راه‌های بیشماری برای ورزش کردن در منزل وجود دارد. برای داشتن تناسب اندام، نیازی نیست حتما به باشگاه ورزشی بروید و با به کار گرفتن مواردی که در ادامه می‌آیند، می‌توانید در منزل تمرین کرده و در هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی نمایید. 

ببینید چه تمرین‌هایی را می‌توانید با امکانات موجود در منزل انجام دهید

البته ابتدا باید ذهنیت خود را برای برگشتن به زندگی عادی روزمره تغییر داده و تمرکز خود را از روی رفتن به باشگاه ورزشی و صرف هزینه‌های بالا برای تمرین با تجهیزات آن بردارید. 

انتخاب یک رژیم غذایی مناسب

 هرچند مطالعات و تحقیقات زیادی وجود دارند که هرروزه چیزهای متفاوتی را به ما راجع به مواد غذایی می‌گویند، با این حال می‌توانید برای خود یک برنامه غذایی منحصر به فرد که برای حفظ تناسب اندام شما مناسب است، درنظر بگیرید. 

فریب تبلیغات تلویزیونی را نخورید 

در تبلیغات تلویزیونی، برای معرفی یک دارو یا وسیله‌ی لاغری خاص، ابتدا فرد چاقی را نشان می‌دهند. سپس برای نشان دادن تأثیر کارکرد آن دارو یا وسیله، همان فرد را لاغرتر نشان می‌دهند طوری که به نظر می‌‌رسد به میزان قابل توجهی وزن کم کرده است. در حالی که این‌گونه نیست و عوامل تبلیغاتی، برای کسب سود بیشتر با استفاده از تعدادی تکنیک تصویری و فیلم‌برداری توانسته‌اند چنین تصوری را به وجود آورند.  افرادی که در تلویزیون می‌بینیم، در دنیای واقعی دارای اندام بسیار متفاوت‌تری هستند. به‌عنوان مثال، بسیاری از هنرپیشه‌ها در تلویزیون با اندامی خوش‌فرم دیده‌ می‌شوند در حالی که خیلی از آن‌ها اضافه وزن دارند. 

رسیدگی به باغچه یکی از کارهای روزمره در منزل است که موجب حفظ تناسب اندام خواهد شد.

از کارهای روزمره خانگی به عنوان فرصتی برای داشتن تناسب اندام استفاده کنید

کارهای ساده‌ای هم‌چون جارو کشیدن، رسیدگی به باغچه، هرس کردن، پاک کردن سطوح آشپزخانه، جمع کردن و شستشوی فرش، گردگیری دیوارها و برق انداختن وسایل منزل می‌توانند به شما در داشتن تناسب اندام کمک کنند. همیشه در منزل کاری وجود دارد که می‌توانید با انجام آن، تناسب اندام خود را حفظ کنید. علاوه بر این، منزل شما همواره تمیز خواهد ماند و همزمان سلامت و زیبایی ظاهر شما نیز حفظ می‌شود. 

دوچرخه‌سواری برای تناسب اندام شما مفید است

بعد از فراغت از کارهای روزمره‌ی خانگی، می‌توانید به تمرین خود با دوچرخه‌سواری در بیرون از خانه ادامه دهید. پس از برگشت به منزل و کمی استراحت، با دو دمبل سبک حرکت جلوبازو را انجام دهید. با انجام همه‌ی این کارها در طی یک روز، از خود احساس رضایت خواهید داشت. 

از بازی‌های ویدئویی دارای حرکات موزون و نیز آموزش‌های ویدئویی حرکات ورزشی بهره ببرید

این شیوه، یکی از ساده‌ترین روش‌های وزن کم کردن و داشتن تناسب اندام است. این روش برای بسیاری از افراد لذت‌بخش است و بر خلاف روش‌های دیگر، تکراری و خسته‌کننده نیست. 

بالا و پایین بپرید

اگر مجبورید در خانه بمانید و یا احساس کسالت دارید، حتما این کار را انجام دهید. هر کاری که باعث عرق کردن شما می‌شود، به سوزاندن چربی‌ها یا تبدیل آن‌ها به ماهیچه کمک می‌نماید. 

طناب‌زدن نیز موجب تقویت سیستم قلبی و حفظ تناسب اندام می‌شود.

