی شما به عمل جراحی نیاز دارید و باید آپاندیس‌تان را خارج کنند. اگر فورا به این مشکل رسیدگی نکنید، ممکن است دچار پارگی آپاندیس شوید که فوق‌العاده خطرناک است. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، صبر نکنید تا درد آن فروکش کند.


درد شدید زیر دنده‌ها

دلیل احتمالی: سنگ صفرا

سنگ صفرا کلوخه‌های کوچک کلسترول و صفرا است که می‌تواند به کوچکی یک نخود یا به بزرگی یک توپ گلف باشد. فارغ از اندازه‌ی آن، انسداد کیسه‌ی صفرا شما می‌تواند موجب درد شدیدی شود که بعد از خوردن غذا بیشتر هم می‌شود.

درمان: متاسفانه هورمون استروژن، استفاده از قرص‌های ضدبارداری و لقاح‌پذیری می‌تواند خطر ابتلا به آن را افزایش دهد. اساسا زن بودن شما را مستعد سنگ صفرا می‌سازد. اگر بارداری برای‌تان مشکل‌آفرین است و شما به این منظور قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنید، پیش متخصص زنان بروید و در مورد راه‌های جایگزین جلوگیری از بارداری با او مشورت کنید. سنگ صفرا معمولا مشکل جدی نیست و اگر مشکلات ادامه پیدا کرد جراحی یکی از گزینه‌های پیش رو‌ی‌تان است.


اگر بعد از خوردن غذا دچار سوزش معده شدید احتمالا دارای زخم گوارشی هستید.

سوزش معده

دلیل احتمالی: زخم گوارشی

اگر هر روز درد مزمنی را احساس می‌کنید و معمولا بعد از غذا این درد شدت پیدا می‌کند، می‌تواند نشانه‌‌ی زخم معده باشد. برعکس سوزش سر دل، زخم گوارشی معده را به درد می‌آورد.

درمان: در چنین مواقعی باید از مصرف داروهای مسکن بدون نسخه مانند پروفن خودداری کرد، چراکه این قرص‌ها درد را فقط بیشتر می‌کنند. نزد دکتر بروید و او بسته به ‌شدت زخم معده، احتمالا برای‌تان دارو یا اگر نیاز باشد جراحی تجویز می‌کند.


درد کل شکم و نیاز مداوم به دستشو‌یی

دلیل احتمالی: حساسیت به لاکتوز معده

معده‌ی کسانی که نمی‌توانند لاکتوز یا همان قند شیر مصرف کنند، قادر نیست آن را در قسمت خاصی متمرکز کند. افراد مبتلا به حساسیت به لاکتوز دردی در تمام شکم خود حس می‌کنند. متاسفانه این همه‌ی مشکل نیست؛ علاوه بر درد، نفخ و اسهال هم مزید بر علت می‌شوند و بعضی مواقع فرد احساس می‌کند به‌سرعت باید به دستشویی بدود.

درمان: اولا باید سطح حساسیت خود  به لاکتوز را بدانید. ممکن است که با چند برش پیتزا مشکلی نداشته باشید، اما یک گاز از بستنی شما را در بدترین وضعیت ممکن قرار دهد. برای اطلاع از این امر می‌توانید چند لیوان شیر بنوشید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد.


افرادی که به گلوتن حساسیت دارند معملا بعد از خوردن غذای گلوتن‌دار دچار نفخ و گرفتگی دل و روده می شوند.

گرفتگی روده‌ای و اسهال مزمن

دلیل احتمالی: حساسیت به گلوتن

اگر به گلوتن حساسیت یا بیماری سلیاک دارید، احتمالا متوجه شده‌اید که بعد از خوردن مواد غذایی که گلوتن دارند دچار علائمی چون نفخ، گاز معده و گرفتگی دل و روده‌ شده‌اید.

درمان: باید مانند حساسیت به لاکتوز ببینید تا چه میزان نسبت به مواد غذایی خاص واکنش نشان می‌دهید و بعد از آگاهی از آن، با دکتر خود مشورت کنید تا بهترین راه برای حذف آن‌ها از رژیم غذایی خود را بیابید. اگر حساسیت‌تان مزمن است، شاید مجبور شوید پیش متخصص تغذیه بروید تا برای حذف مواد غذایی مشکل‌آفرین و جایگزین کردن آن‌ها با مواد غذایی دیگر مشورت بگیرید تا جای مواد مغذی موردنیاز در رژیم غذایی خالی نشود.


اسهال خونی، درد و تب

دلیل احتمالی: کولیت یا بیماری کرون

این بیماری با التهاب مزمن همراه با زخم‌بافت در بخش زیرین روده‌ی کوچک و تمام روده‌ی بزرگ همراه است.علاوه بر گاز معده، گرفتگی و نفخ، امکان مشاهده‌ی خون در مدفوع همراه با تهوع و تب نیز وجود دارد. علائم این بیماری اصلا شوخی‌بردار نیستند و باید جدی گرفته شود.

درمان: باید فورا به پزشک مراجعه کرد چراکه بیماری کرون و کولیت هر دو مزمن هستند. بسته به وضعیت‌تان، دکتر داروهای ضدالتهاب تجویز یا درمان‌های بیشتری را توصیه می‌کند. در هر صورت حتما بیماری خود را پیگیری کنید وگرنه این دو بیماری می‌توانند شما را در بیمارستان بستری کنند.


منبع : Prevention