آیا تا به حال فردی که تناسب اندام داشته باشد را دیده‌اید که اهل تلاش و ورزش نباشد؟ یا فردی که اعتراف کرده گیاه‌خوار است و به تمرین روزانه‌ی خود بسیار علاقه دارد، اما به میزان کالری که دریافت می‌کند توجهی ندارد و با خیال راحت دسر شیرین می‌خورد چطور؟
این افراد تنها ژنتیک خوبی ندارند. این افراد عادت‌های خوبی برای خود ایجاد کرده‌اند که به آن‌ها کمک کرده تناسب اندام خود را بدون تلاش اضافه حفظ کنند. این عادات تفاوت بین یک فرد عادی و فردی خوش اندام است. در ادامه این افراد را با دیگران متمایز می‌کند را آورده‌ایم:

رژیم نگیرید

آیا تا به حال فرد خوش اندامی را دیده‌اید که همیشه به دنبال آزمایش رژیم غذایی جدید باشد؟ بله حتما ندیده‌اید. زیرا بیشتر افراد خوش اندام رژیم نمی‌گیرند، آن‌ها خوردن غذاهای سالم را به بخشی از سبک زندگی خود تبدیل کرده‌اند.
درحالی‌که پیشنهاد می‌شود به برنامه‌ی غذایی خود، برای رسیدن به‌ تناسب اندام و خوردن غذاهای سالم توجه به نیازهای بدن ضروری است. چه چیزی به شما حس خوبی می‌دهد؟ چه چیزی انرژی لازم برای فعالیت در کل روز شما را فراهم می‌کند؟ چه غذایی انرژی کافی برای تمرین شما را فراهم می‌کند؟ چه چیزی اندام و حال شما را خوب می‌کند؟ اگر پاسخ این سؤالات را در مورد خود پیدا کنید، به سبک زندگی سالم دست یافته‌اید و نیازی نیست همیشه به دنبال رژیم غذایی جدید باشید.

برای رسیدن به تناسب اندام باید باید روش تمرینات ورزش خود را تغییر دهید.

از تمرین لذت ببرید

اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که از هر دقیقه‌ی تمرین خود می‌ترسید و از آن متنفرید، باید روش تمرین خود را تغییر دهید. زیرا افراد خوش اندام تقریبا همیشه از تمرین خود لذت برده و منتظر رسیدن زمان آن هستند.
البته این به معنی آن نیست که آن‌ها همیشه عاشق پوشیدن کفش‌های خود و دویدن هستند، بلکه به معنی آن است که آن‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای نشستن روی مبل، بدوند؛ زیرا این کار از نظر آن‌ها با ارزش‌تر است.
اگر واقعا از تمرین کردن متنفر هستید، ممکن است مشکل از نوع تمرین شما باشد و نه خود شما. هرکس از فعالیت‌های مختلفی لذت می‌برد، ممکن است شما از دویدن متنفر باشد، اما اگر با روش‌های دیگر ورزش کردن آشنا شوید احتمالا بیشتر برای داشتن تناسب اندام تلاش خواهید کرد. بنابراین ورزشی را پیدا کنید که عاشق آن هستید تا هر لحظه از تمرین برای شما جذاب و هیجان انگیز باشد.

سلامت و تناسب اندام را در اولویت قرار دهید

درحالی‌که بیشتر مردم به بهانه‌ی کار، خانواده، دوستان و روابط اجتماعی ورزش را ترک می‌کنند، افرادی که تناسب اندام دارند  را اولویت اول خود می‌دانند.
این به معنی آن است که صبح‌‌ها باید 15 دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید و در روزهای تعطیل نیز ورزش کنید و حتی در شلوغ‌ترین روزهای سال نیز تمرین خود را متوقف نکنید؛ اما زمانی که این عادت را در خود نهادینه کنید، تمرین نکردن برای شما سخت خواهد بود. افراد خوش اندام نیز مانند باقی مردم هستند. تنها تفاوت آن‌ها میزان تعهد آن‌ها است.

خیانت به رژیم غذایی هر چند وقت یک‌بار، به شما حس بهتری نسبت به رژیم غذایی می‌دهد.

