رسانه‌ها تا به حال تاثیر زیادی بر روی جامعه داشته اند به‌طوری‌ که  عمل جراحی پلاستیک دیگر یک کار نادر و ناشناخته نیست. رسانه پیام خود را از طریق تصاویری منتقل می کند که بر واقعیت‌های تازه، ‌دارای نقطه ضعف و تجسم یافته ما حاکم هستند. مهم نیست  که چقدر سعی بر کنترل،‌ گرفتن رژیم یا خوش بو کردن بدن داشته باشیم، نمی‌توانیم امیدی به تطابق توهم بر روی صفحه نمایش یا صفحه چاپ داشته باشیم. در واقع، فرهنگ ما، ذهن را در خصوص ایده‌ی تصویر کامل از بدن مشغول می‌سازد. بسیاری از زنان در نبرد خود برای تبدیل شدن به یک انسان زیبای مصنوعی، احساس تنهایی می‌کنند. در واقع، تعداد زنانی که امروزه تصویر سالمی از بدن خود دارند و فعالانه با بدن خود در نبرد نمی‌باشند بسیار نادر است. از هر جهتی که نگاه کنیم، این اندام‌های بی‌نقص زنان را در رسانه‌ها می‌بینیم. هر زنی موافق است که با دیدن زیبایی درخشان او در وهله‌ی اول، ناگهان احساس چیرگی و غلبه می‌کند. این تسلط و ارعاب می‌تواند منجر به نارضایتی زنان از بدن‌شان شود. اعتماد به نفس پایین، که در اصل حاصل زنی مصنوعی و با فن‌آوری پیشرفت کرده می‌باشد، در حال حاضر باعث اقدامات افراطی زنان برای شبیه شدن به تصویر اندام بی‌عیب و نقص شده است. شگفت‌انگیزترین موضوع در خصوص تاثیر رسانه‌ها این واقعیت است که زیبایی را دست‌نیافتنی در نظر می‌گیرند. زیبایی دست‌نیافتنی زمانی است که ما خودمان را با یک مدل تولید شده‌ی کامپیوتر مقایسه کنیم. در حقیقت محققانی که یک مدل کامپیوتری از یک زن را به‌عنوان مثال با تناسبات اندام عروسک باربی ساختند، به این نتیجه رسیدند که کمر این مدل برای تحمل و حمایت از وزن بالاتنه‌اش بیش از حد ضعیف است و بدنش باریک‌تر از آن خواهد بود که بیشتر از نصف کبد و چند سانتی‌متر روده را در بربگیرد. یک زن واقعی که به این شیوه ساخته شود، از اسهال مزمن رنج می‌برد و درنهایت از سوء تغذیه می‌میرد. فکر کردن به این موضوع که رسانه تا این حد با زنان خصومت و دشمنی دارد، مشمئز کننده و تکان‌دهنده است.

فواید و خطرات جراحی پلاستیک

  • مزایا: مسلما، بارزترین مزیت جراحی پلاستیک، بهبود ظاهر، بهبود اعتماد به‌نفس و تصویر بهتری از بدن است. با این حال، هیچ راه مطمئنی وجود ندارد که تضمین کند همان نتایجی را که می‌خواهید به‌دست خواهید آورد. بسته به روشی که مدنظرتان است، جراحی پلاستیک گاهی تهاجمی و دردناک است و زمان بهبود از یک روز تا شش ماه متغیر می‌باشد. حتی ممکن است نتایج نهایی تا یک سال هم مشهود نباشد. مطمئن شوید که اطلاعات کافی را در خصوص روش جراحی، میزان درد، زمان بهبود، هزینه ی جراحی پلاستیک و کل زمانی که برای دیدن نتایج نهایی لازم است به شما بدهند.
  • معایب: دانستن تمام خطرات جراحی قبل از تصمیم‌گیری نهایی مهم است. در حالی‌که جراحی پلاستیک بیشتر با هدف بهبود ظاهر انجام می‌شود،  هنوز هم در واقع جراحی است. با دکتر خود صحبت کنید. مطمئن شوید که به طور کامل در مورد خطرات موجود شما را  آگاه کند. نتیجه‌ی کلی این‌که عمل جراحی پلاستیک، هر چقدر هم کوچک باشد، هنوز یک روش پزشکی است که می‌تواند بر زیبایی و سلامت جسمانی تاثیر بگذارد. در‌حالی‌که زیبایی فیزیکی چیزی است که ما آن را تحسین کرده و برای آن تلاش می‌کنیم، گاهی اوقات عمل جراحی پاسخ آن نیست. یک تصمیم آگاهانه با کمک یک جراح پلاستیک حاذق می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان حاصل کردن در خصوص این باشد که بهترین نتیجه را از روش انتخاب شده دریافت خواهید کرد.

بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی تنها جنبه های مثبت جراحی پلاستیک را نشان می‌دهند.

جراحی پلاستیک همان‌طور که در تلویزیون نشان می‌دهند

رسانه‌ها اساسا به ما این احساس رضایت را می‌دهند که هر زمان که لازم بود جراحی پلاستیک کنیم. بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی تنها جنبه های مثبت جراحی پلاستیک را نشان می‌دهند. این برنامه‌های تلویزیونی واقعی، جزییات کوچک در خصوص جراحی پلاستیک را فراموش کرده‌اند. هر عمل جراحی پلاستیک یک لیست از عوارض همراه خود دارد. دیگران می‌گویند که برنامه‌های تلویزیونی عمل جراحی پلاستیک را بدون خطر نشان می‌دهند. در حقیقت، لیپوساکشن یکی از خطرناک‌ترین اعمال جراحی پلاستیک است و همراه با جمع کردن شکم حتی خطرناک تر هم است. با توجه به مطالعه‌ی انجام شده توسط انجمن جراحی زیبایی پلاستیک آمریکا،‌ خطر مرگ ناشی از لیپوساکشن یک  مرگ و میر از هر 47,415 عمل است، اما از زمانی که لیپوساکشن با آبدومینوپلاستی ترکیب شد، میزان مرگ و میر به یک مرگ در هر 3,281 عمل جراحی رسید.
برنامه‌های تلویزیونی جراحی زیبایی را عادی سازی کرده و اطلاعات خوبی را به مخاطب ارائه می‌کنند. آمارها در خصوص چگونگی جراحی پلاستیک نرمال مشمئز کننده شده است، جراحی پلاستیک تبدیل به صنعت 5 میلیارد دلاری در سال شده است و به طور روز‌ افزون بخشی از نظم طبیعی اشیاء برای زنان را در نظر می‌گیرد. جراحی پلاستیک دیگر یک گزینه نیست، بلکه تقاضای بسیاری از افراد است. اما آیا آن‌ها به راستی از خطرات رفتن زیر تیغ جراحی آگاه هستند؟ مرگ‌ و ‌میرهایی که به طور گسترده در حال انتشار هستند، به نگرانی‌ها افزوده است. به عنوان مثال، هشت بیمار بین سال‌های 2002 و 2004 که تحت عمل جراحی در مطب‌های خصوصی در فلوریدا شده بودند، بعد از مدتی درگذشتند؛ چهار تن از آن‌ها عمل لیپوساکشن و جمع کردن شکم را به طور هم‌زمان داشتند. و دو زن در سال آخر در نتیجه‌ی یک عمل جراحی پلاستیک در یک بیمارستان معتبر در نیویورک (تاکالا) درگذشتند. مرگ ناشی از عمل جراحی گهگاهی به گوش می‌خورد، اما بعد از تماشای برنامه‌های زیبایی در تلویزیون، باور می‌کنید که جراحی پلاستیک کاملا امن و قابل اطمینان است. از زمان افزایش مرگ و میرهای ناشی از جراحی زیبایی، قوانین و مقررات زیادی تصویب شده‌اند. متاسفانه، این قوانین و مقررات تمایل جامعه را در انجام جراحی پلاستیک کند نکرده است. آینده‌ی جراحی پلاستیک در واقع بسیار اسفناک خواهد بود.

در رسانه جراحی پلاستیک به‌عنوان یک راه حل برای برخورد با عزت نفس پایین به راه خود ادامه خواهد داد.

