داشتن تناسب اندام در دوران جوانی به تلاش بسیاری نیاز ندارد و با جنب و جوش زندگی روزمره بدست می‌آید. اما همین که پا به سن می‌گذارید داشتن برنامه‌‌ی منظم شنا، یوگا و دو لازمه‌ی داشتن تناسب اندام است. بنابراین در صورت نداشتن ناتوانی و ضعف جسمانی برنامه‌ی ورزشی خود را رها نکنید. در حقیقت شواهد حاکی بر آن است که فعالیت بدنی منظم در دوران سالخوردگی می‌تواند در سلامت جسم و روان بسیار موثر باشد. حفظ تناسب اندام در دوران سالخوردگی بستگی زیادی به انتخاب فعالیت‌ مناسب دارد. در این مطلب قصد داریم به شما چگونگی حفظ تناسب اندام در دوران سالخوردگی را آموزش دهیم. با مجله ایرانگان همراه باشید.

گام اول

به‌عنوان اولین قدم برنامه‌ای‌ سی دقیقه‌ای به طور روزانه برای پیاده روی، کوه پیمایی یا شنا داشته باشید. این برنامه باعث افزایش استقامت کلی شما می‌شود. اگر در دوران جوانی خود عادت به دوچرخه سواری و یا دوندگی داشته‌اید، دلیلی برای ترک آن در دوران سالخوردگی وجود ندارد. با پزشک خود در خصوص فعالیت‌های ورزشی  مشورت کنید. در صورتی که هیچ گونه منعی برای انجام فعالیت‌های ورزشی وجود ندارد، می‌توانید تمرین‌های هوازی را نیز در برنامه خود بگنجانید.

گام دوم

تمرینات بدنسازی را شروع کنید. اگر خانم هستید چند دمبل با وزن نیم تا دو کیلویی بخرید. دمبل با وزن سه تا شش کیلو برای آقایان مناسب‌تر است. از مربیان باتجربه برنامه بدنسازی دریافت کنید. بهتر است برای هر حرکت ابتدا نکات ایمنی را درنظر بگیرید و فیلمی از نحوه‌ی صحیح انجام آن مشاهده کنید. هر دو روز یک بار و به مدت 20 الی 30 دقیقه به باشگاه ورزشی بروید.

انجام حرکات یوگا در سنین بالا می‌تواند به شما در حفظ تعادل، انعطاف‌پذیری و تناسب اندام کمک کند.

گام سوم

از همین هفته تمرین یوگا را شروع کنید. طبق تحقیقات مجله یوگا نشان داده شد از 18.8 میلیون آمریکایی که به تمرین یوگا مشغول هستند، بیشتر از 18.4 درصد آن‌ها افراد بالای 55 سال هستند. اگر تا به حال یوگا را امتحان نکرده‌اید، الان وقت آن رسیده که از مزایای آن بهره‌مند شوید. تناسب اندام در سنین بالا بستگی زیادی به حفظ تعادل بدن دارد و حرکات یوگا می‌تواند به شما در حفظ تعادل و انعطاف‌پذیری کمک کند. در ضمن تمام حرکات یوگا می‌توانند بسته به نوع سن و بدن سازگار شوند.

گام چهارم

عضو یک لیگ ورزشی مختص بزرگسالان شوید. ورزش به تناسب اندام در دوران سالخوردگی کمک می‌کند. یکی از مزیت های سالخوردگی داشتن کوله باری از تجربه با ارزش است که شما را در انتخاب ورزش مناسب کمک می‌‌کند. اگر شما عاشق بازی تنیس یا بدمینتون هستید، راکت‌ خود را بردارید و با دوستان خود رقابتی دوستانه را شروع کنید. به‌عنوان توصیه‌ی آخر قبل از انجام هر گونه ورزش یا فعالیتی با پزشک خود در خصوص آن مشورت کنید.

منبع : Livestrong