شکی نیست که رژیم غذایی تاثیر زیادی روی سلامتی و تندرستی ما دارد. اما جالب است بدانید که رژیم غذایی روی باروری نیز تاثیر می‌گذارد. با رعایت نکات زیر در رژیم غذایی می‌توانید به بهبود باروری، عملکرد تخمک گذاری و درمان نازایی کمک کنید.


غذاهای باروری

بر طبق مطالعه‌ای که در مورد رژیم غذایی و باروری در دانشکده‌ی پزشکی هاروارد صورت گرفت بر خلاف فاکتورهایی مثل سن و ژنتیک که کنترل آن از عهده‌ی ما خارج است، خوردن یا نخوردن غذاها در دست خود شما است که می‌توانید با رعایت آن عملکرد تخمک گذاری، باروری و درمان نازایی را بهبود ببخشید.


کربوهیدرات‌های پیچیده

کربوهیدرات‌های پیچیده بیشتر مصرف کنید و انواع فرآوری‌شده‌ی آن را محدود کنید. کربوهیدارت‌های پیچیده به درمان نازایی کمک می‌کنند. بدن شما کربوهیدرات‌های بد مثل بیسکویت، کیک، نان سفید و برنج سفید را به سرعت هضم کرده و آن‌ها را تبدیل به قند خون می‌کند. در این حالت غده‌ی پانکراس انسولین را در خون آزاد می‌کند تا قند خون را پایین آورده و به اندازه‌ی متعادل برساند.

کربوهیدارت‌های خوب مثلا آن‌هایی که حاوی فیبر هستند مثل میوه‌ها، سبزیجات، لوبیا و غلات کامل به کندی هضم می‌شوند و اثر تدریجی روی قند خون و انسولین بدن می‌گذارند. مطالعات نشان داده است که میزان بالای انسولین مانع از تخمک گذاری می‌شود.


از خوردن چربی‌های ترانس خودداری کنید زیرا اثر منفی بر روی درمان نازایی دارند.

چربی‌های غیر اشباع

از خوردن چربی‌های ترانس خودداری کنید و چربی‌های غیر اشباع و سالم را بیشتر مصرف کنید. چربی‌های ترانس اثر منفی بر روی درمان نازایی دارند. چربی‌های ترانس که عمدتا در غذاهای کنسرو شده، هله هوله، محصولات حیوانی، سیب زمینی سرخ کرده و برخی از مارگارین‌ها یافت می‌شود مقاومت در برابر انسولین را بالا می‌برد.

انسولین به انتقال گلوکز از جریان خون به سلول‌ها کمک می‌کند. مقاومت در این‌جا بدین معنا است که انتقال گلوکز به سلول‌ها مشکل‌تر است. اما به هر حال غده‌ی پانکراس به پمپاژ کردن انسولین ادامه می‌دهد و نتیجه‌ی آن افزایش انسولین در خون است. میزان بالای انسولین باعث اختلالات زیادی در سوخت و ساز بدن شده که روی تخمک گذاری اثر منفی می‌گذارد.


شیر کامل

روزی یک یا دو بار شیر کامل یا سایر محصولات لبنی با چربی کامل مثل ماست مصرف کنید و لبنیات بدون چربی یا کم چرب کمتر مصرف کنید. شیر کامل هم تاثیر مثبتی بر درمان نازایی دارد.

والتر ویلت استاد تغذیه و واگیرشناسی در هاروارد می‌گوید: ما متوجه شدیم که هر چه لبنیات کم چرب در رژیم غذایی یک خانم بیشتر باشد مشکل بیشتری در باروری خواهد داشت و هر چه لبنیات با چربی کامل بیشتر مصرف کند احتمال مشکل باروری برای او کمتر است.


مولتی ویتامین‌ها

به طور روزانه مولتی ویتامین‌هایی مصرف کنید که حاوی 400 میکرو‌گرم اسید فولیک و 40 تا 80 میلی‌گرم آهن باشد. زنانی که در مطالعه‌ی دانشگاه هاروارد شرکت داشتند به طور روزانه مولتی ویتامین‌های حاوی 400 میکرو گرم اسید فولیک مصرف می‌کردند. این زنان در طول هشت سال مصرف مولتی ویتامین در مقایسه با زنانی که مولتی ویتامین مصرف نمی‌کردند 40%  کمتر احتمال نازایی داشتند.


برای درمان نازایی چای، قهوه، الکل نوشیدنی‌های حاوی شکر را به صورت متعادل بنوشید.

کافئین

چای، قهوه و الکل را به صورت متعادل بنوشید و نوشیدنی‌های حاوی شکر را برای درمان نازایی به طور کامل کنار بگذارید. بر طبق مطالعه‌ی صورت گرفته در دانشگاه هاروارد نوشیدن چند فنجان چای یا قهوه در روز تاثیر بسیار کمی بر روی مسائل باروری دارد.


وزن باروری

وزن خود را در محدوده‌ی باروری حفظ کنید یعنی شاخص توده‌ی بدن یا BMI باید بین 18.5 تا 24 باشد. درمان نازایی در این محدوه‌ی وزنی راحت‌تر است.

اگر بیش از حد لاغر باشید یعنی BMI شما کمتر از 18.5 باشد یا اضافه وزن داشته باشید یعنی BMI شما 25 به بالا باشد هر دوی این‌ها می‌تواند روی باروری و سلامت فرزند شما تاثیر بگذارد.


ورزش

برای کنترل وزن روزی 30 تا 60 دقیقه ورزش کنید. داشتن تحرک در طی بارداری تاثیرات کوتاه مدت و بلند زیادی دارد.


منبع : Fitpregnancy