جامعه شناسان بر این باورند که در شکل‌گیری هویت جنسیتی، جامعه اصلی‌ترین نقش را ایفا می‌کند. این بدان معناست که باورها و عقاید هر جامعه تعیین کننده‌ی نوع نگرش‌ها به جنس زن و مرد است. این باورها و عقاید در قانون اساسی، رسانه و ارتباطات اجتماعی روزمره به وضوح قابل مشاهده است. بنابراین جامعه تعیین می‌کند زنان و مردان باید به چه شکل در جامعه رفتار کنند. این مسئله حتی بر اندام و ظاهر زن و مرد هم تاثیر گذاشته است. همین امر باعث شده تا در دنیای امروز که جنسیت نقش مهمی دارد، والدین بخواهند ظاهر کودکان خود را مطابق با هنجار جامعه اصلاح کنند. 
یکی از عمل‌هایی که افراد به آن بسیار اهمیت می‌دهند ارتودنسی است. اگر در گوگل سرچ کنید از صد کودک با براکت ارتودنسی 75 نفر آن دختر هستند. حالا سوال اساسی این است که چرا دخترها این‌قدر به ارتودنسی روی می‌آورند؟ به طور کلی دخترها به نسبت پسرها بیش‌تر خواهان انجام ارتودنسی هستند. والدین هم بیش‌تر به ظاهر فرزند دخترشان اهمیت داده و اولویت ارتودنسی را به فرزند دختر می‌دهند. این تنها یک نمونه از اهمیت دادن به ظاهر و زیبایی دخترها و به طور کلی زنان است. اما به دلیل این‌که انجام ارتودنسی گران‌قیمت است تا حدودی می‌تواند نشان دهنده‌ی طبقه و شان اجتماعی افراد نیز باشد. بنابراین افراد ثروتمند تمایل بیش‌تری برای انجام ارتودنسی فرزندانش‌شان دارند و در این بین دخترانی که خانواده‌ی ثروتمندتری دارند، بیش‌تر به دنبال ارتودنسی هستند. دستیابی به آمار دقیق کودکانی که ارتودنسی کرده‌اند بسیار دشوار است. با این وجود تحقیقات نشان می‌دهد که در آمریکا 17 درصد افراد بین 17-11 سال برای مشاوره به متخصص ارتودنسی مراجعه کرده‌اند. این بدان معناست که این افراد احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور اقدام به ارتودنسی خواهد نمود. این آمار در حال افزایش است و بیش‌ترین متقاضیان ارتودنسی هم دختران جوان هستند. مطالعه‌ای که در یکی از مدارس دولتی شهر میشیگان انجام شد نشان داد که با وجود این‌که دختران و پسران نیاز یکسانی به ارتودنسی دارند اما نگرش دختران نسبت به ظاهر دندان‌های‌شان کاملا متفاوت است.

دخترها به‌دلیل ناراضایتی از فرم دندان‌ها نسبت به پسرها تمایل زیادی برای ارتودنسی نشان می‌دهند.

به وضوح می‌توان دید که ارتودنسی در میان کودکان آمریکایی بسیار محبوب است. در این مطالعه حدودا نیمی از شرکت کنندگان تمایل به ارتودنسی داشتند. با این وجود دخترها تمایل زیادی برای ارتودنسی نشان دادند چراکه آن‌ها به نسبت پسرها از فرم دندان‌های خود بیش‌تر ناراضی بودند. نتیجه‌ی این مطالعه مشابه تحقیقات گذشته‌ای است که نشان دادند دخترها تمایل بیش‌تری برای ارتودنسی دارند. جالب است بدانید که بیش‌تر این افراد نیازی به ارتودنسی نداشته و فرم ظاهری دندان‌های‌شان در وضعیت مطلوبی بود. این نوع تحقیقات در آلمان و بریتانیا نیز انجام شد که نتایج مشابهی در پی داشت. در آمریکا میان افراد بزرگسال زنان تمایل بیش‌تری برای ارتودنسی دارند. کار به جایی رسیده است که مادران و دختران با هم ارتودنسی می‌کنند. امروزه افراد ثروتمند و مشهوری که ما همه روزه در رسانه‌های مختلف می‌بینیم، دارای دندان‌های مرتب و سفید هستند. بسیاری از این افراد هم ارتودنسی کرده‌اند. 
استانداردهای زیبایی برای دخترها به نسبت پسرها به مراتب بالاتر است و همین امر موجب شده تا آن‌ها برای زیباتر شدن تحت فشار بیش‌تری قرار گیرند. آن‌ها ارتودنسی انجام می‌دهند و دلیل‌شان هم قانع کننده است. متاسفانه دخترها عمل‌های زیبایی بی‌موردی انجام می‌دهند و آن‌ هم به خاطر نگرش خاص جامعه است. والدین هم به ظاهر فرزند دخترشان بیش‌تر اهمیت می‌دهند؛ شاید آن‌ها از این طریق می‌خواهند فرزندان خود را برای ورود به جامعه و داشتن روابط شغلی موفق آماده کنند.
به طور کلی خانم‌ها 87 درصد جراحی‌های زیبایی و 94 درصد تزریق بوتاکس را انجام می‌دهند. افراد ثروتمند با این‌که نیازشان به انجام جراحی زیبایی کم‌تر است، اما  بیش‌ترین درصد از این جراحی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در پایان مسئله این است که دخترها و خانواده‌های ثروتمند استاندارهای زیبایی بالایی دارند و در این راه برای رسیدن به زیبایی خطرات و  پیامدهای آن را پذیرفته‌اند.

منبع : Jezebel