خواسته ی اصلی یک متخصص قلب و عروق برای بیماران، پیشگیری از بروز بیماری های قلبی عروقی است، اما بعد از پیشگیری، تشخیص به موقع بهترین اتفاق محسوب می شود. با تشخیص به موقع می توان سبک زندگی و شیوه ی درمان را تغییر داد، از حمله ی قلبی جلوگیری کرد یا زمان آن را به تعویق انداخت. به طور کلی تنها با تغییر سبک زندگی می توان از بروز 80 درصد بیماری های قلبی عروقی جلوگیری کرد. بیشتر بیماران وقتی از این نشانه های ساده اطلاع پیدا می کنند شوکه می شوند. به گفته ی یک متخصص قلب و عروق، چهار علامت خاموش زیر ممکن است نشانه ی گرفتگی عروق یا بیماری های قلبی عروقی باشند.

تاسی شدید
در تحقیقات گسترده ای که روی 37000 مرد انجام شد، تاسی شدید سر می تواند نشانه ‌ای محکم از مشکلات قلبی عروقی در سنین مختلف باشد. در تحقیقاتی دیگر روی 7000 نفر از جمله 4000 زن، مشخص شد کچلی مزمن خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی را در هر دو جنس دو برابر می کند.

چروک افتادن لاله ی گوش
به گفته ی یک متخصص قلب و عروق، وجود چین روی لاله ی گوش، مخصوصا چین زاویه دار و مورب از سوراخ گوش به سمت پایین لاله، یکی از عجیب ترین نشانه های گرفتگی رگ است و سالهاست در تحقیقات پزشکی از آن به عنوان نشانه ای خاموش برای بیماری قلبی یاد می شود. چروک افتادن لاله ی گوش می تواند نتیجه ی چرخش ضعیف خون در بدن باشد که شامل رگ های قلب هم می شود. بعضی متخصصین قلب و عروق عقیده دارند چروک افتادن لاله ی گوش فقط نشانه ی پیر شدن است، اما محققین از پیشرفته ترین نوع سی تی اسکن برای تخمین بیماری نهفته ی قلبی استفاده کردند و متوجه شدند چین گوش حتی پس از در نظر گرفتن دیگر نشانه ها مثل سن و سیگار کشیدن، می تواند نشانه ای بر وجود بیماری قلبی باشد.

اگر مشکل گرفتگی پشت ساق پا دارید باید به متخصص قلب و عروق مراجعه نمائید.

درد ماهیچه ی پشت ساق هنگام راه رفتن
در بیماران سیگاری سخت شدن رگ ها به گرفتی رگ منجر می شود و در نهایت به شکل بیماری قلبی خود را نشان می دهد. به گفته ی این متخصص قلب و عروق، وقتی با این نشانه مواجه می شوید بدون وقفه باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کرده و برای مشخص شدن دلیل آن آزمایش بدهید. متخصص قلب و عروق برای تأیید یا رد مشکل گردش خون نبض پا را می گیرد و یک سری اندازه‌گیری های ساده روی فشار خون و جریان خون انجام می دهد.

تشخیص به موقع مشکل قلبی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا رژیم‌های غذایی و درمان های دارویی متفاوتی وجود دارند که می توانند مشکل را برطرف کنند. به آن دسته از بیماران که این نشانه‌های اولیه را جدی می گیرند پیشنهاد می شود غذاهای گیاهی بیشتر و غذاهای گوشتی کمتری میل کنند و پیاده روی شان را افزایش دهند.
هر کسی با علائم بالا باید میزان فشار خون، کلسترول و گلوکز خود را بررسی کند و از یک متخصص قلب و عروق بخواهد وجود یا عدم وجود بیماری قلبی عروقی اش را تایید کند؛ چرا که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.
منبع : Rd