بوتاکس نام تجاری ماده ای سمی است که توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می شود. بوتولینوم نام های تجاری دیگری مثل زئومین هم دارد. مقدار زیاد این ماده می تواند به یک بیماری به نام بوتولینوم منجر شود که عوارضی شبیه به مسمومیت غذایی دارد. یکی از مشکلات جدی ناشی از بوتولینوم فلج شدن است، اما دانشمندان راهی پیدا کرده اند تا از این ماده ی سمی به نفع انسان استفاده کنند. آن ها مقدار کم و ضعیف شده ای از این ماده را به ماهیچه هایی خاص تزریق می کنند تا ماهیچه را به شکل کنترل شده ضعیف کنند.

بوتاکس چگونه کار می کند؟
 بوتاکس راه سیگنال هایی که از اعصاب به ماهیچه ی مورد نظر می روند را مسدود می کند. به این ترتیب ماهیچه ی مورد نظر دیگر نمی تواند با اعصاب ارتباط برقرار کند و به همین دلیل دیگر نمی تواند منقبض شود. به این ترتیب می توان از بروز چین و چروک بیشتر بر اثر حرکات غیر ارادی عضلاتی مثل پیشانی جلوگیری کرد.
از  بوتاکس بیشتر برای از بین بردن خطوط و چین و چروک های پیشانی، خط های دور چشم و خطوط اخم استفاده می شود. چین و چروک هایی که در اثر اشعه ی خورشید یا آویزان شدن پوست ایجاد شده باشند به  بوتاکس عکس العملی نشان نمی دهند.

فرایند تزریق بوتاکس چگونه انجام می شود؟
انجام عمل  بوتاکس فقط چند دقیقه به طول می انجامد و نیازی به بیهوشی ندارد.  بوتاکس توسط متخصص پوست و مو با یک سرنگ به ماهیچه های مشخصی تزریق می شود و تقریبا درد ندارد. حدودا 3 تا 7 هفته طول می کشد تا  بوتاکس اثر خود را نشان دهد و بهتر است بیمار تا یک هفته قبل از عمل، از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کرده باشد. همچنین از دو هفته قبل از عمل باید از مصرف آسپرین و داروهای ضد التهاب نیز خودداری کنید تا احتمال ایجاد جراحت را کاهش دهید.

اثرات ناشی از تزریق بوتاکس 4 تا 6 ماه ماندگاری و نیاز به درمان مجدد دارند.

ماندگاری اثر تزریق بوتاکس چقدر است؟
آثار ناشی از تزریق  بوتاکس از 4 تا 6 ماه ماندگاری دارند. پس از این مدت با فعال شدن مجدد ماهیچه، خطوط و چین و چروک ها نیز دوباره ظاهر می شوند و نیاز به درمان مجدد پیدا می کنند. اما در کل، با گذر زمان خطوط و چین و چروک ها ی پوست شما خفیف تر می شوند زیرا ماهیچه ها به شل بودن عادت می کنند.

عوارض جانبی بوتاکس
رایج ترین عارضه ی جانبی  بوتاکس، زخم های موقتی است. سردرد به ندرت مشاهده می شود اما پس از 24 تا 48 ساعت از بین می رود. درصد کمی از بیماران دچار افتادگی پلک می شوند و معمولا تا 3 هفته کاملا بهبود می یابند. این عارضه ی احتمالی معمولا به خاطر حرکت کردن بوتاکس اتفاق می افتد، پس بهتر است تا 12 ساعت به منطقه ی مورد نظر دست نزنید و یا 3 تا 4 ساعت پس از تزریق  بوتاکس دراز بکشید.

چه کسانی نباید از بوتاکس استفاده کنند؟
خانم های باردار یا خانم هایی که به نوزاد شیر می دهند، یا آن دسته از افرادی که بیماری اعصاب دارند نباید از  بوتاکس استفاده کنند. از آنجایی که  بوتاکس تمام چین و چروک های شما را از بین نمی برد، بهتر است قبل از انجام این عمل با  متخصص پوست و مو مشورت کنید.

آیا عمل بوتاکس شامل بیمه می شود؟
پوشش بیمه برای بوتاکس متفاوت است و این بیشتر به شرایط بیمار بستگی دارد. معمولا وقتی عمل  بوتاکس برای اهداف زیبایی انجام می شود بیمه آن را پوشش نخواهد داد. اما برای اطمینان بیشتر بهتر است با شرکت بیمه ی خود مشورت کنید.
منبع : Medicinenet