راه حل

بنابراین راه حل این مشکل وسواس‌گونه در جامعه‌ی ما چیست؟ سوزی اورباک یکی از بزرگ‌ترین راه‌حل‌ها را در مقاله‌ی خود با عنوان «چاقی یک مسئله‌ی تبلیغاتی است» ارائه داد. او بر روی کمپین «کبوتر برای زیبایی واقعی» کار کرد و در این کمپین زنان عادی با اندام و سایزهای مختلف را شرکت داد. این کمپین کامل یک ایده‌ی کاملا جدید در تبلیغات ارائه می‌کند. بیان نگرانی‌ها و عدم اعتماد به نفس در زنان، بسیاری از احساسات را تحریک می‌کند. به‌خصوص در شرایط فعلی که در‌ آن برای لاغر، لاغرتر و در نهایت لاغرترین دیده شدن، رقابت وجود دارد. کمپین کبوتر برای زیبایی واقعی برنامه‌ای است که پیش از این هرگز ندیده بودیم و می‌تواند اعتماد به نفس زنان را بازگرداند. بسیاری از شرکت‌های رقیب اکنون در این عرصه گام برداشته‌اند زیرا کمپین کبوتر بسیار موفق بوده است."ناراحتی دختران کوچک (و بزرگ)، که نارضایتی و آرزوی خود برای رهایی از بیشتر جنبه‌های ستایش از خودشان را نشان می‌دهند، کاملا قانع کننده بود. هر شخصی کاملا متفاوت ساخته شده است. تعیین کمال در زیبایی از کنترل ما خارج می‌باشد. دانشمندان در حال کشف فردیت هر بدن هستند. یک راه مشخص برای خوردن،‌ برای ورزش و وزن مناسب وجود ندارد. هر بدن نیازهای منحصر به فرد خود را دارد. بعضی تحقیقات نشان می‌دهند که هر بدن دارای یک طیف وزنی می‌باشد، یعنی نقطه‌ای که تعیین می‌کند این وزن برای آن فرد مناسب است. نقطه‌ی تعیین، چیزی در مورد آن‌چه که در حال حاضر رواج دارد نمی‌داند. این مکانیسم کوچک مصمم و تعیین کننده، تنها با یک تابع برای تعیین وزن در محدوده‌ای که آن را درست می‌داند می باشد. تبلیغات می‌توانند حقیقت داشته باشند. این‌که یک شرکت معروف اعتراف کند که در رسانه‌های اجتماعی مشکلی بزرگ وجود دارد،‌ یک دستاورد بزرگ می‌باشد. جالب است که ببینیم صداقت ما در تبلیغات از این نشات می‌گیرد که کمپین کبوتر بسیار موفق بوده است.
رسانه ما را با این ذهنیت تغذیه می‌کند که برای زیبا بودن باید شبیه به آن زن یا مردی باشیم که به ما نشان داده می‌شود. جراحی پلاستیک به‌عنوان یک راه حل برای برخورد با عزت نفس پایین و نگرانی وسواس‌گونه از تصویر بدن به راه خود ادامه خواهد داد و تاثیر آن چیزی است که رسانه موجب شده است. ایده‌آل‌های مصنوعی صنعت مدل و تبلیغات، جامعه‌ی ما را به تغییر ظاهر خود تشویق می‌کنند. بسیاری از افراد و گروه‌ها گامی در جهت تغییر شیوه‌ی تاثیر رسانه‌ها بر این کسب و کار پر خطر بر‌داشته‌اند. احتمالا جراحی پلاستیک هیچ‌گاه حذف نمی‌شود،‌ اما ممنوعیت‌ها و قوانین جدید در برخی کشورها قطعا کاهش رواج آن کمک خواهد کرد. می‌توانیم بر روی  افزایش صداقت در تبلیغات که چند سال قبل آغاز شده است حساب باز کنیم. زیبایی دست نیافتنی و وسواس فرهنگی در خصوص لاغری،‌ عمیقا بر جامعه‌ی ما اثر سوء بر جای گذاشته است. سال‌ها پیش، جراحی پلاستیک امری بی‌سابقه و ناپسند بود. این غم‌انگیز است که علیرغم این همه پیشرفت در فن‌آوری پزشکی، تا این حد مرگ و میر مربوط به جراحی پلاستیک داریم. آیا چیزی هست که بتوان تغییر داد؟ تنها زمان می تواند بگوید. در حال حاضر، تصویر اشخاص از بدنشان  به عنوان یک مشکل در جامعه‌ی ما به قوت خود باقی‌ است و می‌توانیم از رسانه‌ها برای به خطر انداختن زندگی افراد تشکر کنیم.