همان‌طور که به خوبی می‌دانید، داشتن سبک زندگی سالم در دوران بارداری در داشتن کودکی قوی و سالم از نظر فیزیکی بسیار موثر است. اما آیا می‌دانستید که این سبک زندگی باعث باهوش‌تر شدن کودک‌تان نیز خواهد شد؟ در واقع انتخاب‌های ساده‌ی شما در طول بارداری، از خوردن سالاد برای وعده‌ی نهار گرفته تا تمرین بر روی تردمیل، در نحوه‌ی رشد مغز کودتان موثر است. این‌که در زمان بارداری چه  می‌کنید و چه سبک زندگی دارید به همان میزان بر رشد ذهنی فرزندتان تاثیرگذار است که سبک زندگی شما پس از تولد فرزند روی رشد ذهنی او موثر است. در این مطلب با عادات سالمی آشنا خواهیم شد که به باهوش‌تر شدن کودک در هنگام شکل‌گیری مغز در دوره‌ی جنینی کمک خواهد کرد.

کاهش احتمال اوتیسم

مصرف مکمل‌های دوره‌ی بارداری که حتما دارای ویتامین ب و اسیدفولیک باشد به‌شدت توصیه می‌شود. اسیدفولیک از مدت‌ها پیش به‌عنوان عامل اصلی در رشد سلول‌های مغزی شناخته شده است و مطالعات اخیر که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده، نشان داده است زنانی که قبل از بارداری اسید‌فولیک مصرف کنند (از 4 هفته قبل از بارداری تا ماه 8  بارداری) احتمال تولد کودک مبتلا به اوتیسم در آن‌ها تا 40 درصد کاهش می‌یابد. برای گنجاندن اسیدفولیک در ر‌ژیم غذایی خود، از منابع غنی از اسیدفولیک مثل سریال‌های غنی شده صبحانه، عدس و سبزی‌های برگ‌دار مانند اسفناج استفاده کنید. اسیدهای چرب امگا 3، به‌ خصوص اسید چرب DHA، تاثیر بسیار زیادی در تولید سلول‌های عصبی دارد، این سلول‌های عصبی در مغز باعث ایجاد تکانه‌های الکتریکی و ارسال این پیام‌ها به سایر نقاط بدن می‌شوند. ر‌ژیم غذایی خود را با مواد غذایی از جمله ماهی قزل‌آلای وحشی و دیگر ماهی‌های چرب، گردو، روغن دانه کتان و تخم مرغ غنی سازید. آهن باعث رشد سلول‌های خونی و در نتیجه رسیدن اکسیژن کافی به مغز نوزاد می‌شود. گوشت قرمز سرشار از آهن است ولی می‌توانید آهن مورد نیاز خود را از گیاهانی از جمله حبوبات، اسفناج و توفو (پنیر لوبیا) و هم‌چنین با مصرف غلات غنی شده با آهن تامین نمایید.
اگر گمان می‌کنید به میزان کافی میوه و سبزی مصرف نمی‌کنید (که ممکن است به علت تهوع دوران بارداری باشد) آن‌ها را به صورت آهسته و کم‌کم به ر‌ژیم غذایی خود بیفزایید. مثلا در سالاد یا مخلوط غلات صبحانه خود از میوه‌های خشک استفاده نمایید و به سوپ و سسی که مصرف می‌کنید، قطعات یا پوره‌ی سبزیجات بیفزایید. هم‌چنین با نوشیدن شیر و آب پرتقال مواد مغذی بیشتری به بدن خود برسانید. با این حال، قبل از مصرف مکمل‌های اضافی حتما با متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید.

ورزش در دوران بارداری علاوه بر این‌که قدرت بدنی شما را افزایش می‌دهد، بر قدرت ذهنی فرزندتان هم تاثیرگذار خواهد بود.

