برای جایگزینی دندانی که از دست داده‌اید تنها کاشت یک ایمپلنت کافی بوده و این ایمپلنت به‌عنوان ریشه‌ی جدید دندان از دست رفته عمل خواهد کرد. اکنون ممکن است برای افرادی که دندان‌های زیادی از دست داده‌اند این سوال پیش بیاید که در مواردی که بیش از یک دندان از دست رفته وجود دارد، چند ایمپلنت دندانی را می‌توان در یک مرحله درمانی درون دهان قرار داد؟
در اولین مراحل کاشت ایمپلنت دندانی که همان جلسه‌ی مشاوره و تصمیم‌گیری در مورد نوع ایمپلنت و روش کاشت آن خواهد بود، به این سوال پاسخ داده خواهد شد. قبل از هر چیز باید آزمایشاتی روی شما صورت گیرد تا میزان سلامت و قدرت استخوان فک شما مشخص شود و بهترین روش کاشت ایمپلنت برای حل مشکل شما با استفاده از بهترین نوع ایمپلنت انتخاب شود. دندانپزشک شما باید تمامی این مشکلات را حل کند. نکته مهم در مورد دندانپزشک شما این است که نه تنها باید از دانش کافی در این زمینه برخوردار باشد، بلکه باید تجربه کافی در استفاده از انواع ایمپلنت دندانی و روش‌های کاشت ایمپلنت داشته باشد.
به تعداد دندان‌هایی که از دست داده‌اید یا صدمه دیده‌اند باید ایمپلنت جایگزین شود. در صورتی که مشکل خاصی وجود نداشته باشد می‌توان چندین ایمپلنت را در یک جلسه درمانی در دهان قرار داد. در صورتی که تعداد زیادی از دندان‌های پایه و دائمی و یا همه‌ی آن‌ها از بین رفته باشند دندانپزشک بر اساس هدف روش درمانی در نظر گرفته شده برای بیمار از روش‌های مختلفی برای کاشت ایمپلنت استفاده می‌کند. بهترین روش درمان استفاده از یک ایمپلنت دندانی واحد برای هر دندان از دست رفته می‌باشد اما این کار هزینه کاشت ایمپلنت را افزایش خواهد داد زیرا در صورت داشتن تعداد بیشتری دندان از دست رفته هزینه‌ی کاشت ایمپلنت نیز به همان اندازه افزایش خواهد یافت. بنابراین ممکن است دندانپزشک از پل برای کاهش تعداد ایمپلنت کاشته شده در استخوان فک استفاده کند که در این صورت هزینه‌ها نیز کاهش خواهد یافت.

انتخاب روش مناسب کاشت ایمپلنت در بهبودی سریع و اساسی محل کاشت ایمپلنت موثر خواهد بود.

از روش ایمپلنت دندانی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته در هر دو فک بالا و پایین استفاده می‌شود. معمولا فک بالا به تعداد کمتری ایمپلنت دندانی نیاز دارد و البته بافت استخوان در فک بالا از ضخامت کمتری نیز برخوردار است و این مسئله محدودیت‌هایی را برای کاشت ایمپلنت در فک بالا از نظر تعداد ایجاد می‌کند. فک پایین نیاز به ایمپلنت دندانی بیشتری دارد تا از ساختار بریج محافظت شود، زیرا فک پایین در هنگام عمل جویدن غذا بیشترین فعالیت را دارد و ضخامت بالای فک پایین نیز محدودیت کاشت ایمپلنت را به حداقل می‌رساند.
سوال دیگری که ممکن است پیش بیاید این است که در صورتی که تصمیم گرفته شود در هر جلسه درمانی تعداد متعددی ایمپلنت دندانی در دهان قرار داده شود چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد؟ قبل از همه باید التهابات دهانی و دندانی معالجه شده و هیچ نشانه‌ای از بیماری دندانی در فرد بیمار دیده نشود و البته کرم خوردگی نیز در دندان وجود نداشته باشد. علاوه بر این باید حجم و ساختار استخوان فک بررسی شود تا از تحلیل رفتن بافت استخوان در این ناحیه جلوگیری شود. اگر استخوان آرواره تحلیل برود قرار دادن چندین ایمپلنت دندانی از برنامه‌ی درمانی خارج شده تا بافت استخوان دوباره تقویت شده و یا پیوند استخوانی انجام گیرد.
با این وجود روش‌های مختلفی برای کاشت ایمپلنت دندانی در یک جلسه درمانی وجود دارد. روش مناسب کاشت ایمپلنت در بهبودی سریع و اساسی محل کاشت ایمپلنت موثر خواهد بود. روش‌های کاشتی که در یک هفته انجام گیرند اجازه کاشت بدون تقویت استخوان را خواهند داد. برای اطمینان از استحکام ایمپلنت بعضی انواع خاص از ایمپلنت وجود دارد که در لایه‌های زیرین استخوان آرواره قرار می‌گیرد. این نوع از ایمپلنت خیلی سریع کارایی خود را نشان داده و همانند یک دندان طبیعی عمل خواهند کرد.

منبع : Alpha- dent