به چند دلیل روان شناختی نباید برای فرزندتان معلم خصوصی بگیرید مگر این‌که در یک درس بسیار ضعیف باشد و نیاز به کمک و تدریس خصوصی داشته باشد. در این مطلب به این دلایل اشاره می‌کنیم:


تدریس خصوصی اعتماد به نفس او را نابود می‌کند

وقتی برای فرزند خود معلم می‌گیرید تا از مزایای تدریس خصوصی بهر‌ه‌مند شود، در واقع این پیام غیرمستقیم را به او می‌دهید که «تو نمی‌توانی به تنهایی از پس آن بر بیایی و در مسیری که پیش می‌روی قدم به قدم نیاز به کمک داری.»

با این کار ضربه‌ی شدیدی به اعتماد به نفس او می‌زنید که در نهایت منجر به سندروم ایمپاستر می‌شود. این سندروم پدیده‌ای است که در آن فرد نمی‌تواند موفقیت‌ها و دستاورد‌های خود را بپذیرد و فکر می‌کند با تقلب و یا از روی شانس به آن موفقیت دست پیدا کرده است. تدریس خصوصی هم همین وضعیت را برای دانش آموز به وجود می‌آورد چون او موفقیت خود را به عوامل بیرونی مثل معلم خصوصی خود نسبت می‌دهد. توجه داشته باشید که اگر فرزند شما دختری است که موفقیت‌های زیادی هم داشته، بیشتر در معرض خطر این سندروم است.

علاوه بر آن، کودکان با یادگیری چگونگی دستکاری و تغییر دنیای پیرامون خود به اعتماد به نفس دست پیدا می‌کنند. استفاده از تدریس خصوصی آن هم بدون دلیل این فرصت را از آن‌ها می‌گیرد.


باید طوری تمرین کنید که واقعا می‌خواهید انجام دهید

یک قاعده‌ی کلی و مهم این است که اگر کاری را آن طور می‌خواهید در واقعیت انجام دهید تمرین نکنید همه چیز خراب می‌‌شود.

در هنگام تدریس خصوصی معلم در حل هر تمرین یا مسئله‌ای پا به پای شما می‌آید، در نتیجه نمی‌توانید آن طور که باید برای امتحان آماده شوید. وقتی معلم خصوصی کنار شما نباشد و بخواهید کاری را که قبلا به همراه او انجام می‌دادید خودتان به تنهایی انجام دهید با صورت به زمین می‌خورید.


تدریس خصوصی فرزند شما را مسئولیت ناپذیر بار می‌آورد.

تدریس خصوصی فرزند شما را مسئولیت ناپذیر بار می‌آورد

بخشی از بلوغ و بزرگسالی به قبول مسئولیت اعمال فرد مربوط می‌شود. اما هنگامی که معلم خصوصی داشته باشید این اتفاق هرگز نمی‌افتد. وقتی امتحانی را خوب می‌دهید خوشحال نمی‌شوید چون این نتیجه را با سخت کوشی به دست نیاورده‌اید، این نتیجه‌ با پولی که والدین شما برای تدریس خصوصی پرداخت کردند به دست آمد.

نکته‌ای که به همان اندازه اهمیت دارد این است که اگر امتحان را خراب کنید ناراحت نمی‌شوید. چون تقصیر شما نبوده بلکه معلم خصوصی شما را آن طور که باید برای امتحان آماده نکرده است. معلم باید می‌دانست که فلان سوال در امتحان می‌آید و در هنگام تدریس خصوصی آن را به شما می‌گفت. این که امتحان را بد داده‌اید به این معنا نیست که شما به قدر کافی تلاش نکردید، بلکه این معلم خصوصی بوده که دل به کار نداده است. وقتی دانش آموز مسئولیت نمره‌های بد خود را قبول نکند خود به خود لذتی را هم که از گرفتن نمرات خوب می‌تواند داشته باشد از او سلب می‌شود.