افزایش هوش

ورزش در دوران بارداری علاوه بر این‌که قدرت بدنی شما را افزایش می‌دهد، بر قدرت ذهنی فرزندتان هم تاثیرگذار خواهد بود. بر اساس تحقیقی که در مجله کالج آمریکایی پزشکی ورزشی به چاپ رسیده، کودکانی که مادران‌شان در دوران بارداری ورزش می‌کردند نسبت به کودکان مادران غیرفعال، در سن 5 سالگی نمرات بالاتری در آزمون مهارت‌های زبانی و هوش کسب کردند. چرا؟ به دلیل سطح متوسط هورمون کورتیزول (هورمون استرس که در زمان ورزش ترشح می‌شود) که باعث رشد مغز و هم‌چنین رشد سایر ارگان‌های مهم بدن کودک‌تان خواهد شد. طبق توصیه کارشناسان زنان باردار در کل یا اکثر روزهای هفته باید 30 دقیقه ورزش سبک داشته باشند.

ضریب هوشی فوق‌العاده

برخی از زنان در دوران بارداری برای اولین بار دچار مشکل تیروئید می‌شوند که لازم است هرگونه مشکلی سریعا درمان شود. براساس گفته‌ی دکتر لیز الیوت، کاهش یا افزایش بیش از حد هرمون تیروئید در خون می‌تواند برای جنین بسیار خطرناک باشد. کاهش سطح هورمون تیروئید در خون مادر در دوره‌ی بارداری می‌تواند باعث پایین آمدن بهره هوشی در دوران کودکی شود. در حال حاضر محققان انجام غربالگری هورمون تیروئید را برای همه‌ی زنان باردار توصیه نمی‌کنند اما زنان‌ بارداری که مستعد اختلال هورمون تیروئید هستند، سطح هورمون‌شان توسط آزمایش ساده‌ی خون تحت نظارت قرار می‌گیرد. برای عملکرد منظم غده‌ی تیروئید روزانه  220 میکروگرم ید مصرف کنید، که این میزان ید را از طریق مصرف شیر و ماست  و هم‌چنین نمک یددار می‌توانید دریافت کنید.

صحبت کردن با جنین باعث ایجاد رابطه‌ی احساسی عمیقی در دوران بارداری خواهد شد.

با او ارتباط برقرار کنید

شاید صحبت کردن با جنین درون بدن‌تان به‌نظر احمقانه به‌نظر برسد، اما این کار باعث ایجاد رابطه‌ی احساسی عمیقی در دوران بارداری خواهد شد. تحقیقات نشان می دهد که از نیمه‌های دوران بارداری، کودک شما قادر به شنیدن و پاسخ به اصوات خواهد بود. می‌توانید با او حرف بزنید، برایش آواز  و یا کتاب بخوانید، برخی مطالعات نشان داده است که نوزادان با این صداها آرام می‌شوند و ممکن است نجوایی را که در دوران جنینی شنیده‌اند بعدها تشخیص دهند.

حداکثر قدرت مغز

هرچه مغز در دوران جنینی مدت زمان بیشتری برای رشد داشته باشد، احتمال تولد پیش از موعد آن کاهش خواهد یافت. حجم مغز در هفته‌ی سی و پنچم، دو سوم مقداری است که شما انتظار دارید در هفته‌ی سی و نهم تا چهلم داشته باشد. گرچه برخی عوامل شما را مستعد زایمان زودرس می‌نماید (مثل داشتن پری-اکلامپسیا یا ختلال چندارگانی) اما می‌توانید با رعایت نکاتی احتمال زایمان پیش از موعد را به حداقل برسانید. از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل اجتناب کنید. اگر بیماری جدی مثل دیابت و اضطراب مزمن دارید، حتما در دوره‌ی بارداری آن‌ها را کنترل کنید. هر زمان احساس کردید قادر به ادامه بارداری نیستید، به یاد داشته باشید که داشتن فرزندی سالم و باهوش ارزش صبر کردن دارد.

منبع : Parents