امروزه یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های ما این است که چه زمانی باید به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنیم و یا در کل آیا نیازمند مراجعه به پزشک هستیم؟ باید گفت در صورت مشاهده‌ی هرگونه درد در قفسه سینه و یا ناموزونی در تپش قلب به سرعت باید به یک پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کرد. یکی از اولین اقداماتی که پزشکان با مشاهده‌ی علائم بیماری قلبی و عروقی انجام می دهند، برگزاری دوره‌ی مشاوره در خصوص بیماری قلبی عروقی برای بیمار است. زیرا این بیماری بسیار خطرناک بوده و می‌تواند منجر به آسیب‌های جبران ناپذیر یا حتی مرگ در افراد گردد. به طور مثال در کشور آمریکا 80 میلیون نفر دچار این بیماری هستند. در این کشور بیماری‌های قلبی و عروقی به عنوان قاتل شماره یک  شهروندان شناخته می شود. به همین دلیل پزشکان زیادی  به بررسی علائم و تشخیص زود هنگام و مناسب این بیماری می‌پردازند.

ارزیابی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی

یکی از فاکتورهایی که خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد، مبتلا بودن یک  یا چند تن از خویشاوندان درجه‌ی یک به یکی از بیماری‌های فشار خون و یا کلسترول بالا است. در صورتی که در خانواده‌ی شما کسی به چنین بیماری‌هایی مبتلا است، پیشنهاد می‌شود که به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کرده و او را از این امر باخبر گردانید. اما چنان‌چه در خانواده‌ی شما افراد زیادی مبتلا به عارضه‌های قلبی و عروقی هستند، علاوه بر مراجعه مکرر به متخصص قلب و عروق باید همیشه تحت مراقبت‌های اولیه پزشکی باشید. مهم ترین علائمی که می تواند نشان دهنده‌ی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی باشد عبارتند از:
  • درد در ناحیه سینه و یا گلو دردهایی مانند آنژین که می‌تواند نشان دهنده‌ی تنگ شدن رگ‌های خون رسان به قلب باشد.
  • هرگونه به هم ریختگی در ریتم تپش قلب یا رعشه و احساس اضطراب
  • تنفس کوتاه که می‌تواند بیانگر احتمال ایجاد مشکل قلبی یا مشکل در دریچه‌های قلب باشد.
  • حمله‌ی قلبی که پس از انجام فعالیت‌های اورژانسی باید به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کرده همیشه تحت مراقبت‌های اولیه بود. 
درد در ناحیه سینه یکی از نشانه‌های رایج برای مراجعه به متخصص قلب و عروق است.

 انواع تخصص در  بیماری‌های قلبی و عروقی

گرایش قلب و عروق از چند زیر شاخه تشکیل شده است. هر کدام از این زیر شاخه‌ها به بیماری‌های خاصی از قلب و عروق رسیدگی می‌کند. بنابراین با توجه به علائم بیماری باید تصمیم گرفت که یک بیمار به کدام تخصص نیازمند است و به او مراجعه کرد. برخی از مهم‌ترین تخصص‌های وابسته به قلب و عروق عبارتند از:
  • جراح قلب که به جراحی قلب و شریان های آن می‌پردازد.
  • متخصص آنژیوگرافی که به آنژیوگرافی شریان‌های اطراف قلب می‌پردازد.
  • متخصص اکوی قلب که با عکسبرداری از قلب در حال تپش، توسط امواج صوتی به بررسی وضعیت قلب و نحوه پمپ کردن خون و هم‌چنین نحوه‌ی کارکرد دریچه‌های قلب می‌پردازد.
البته تخصص پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی نیز یکی از زیرشاخه‌های این گرایش است. که در حال حاضر بسیاری از بیمارستان‌ها از این تخصص برای کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی استفاده می‌کنند. این تخصص با اصلاح روش زندگی فرد، کاهش وزن او و هم‌چنین تشویق او به فعالیت‌های ورزشی و عدم استعمال دخانیات از او در مقابل بیماری‌های قلبی و عروقی محافظت می‌کند. در مطالعه‌ای که در سال 2007 در نشریه پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی منتشر شد، به بررسی تاثیر برنامه‌های پیشگیری و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی پرداخته شد. نتایج حاکی از این بود که با پیشگیری مناسب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کاهش می‌یابد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت با عدم استعمال دخانیات یا ورزش مناسب، کاهش وزن و تحرک بیشتر می‌توان از بیماری‌های قلبی و عروقی  تا حدود زیادی در امان بود.

منبع : Verywell