تدریس خصوصی قدرت مواجهه با مشکلات و حل آن‌ها را از کودک می‌گیرد

شما به‌عنوان پدر یا مادر کودک یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای سلامت روان او انجام دهید این است که اجازه دهید شکست بخورد. تدریس خصوصی راه میان بر جلوی پای او می‌گذارد.

کودک به‌جای این‌که با نمرات بدی که در درس‌ها گرفته روبه رو شود و از خود بپرسد «اشتباه کارم کجا بوده؟ آیا حداکثر تلاشم را کردم؟ برای امتحان بعد چه کار متفاوتی می‌توانم انجام دهم؟» به معلم و تدریس خصوصی خود تکیه می‌کند تا او راه چاره‌ای بیابد.

باید این را بدانید که شما نمی‌توانید فرزند خود را تا ابد از اتفاقات بد و ناخوشایند مصون نگه دارید. بالاخره در برهه‌ای از زندگی به مشکلی بر خواهد خورد که شاید شما نتوانید آن را برای او حل کنید. او ناچار خواهد بود به تنهایی با مسئله مواجه شود و هیچ شکی نیست مشکل دیر یا زودپیش می‌آید. وقتی مشکل بروز می‌کند فرزند شما باید به آن درجه از رشد عاطفی و عقلی رسیده باشد تا بتواند شکست را تبدیل به فرصتی برای یادگیری کند.


تدریس خصوصی مانع از یادگیری تفکر نقادانه و مهارت‌های مطالعه می‌شود.

تدریس خصوصی به فرزند شما یاد می‌دهد که وابسته باشد

تدریس خصوصی این باور را در فرزند شما به وجود می‌آورد که نمی‌تواند کار را به تنهایی انجام دهد، بنابراین به کمک‌های خارجی وابسته می‌شود. پس تدریس خصوصی مانع از یادگیری تفکر نقادانه و مهارت‌های مطالعه می‌شود.

در عوض، هر هفته و شاید هر روز دست به دامن معلم خصوصی می‌شود و اوست که برای فرزند شما زمان بندی می‌کند، تکالیف و کارها را برای او اولویت بندی می‌کند، به او می‌گوید چطور درس بخواند و زمان مطالعه و انجام تکلیف را برای او تعیین می‌کند.

در این شرایط کودک یاد نمی‌گیرد که در بزرگسالی مسئولیت پذیر باشد. این دانش آموز وقتی وارد دانشگاه شد چه کار می‌خواهد بکند؟ آیا می‌تواند مثل سابق برای هر درس از تدریس خصوصی استفاده کند؟ پس از دانشگاه چطور؟ آیا می‌خواهد برای شغل خود هم معلم خصوصی بگیرد؟


تدریس خصوصی فرصت انجام فعالیت‌های فوق برنامه و مفید را از فرزند شما می‌گیرد

فرزند شما می‌تواند در کلاس‌های هنری و دیگر کلاس‌ها شرکت کند یا یک مهارت را یاد بگیرد. اما تدریس خصوصی می‌تواند فرصت انجام این کارها را از او بگیرد. یادگیری مهارت‌های مختلف هم به اندازه‌ی همان درس‌ها اهمیت دارد چون این مهارت‌ها در آینده به درد او خواهند خورد و حتی پتانسیل این را دارند که به یک منبع درآمد تبدیل شوند. 

با همه‌ی این‌ها شکی نیست که شما هر کاری از جمله فرصت بهره‌مندی از مزایای تدریس خصوصی را فقط و فقط از سر دل‌سوزی برای فرزند خود انجام می‌دهید. البته منظور ما این نیست که تدریس خصوصی را کاملا کنار بگذارید و فرزند خود را از آن محروم کنید. بلکه منظور ما این است که تنها در صورت لزوم از معلم خصوصی استفاده کنید تا به فرزند شما در دروسی که واقعا مشکل دارد کمک کند.


منبع : Thehappytalent