تمام زنان باردار با امید و اشتیاق به جلسه‌ی سونوگرافی می‌روند و بیشتر آن‌ها بر این باورند که سونوگرافی یکی از مهیج‌ترین آزمایشات پیش‌ از زایمان است که برای مادربسیار لذت‌بخش است. سونوگرافی یک نوع آزمایش تشخیصی بدون درد است که با استفاده از امواج فراصوتی صورت می‌گیرد. تمام زنان حداقل یک‌ بار در دوران بارداری خود سونوگرافی را تجربه‌ می‌کنند. اولین سونوگرافی معمولا هفته‌ی 18 و 20 بارداری صورت می‌گیرد ولی ممکن است قبل از هفته‌ی 12 بارداری برای تایید وجود جنین سونوگرافی توصیه شود.
اگر دوران بارداری پرخطری را داشتید، دچار درد یا خونریزی بودید، سابقه‌ی زایمان کودک ناقص را داشتید و یا آزمون‌های بارداری غیرطبیعی داشتید ممکن است بیش‌ از یک‌ بار و یا زودتر از معمول نیاز به سونوگرافی داشته باشید. علاوه‌ بر این اگر مبتلا به بیماری‌های مزمن از قبیل دیابت بوده و یا سابقه‌ی کیست تخمدان و فیبروم را داشته‌ باشید ممکن است سونوگرافی بیشتری توصیه شود.
سونوگرافی را می‌توان در مطب متخصص زنان و زایمان و یا بیمارستان انجام داد. برای انجام سونوگرافی، پزشک متخصص از شما می‌خواهد روی تخت و به‌ پشت دراز بکشید، سپس ژل خاصی را روی شکم می‌مالد. این ژل کمک می‌کند تا ترانسدیوسر (دستگاه دستی شبیه میکروفون) به‌راحتی روی شکم حرکت کرده و امواج صوتی به‌راحتی به داخل بدن شما نفوذ کند.
امواج صوتی به‌عنوان ارتعاشات روی سطوح مختلف بدن شما و کودک شما برخورد می‌کند. پژواک‌ها به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌شوند و سپس به‌صورت تصویر روی مانیتور مشاهده می‌شوند. سونوگرافی از شکم هیچ خطری برای مادر و کودک ندارد. درحقیقت بررسی وضعیت رشد و سلامت کودک در دوران بارداری از طریق سونوگرافی مزایای زیادی هم دارد.
اگر در اوایل بارداری نیاز به سونوگرافی بود، استفاده از پروب واژینال ضروری است (پروب یک مبدل است که داخل واژن کارگذاشته می‌شود). این دستگاه اجازه می‌دهد تا پزشک متخصص بتواند از طریق گردن رحم داخل رحم را مشاهده نماید. از این روش برای اندازه‌گیری طول دهانه‌ی رحم و هم‌چنین تعیین جای جفت اگر روی دهانه رحم باشد استفاده می‌شود. پروب‌های واژینالی ممکن است کمی با درد و فشار توام باشد اما به‌هیچ وجه تاثیر منفی روی بارداری شما نخواهد داشت.
در سونوگرافی سه‌ ماهه d اول بارداری می‌توان ضربان‌ قلب کودک را شنید، بند‌ناف، اندازه‌ی جنین و جفت را مشاهده کرد و حتی اگر مادر چند قلو باردار باشد، می‌توان تعداد قل‌ها را تشخیص داد. سونوگرافی در سه‌ ماهه‌ی دوم بارداری (هفته‌ی 18) اطلاعات جزئی‌تری از جنین مانند وضعیت سرجنین، صورت، ستون‌فقرات، قلب، شکم، اندام و هم‌چنین جفت نمایش داده می‌شود.
سونولوژیست (پزشک متخصص سونوگرافی) از طریق سونوگرافی هرگونه ناهنجاری فیزیکی را در جنین جستجو می‌کند. از طریق سونوگرافی نمی‌توان تمام نقائص هنگام تولد را تشخیص داد. یک سونوگرافی معمولی قادر نیست سلامت کودک را تضمین کند ولی در کل سونوگرافی روش تشخیصی فوق‌العاده است که کمک می‌کند مطمئن شویم که مادر و جنین در دوران بارداری در وضعیت درستی قرار دارند.

منبع : Parents