برای درمان اضطراب بدون مصرف دارو باید سبک زندگی را تغییر داد که تغییر رژیم غذایی را نیز شامل می‌شود. غذا‌هایی وجود دارند که به درمان اضطراب کمک می‌کنند و غذاهایی نیز وجود دارند که آن را تشدید می‌کنند. با انتخاب صحیح مواد غذایی که مصرف می‌کنید می‌توانید اضطراب را به میزان چشم‌گیری کاهش دهید.

در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به مواد غذایی که باعث افزایش حس شادی و درمان اضطراب می‌شوند تا این‌که بتوانید تصمیمات بهتری در مورد عادات غذایی خود بگیرید.


مواد غذایی که باید از خوردن‌شان خودداری کنید

برخی از مواد غذایی به کاهش اضطراب کمک می‌کنند، اما چیزی که اهمیت دارد این است که نباید مواد غذایی را که به اضطراب دامن می‌زنند مصرف کنید. نمونه‌های این نوع مواد غذایی شامل غذاهای سرخ شده، کربوهیدرات‌های دارای قند بالا، شکر‌های تصفیه نشده و نوشیدنی‌های الکلی می‌شود.

مصرف کردن و نکردن مواد غذایی دیگر به میزان درک و آشنایی شما از نوع اضطرابی که دارید بستگی دارد. اگر دچار حمله‌ی هراس یا پانیک می‌شوید باید از نوشیدن قهوه خودداری کنید، چون قهوه می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب شده و موجب حمله شود. اما اگر نوع اضطراب شما عمومی است قهوه می‌تواند برای حال شما سودمند باشد. میزان کم کافئین می‌تواند باعث کاهش استرس و بهبود خلق و خو شود.


مواد غذایی مفید برای درمان اضطراب


بادام

بادام آن‌چنان که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد. بادام حاوی روی است، یک ماده‌ی مغذی برای حفظ تعادل خلق و خو مفید است و همین‌طور آهن و چربی‌های سالم هم دارد. چربی‌های سالم بخش مهمی از رژیم غذایی متعادل هستند و مشخص شده که کمبود آن ها باعث خستگی مغز می‌شود که می‌تواند عامل اضطراب و فقدان انرژی شود.

جلبک دریایی نه تنها سرشار از مواد مغذی است بلکه دارای منیزیم زیادی است که برای درمان اضطراب مفید است.

جلبک دریایی

جلبک دریایی بسیاری از خواص غلات کامل را دارا است. نه تنها سرشار از مواد مغذی است بلکه دارای منیزیم زیادی است و کتانجک و سایر جلبک‌های دریایی حاوی میزان بالایی از تریپتوفان هستند. جلبک دریایی برای کسانی که به گلوتن حساسیت دارند و نمی‌توانند غذاهای حاوی غلات کامل مصرف کنند جایگزینی بسیار عالی است.

مواد غذایی حاوی غلات کامل

کسانی که به گلوتن حساسیت ندارند، می‌توانند از مواد غذایی دارای غلات کامل مانند پاستای سبوس‌دار و نان سبوس‌دار استفاده کنند. مطالعات نشان داده است که مواد غذایی سبوس‌دار واقعی برای درمان اضطراب منافع زیادی دارد:

  • غلات کامل سرشار از منیزیم هستند و فقر منیزیم ممکن است منجر به اضطراب شود.
  • غلات کامل حاوی تریپتوفان هستند که تبدیل به سروتونین می‌شود. سروتونین هم یک انتقال دهنده‌ی عصبی آرام بخش است.
  • غلات کامل انرژی سالم به وجود می‌آورند و در عین حال گرسنگی را کاهش می‌دهند که هر دوی این‌ها برای اضطراب اهمیت دارد.
مواد غذایی دارای غلات کامل یا سبوس‌دار تاثیر زیادی روی اضطراب دارند و حاوی مواد مغذی هستند که امروزه از رژیم‌های غذایی حذف شده‌اند.

شکلات

شکلات به ویژه شکلات تلخ بدون شکر و شیر، ماده‌ی غذای بسیار خوبی برای کسانی است که با اضطراب و استرس دست و پنجه نرم می‌کنند. شکلات کورتیزول را کاهش می‌دهد، یعنی همان هورمون اضطراب که باعث به وجود آمدن علائم اضطراب می‌شود. همین‌طور شکلات تلخ دارای ترکیباتی است که باعث بهبود خلق و خو می‌شود.

ریشه ماکا علاوه بر درمان اضطراب برای افزایش مقاومت و انرژی بدن نیز استفاده می‌شود.

ریشه‌ی ماکا

ریشه‌ی ماکا در خواربار فروشی‌ها پیدا می‌شود و در غیر این صورت می‌توانید پودر آن را تهیه کرده و در غذا و نوشیدنی‌ها استفاده کنید. تصور می‌شود که این ریشه از هر نوع میوه یا سبزی دیگری فیتونوترینت بیشتری دارد که شامل آهن و منیزیم می‌شود. این دو ماده‌ی مغذی برای درمان اضطراب بسیار مفید هستند. هم‌چنین از این ریشه برای افزایش مقاومت و انرژی بدن استفاده می‌شود.


مواد غذایی دیگری که به کاهش اضطراب کمک می‌کنند

تغذیه‌ی سالم یکی از بهترین روش‌های کنترل و درمان اضطراب و استرس است. در واقع یکی از بهترین چیزهایی که می‌توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید آب بیشتر است. مطالعات زیادی نشان داده است که کم شدن آب بدن باعث افزایش اضطراب می‌شود.
هر غذایی که حاوی منیزیم، ویتامین B12 و سایر ویتامین‌های گروه B، روی، و آنتی اکسیدان‌ها باشد می‌تواند در کمک به کاهش و درمان اضطراب مفید باشد. مکمل‌های گیاهی مانند کاوا و گل ساعت نیز وجود دارند که می‌توانند برای درمان اضطراب سودمند باشند.


کنترل اضطراب با غذا

همه‌ی مواد غذایی بالا برای غلبه بر اضطراب مفید هستند. این مواد غذایی حاوی ویتامین و مواد مغذی هستند که باعث آرامش ذهن و بدن  شده و در عین حال سبب افزایش انرژی و ثبات خلق و خو می‌شوند.
اگر این مواد غذایی را در یک رژیم غذایی متعادل بدون غذا‌های سرخ شده و ترکیبات مضر بگنجانید، شاهد تغییرات قابل ملاحظه‌ای در میزان اضطراب خواهید بود. با این حال باید این نکته را به خاطر داشته باشید که در قدم اول باید نوع اضطراب خود را بشناسید. برای این کار باید یک تست اضطراب بدهید.


منبع : Calmclinic