علائم بیماری‌های قلبی و عروقی در زنان نسبت به مردان متفاوت است و از قوانین گفته شده در کتاب‌ها و فرهنگ‌های پزشکی تبعیت نمی‌کند. با این وجود ممکن است یک پرسش اساسی ذهن‌تان را درگیر کند. آن پرسش این است که با وجود تفاوت در علائم بیماری‌های قلبی و عروقی زنان در چه صورتی باید به یک پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنند و یا این‌که علائم بیماری‌های قلبی و عروقی در زنان چه هستند. در چه صورتی و یا با مشاهده کدام علائم، زنان باید به سلامت خود شک کرده و به متخصص قلب و عروق مراجعه کنند؟ پاسخ بسیار ساده است، یک قانون ساده و کلی وجود دارد مبنی بر این‌که هرگاه احساس کردید علائمی در بدن‌تان وجود دارد که احتمال دارد به قلب و عروق‌تان مربوط باشد و یا احساس گلودرد یا آنژین دارید، هم‌چنین اگر علائمی مانند آن‌چه که در ادامه متن به آن اشاره می‌شود را دارید، هرچه سریع‌تر خود را به یک پزشک متخصص قلب و عروق معرفی کنید.
  • احساس درد یا فشار یا سوزش در ناحیه سینه و شانه‌ها، پشت، بازوها، کتف که از 5 تا 10 دقیقه به طول  بیانجامد.
  • کوتاه شدن بی دلیل تنفس که حدود 5 تا 10 دقیقه طول می‌کشد.
  • احساس غش و سرگیجه
اما اگر علائمی نظیر آن‌چه که در زیر به آن‌ها اشاره شده است را داشته باشید، در جای خود مانده و با اورژانس 115 تماس بگیرید.
کوتاه شدن بی دلیل تنفس که بیش از ۱۰ دقیقه طول می کشد.
  • تهوع، استفراغ و یا سوء هاضمه شدید که به طور آنی ظاهر شود.
  • احساس ضعف بی‌دلیل و آنی‌خستگی بی دلیل و آنی
  • کاهش سطح هوشیاری اضطراب و دلواپسی بی‌دلیلی که به صورت آنی ظاهر شود.
 همان‌گونه که در بالا ذکر شده در صورت مشاهده هر کدام از علائم فوق بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. اما بهتر آن است که در صورت مشاهده‌ی هرگونه علامت دیگری که می‌تواند به قلب و عروق مربوط باشد، یا دست کم شما این احساس را دارید که این علامت می‌تواند از جهاتی به قلب وعروق تان وابسته باشد، به یک متخصص قلب و عروق مراجعه کرده و علائم مشاهده شده را با او در میان بگذارید.

منبع : Verywell