در حالی که این موضوع شبیه یک فیلم علمی تخیلی به نظر می‌رسد اما محققین عملا کشف کرده‌اند که یک ترکیب معین می‌تواند اثرات گذر زمان را معکوس کند، متابولیسم بدن را بهتر کند، انرژی‌تان را تقویت نماید و حساسیت به انسولین را در شما بهبود بخشد. نکته‌ی خوب این قضیه آن است که این ترکیب در برخی از مواد غذایی مانند میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود.

تحقیقات انجام شده در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن نشان داده است که مصرف ماده‌ی نیکوتین آمید مونوکلئوتید (NMN) که بدن ما به طور طبیعی آن را تولید می‌کند، تاثیر ضدپیری مثبتی بر روی حیوانات دارد. از آن‌جا که نتیجه‌ی این تحقیقات بر روی حیوانات موفقیت‌آمیز بوده، محققین تصمیم دارند تا این آزمایشات را روی انسان‌ها ادامه دهند.

مطالعه‌ی انجام شده بر روی حیوانات که در مجله‌ی متابولیسم سلولی به چاپ رسید آشکار نمود که متابولیسم و ذخیره‌ی انرژی موش پیری که آب غنی شده با NMN را نوشیده بود بهبود یافته است. جالب توجه این که این آب غنی شده بر موش جوان‌تر هیچ تاثیری نداشت. این امر به این دلیل است که ذخیره‌ی NMN ما با افزایش سن کاهش می‌یابد؛ بنابراین موش پیر واقعا به مکمل MNM احتیاج داشته است. 

نیکوتین آمید مونوکلئوتید در مواد غذایی و میوه‌ و سبزیجاتی نظیر آووکادو، کلم بروکلی، کلم برگ، باقلا و خیار یافت می‌شود. آیا این بدان معنی است که اگر سبزیجات مصرف نماییم تا ابد زنده خواهیم ماند‌؟ قطعا نه. مکمل‌هایی که موش‌ها مصرف نمودند نسبت به سبزیجات، دارای NMN بیشتری بودند‌. هر چند قادر نیستیم مقدار کافی از سبزیجاتی که دقیقا اثراتی مشابه نتیجه‌ی مطالعات بدست آمده را مصرف کنیم اما می‌توانیم اثبات کنیم که مصرف سبزیجات مزایای ضد پیری زیادی دارند . مصرف سبزیجاتی که دارای NMN هستند، می‌توانند بر ارتباط میان عصب‌ و بدن برخی اثرات تجمعی داشته باشد.

نباید انتظار داشته باشید که با مصرف سبزیجات اثرات ضدپیری آن‌ها فورا نمایان شود، چون این اثرات در یک دوره بلند مدت ظاهر خواهند شد. در نتیجه بهتر است به‌مقدار توصیه شده‌ی مصرف روزانه میوه‌ها و سبزیجات متعهد باشید. این مقدار تقریبا معادل یک چهارم تا یک دوم از حجم بشقاب شما در هر وعده است. حال باتوجه به آن‌چه گفته شد در این‌ مطلب، با مواد غذایی که به شما کمک می‌کنند زمان را به عقب برگردانید آشنا خواهید شد؛ با مجله ایرانگان همراه باشید.


وارد کردن مواد غذایی و سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، باقلا، آووکادو، کلم بروکلی و کلم برگ به رژیم غذایی نمی‌تواند ضرری داشته باشد.

مواد غذایی محتوی NMN

در مطالعه‌های که در قسمت بالا شرح دادیم، موشی که آب غنی شده نوشیده بود نسبت به موش‌های گروه کنترل، بیشتر مواد غذایی می‌خورد و کمتر چاق می‌شد. در حالی که  می‌دانیم نباید انتظار نتایج دراماتیکی مشابه نتایج این مطالعه را داشته باشیم، وارد کردن مواد غذایی و سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، باقلا، آووکادو، کلم بروکلی و کلم برگ به رژیم غذایی نمی‌تواند ضرری داشته باشد.


مواد غذایی محتوی ویتامین B

MNM یک مشتق از نیاسین، با نام مستعار ویتامین B3 است. همه ویتامین‌های گروه B برای تامین انرژی، مهم و ضروری هستند که این امر شامل دادن انرژی به بدن و تقویت انرژی متابولیسم سلولی می‌شود. مواد غذایی غنی از نیاسین عبارتند از بادام زمینی، قارچ و چای سبز تازه.


مواد غذایی محتوی کاروتنوئید

فیتونورینت‌هایی که در میوه‌ها و سبزیجات زرد رنگ و نارنجی رنگ نظیر پرتقال، کدو مسما، هویج و فلفل دلمه‌ای نارنجی یافت می‌شوند، می‌توانند طراوت پوست را بهبود بخشند و مانع از افت میزان کلاژن در شیارهای پوست گردند. سایر میوه‌هایی که غنی از آنتی‌اکسیدان هستند نیز می‌توانند پوست را جوان نگه دارند. تمشک و انار محتوی اسید الاژیک هستند، نوعی آنتی‌اکسیدان که در مطالعات انجام شده بر روی حیوانات مشخص گردید احتمال افت کلاژن را کاهش می‌دهد.


خوردن مواد غذایی غنی از امگا 3 مانند بادام می‌تواند به کاهش التهاب حاصل از افزایش سن کمک کنند.

مواد غذایی محتوی امگا 3

در فرآیند پیر شدن، معمولا شاهد یک افزایش التهاب هستید؛ اما خوردن مواد غذایی غنی از امگا 3 می‌تواند به جلوگیری از این مشکل کمک کند. چربی‌های مفیدی که در بادام، دانه‌های روغنی، ماهی چرب و روغن زیتون موجود است همه به کاهش التهاب کمک می‌کنند.


رژیم غذایی مدیترانه‌ای

تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده می‌کنند، هم‌چنان که پیر می‌شوند میزان زوال عقل کمتر و ریسک آلزایمر پایین‌تری دارند. مواد خام مدیترانه‌ای نظیر روغن زیتون، میوه‌ها، سبزیجات، مغزها و لوبیا انتخاب‌های سالمی برای مغز شما هستند.


منبع : Prevention