تمرین با حلقه یا طناب‌زدن را به حرکات ورزشی اضافه کنید

اگر بالا و پایین پریدن برای شما کاری غیرعادی یا خسته‌کننده است، هر یک از حرکات تمرین با حلقه یا طناب‌زدن می‌توانند جایگزین شوند. تمرین با حلقه، حرکتی عالی برای تقویت ماهیچه‌های شکم و مفاصل ران است. طناب‌زدن نیز موجب تقویت سیستم قلبی می‌شود. می‌توانید برای این حرکات 15 دقیقه وقت بگذارید اما 20 یا 30 دقیقه در روز، باعث افزایش چشمگیر ضربان قلب و نیز مصرف بالای کالری می‌شود. توجه داشته باشید که نباید بعد از انجام این حرکات، غذاهای پرکالری مصرف کنید. 

با استفاده از فیلم‌ یک بازی تمرینی برای خود بوجود آورید

لیستی از اتفاقات و جملات متداول در قسمت‌های مختلف فیلم مورد علاقه خود تهیه کنید و با وقوع هر یک از این اتفاقات یا جملات، پخش فیلم را متوقف کرده و حرکت ورزشی متناسب با آن را انجام دهید. به طور مثال، هرگاه در طی فیلم، دو نفر با یکدیگر دست می‌دهند، 20 بار بالا و پایین بپرید. یا هرگاه دو نفر با هم  درگیری فیزیکی یا لفظی پیدا می‌کنند، 20 بار مشت بزنید. این روش سرگرم‌کننده‌ای برای حفظ تناسب اندام است.
این نکات را به خاطر داشته باشید: 
  • مصرف غذاهای پرچرب و پر شکر را کم کنید. سعی کنید بدوید. 
  • وقتی با ماشین برای کاری مثل خرید به بیرون می‌روید، وسیله نقلیه خود را جایی دورتر از مقصد پارک کنید و تا آن‌جا پیاده‌روی نمایید. هر قدم که بر می‌دارید، گامی است به سوی تناسب اندام
  • دنیای بزرگی که همه ما در آن زندگی می‌کنیم، افراد زیادی را با اندام و اشکال مختلف در خود جای داده است. اما هرچه سالم‌تر زندگی کنیم، همان‌قدر بیشتر می‌توانیم از آن لذت ببریم. 
  • گوش دادن به موسیقی باعث می‌شود بهتر تمرین کنید. 

با انجام امور نظافتی در منزل می‌توانید تناسب اندام خود را حفظ کنید.

  • به یاد داشته باشید، هر حرکتی که می‌کنید می‌تواند برای‌تان حکم تمرین را داشته باشد. به طور مثال، هنگام پاک کردن سطوح آشپزخانه دستان و بازوهای‌تان باید به صورت دایره‌ای حرکت کنند تا فرم خود را حفظ کنند. برای داشتن بازوهای خوش‌فرم‌تر بعد از امور نظافتی، چند حرکت پایه‌ای مرتبط با بازو نیز انجام دهید. 
  • شاید تا به‌ حال فردی به شما گفته باشد که بسیار پیاده‌روی می‌کند و سپس از یک نفر دیگر شنیده باشید که نحوه‌ی راه رفتن او صحیح نیست. چنین گفتاری بی‌معنی است. پیاده‌روی تنها به یک طریق یعنی برداشتن یک پا و گذاشتن آن جلوی پای دیگر، انجام می‌شود و هنوز روش جدیدی برای پیاده‌روی اختراع نشده است. 
  • می‌توانید برای داشتن تناسب اندام، پول زیادی صرف کنید. هم‌چنین می‌توانید این هزینه را صرف بهتر کردن شرایط زندگی خود کنید و هم‌زمان نیز تناسب اندام داشته باشید. انتخاب با شماست. 
  • همواره به این جمله پایبند باشید که «اندام شما، نتیچه غذاهایی است که می‌خورید». برای خود برنامه‌ی غذایی مناسبی انتخاب کنید. این کار روی سبک زندگی شما نیز تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود همواره بتوانید خود را کنترل کرده و پیشرفت‌هایی که داشته‌اید را حفظ نمایید.

هشدارها

  • فعالیت داشته باشید. روز خود را با ماندن در خانه و خوردن غذاهای چرب، بازی‌های ویدئویی یا نشستن پشت کامپیوتر هدر ندهید. 
  • خود را در خانه زندانی نکنید. به بیرون بیایید و از زندگی لذت ببرید. داشتن تعادل در زندگی، باعث شادی بیشتر شما می‌شود. 
  • فکر خود را در تمام ساعات به تمرینات ورزشی و داشتن تناسب اندام مشغول نکنید. گاهی مواقع لازم است فکر خود را آزاد کنید. این کار برای سلامتی شما لازم است. با آزاد کردن فکر، هم‌چنان کالری‌ها سوزانده می‌شوند، اما با سرعتی کم‌تر.

منبع : Wkihow