بعضی وقت‌ها تقلب کنید

مسلما افراد کمی یافت می‌شوند که 5 درصد چربی استاندارد را داشته و حتی ذره‌ای شکلات نمی‌خورند، اما باقی افراد گاهی به رژیم خود خیانت می‌کنند.
خیانت به رژیم غذایی هر چند وقت یک‌بار، به شما حس بهتری نسبت به رژیم غذایی می‌دهد و مانع آن می‌شود که به مواد غذایی که از رژیم شما حذف شده‌اند فکر کرده یا در مصرف آن‌ها افراطی رفتار کنید.
بنابراین اگر گاهی از یک کلوچه یا کمی شکلات لذت می‌برید، احساس گناه نکنید. اما اجازه ندهید این به عادت شما تبدیل شده و زحمات شما را به هدر دهد.

دوستانی مثل خودتان پیدا کنید

حتما بیت «پسر نوح با بدان بنشست، خاندان نبوتش گم شد» را شنیده‌اید، در مورد ورزش و خوردن غذاهای سالم نیز همین‌طور است.
فکرش را بکنید زمانی که دوستان شما به‌طور دائم در حال خوردن فست‌ فود و دسرهای شیرین هستند و ترجیح می‌دهند به‌جای ورزش در خانه تلویزیون تماشا کنند، بدون شک روی شما نیز تأثیر خواهند داشت؛ شما نیز در نهایت مانند آ‌ن‌ها در خانه مانده و غذاهای ناسالم مصرف خواهید کرد.
از سوی دیگر، اگر دوستان شما به سلامت غذا توجه داشته و تنها به رستوران‌ها با مواد اولیه‌ی تازه بروند و هرروز فعالیت‌های ورزشی مانند دوچرخه سواری و فوتبال انجام دهند، شما نیز به این کار تشویق خواهید شد و تناسب اندام خود را حفظ خواهید کرد.
البته اگر دوستان قدیمی شما از دسته‌ی اول باشند تغییر آن‌ها در ابتدا کمی دشوار است، اما کمی جرئت و تلاش می‌تواند عادات و سبک زندگی شما را تغییر داده و شما را به سمت آشنایی با دوستان جدید هدایت کند.

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که خوش اندام‌ها برای سالم ماندن  و تناسب اندام نجام می‌دهند، خوابیدن است.

به اندازه کافی بخوابید

اگر هنوز فکر می‌کنید داشتن تناسب اندام فقط به ورزش بستگی دارد، باید دیدگاه خود را تغییر دهید؛ زیرا یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که خوش اندام‌ها برای سالم ماندن انجام می‌دهند، خوابیدن است.
خوابیدن نه تنها به شما انرژی کافی برای تمرین کردن را می‌دهد، بلکه متابولیسم بدن شما را نیز مرتب و عضلات را ترمیم کرده و عملکرد ورزشی شما را بهبود می‌بخشد. حداقل 7 تا 8 ساعت خواب شب شما را سلامت‌تر و شاداب‌تر می‌کند.

بیرون از باشگاه ورزشی هم ورزش کنید

اگرچه افرادی که تناسب اندام دارند اغلب برنامه‌ی منظم ورزشی دارند، تمرین خود را تنها به باشگاه ورزشی محدود نمی‌کنند، آن‌ها هر کاری که خارج از باشگاه ورزشی آن‌ها را فعال نگه دارد نیز انجام می‌دهند. اما چگونه می‌شود این روند را در زندگی خود به عادت تبدیل کرد؟ در ادامه چند نکته برای راهنمایی شما ذکر شده است. هر وقت که می‌شود و هرچقدر که می‌شود، قدم بزنید. فعالیت‌های ورزشی برای آخر هفته‌ی خود انتخاب کنید، فعالیت‌هایی مانند دوچرخه سواری، کوهنوردی و تنیس.

همیشه از پله‌ها استفاده کنید

در تعطیلات هم ورزش کنید، برای نمونه به کوه‌نوردی، اسکی، شنا یا دوچرخه سواری بروید. هر وقت که می‌شود بلند شده و به خود حرکت دهید، نشستن برای سلامت شما خوب نیست. مهم‌تر از همه به خود اعتماد داشته باشید، شما حتما به هدف خود خواهید رسید.

منبع : 12minuteathlete