طب سوزنی نه تنها برای کاهش درد، بلکه برای درمان اضطراب نیز راهی طبیعی و موثر است و خیلی سریع‌تر از سایر درمان‌ها جواب می‌دهد و نیازی به مصرف دارو هم ندارد. ممکن است تصور کنید که طب سوزنی تنها برای آن دسته از افراد تجددگرایی که اعتقادی به طب غربی ندارند یا برای والدین مسنی که کمر درد مزمن دارند باشد، اما این‌طور نیست. بسیاری از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که طب سوزنی می‌تواند روشی موثر برای درمان اضطراب باشد، مشکلی که امروزه تقریبا همه با آن سروکار دارند. 
برطبق گفته انجمن افسردگی آمریکا مدیریت اضطراب شدید بسیار مشکل است زیرا نیاز به درمانی دارد که گاهی تا ماه‌ها اثربخش نیست.  حتی ممکن است برای درمان اضطراب نیاز به مصرف دارو هم باشد که عوارض جانبی زیادی دارد. این در حالی است که طب سوزنی برای مقابله با اضطراب بسیار موثر است و علائم پس از چند جلسه کاهش می‌یابند. به عقیده‌ی بعضی متخصصین طب سوزنی می‌تواند مشکل اضطراب را از ریشه حل کند.

طب سوزنی چگونه در درمان اضطراب موثر است

در طب سنتی چینی اعتقاد بر این است که جریان انرژی‌ موسوم به «چی» مسئول تنطیم سلامت عمومی بدن است. چی نیز همانند خون از طریق مسیرهایی به نام کانال‌های انرژی در تمامی اعضای بدن در جریان است. وقتی عواملی همچون جراحت، استرس، تغذیه نادرست یا یک تغییر محیطی موجب توقف جریان چی در بدن شود، سلامت بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. متخصصین طب سوزنی با فرو کردن سوزن در نقاط خاصی از بدن تعادل جریان چی را برقرار کرده و موجب بازگشت سلامتی می‌شوند. ممکن است این توضیحات و مفهوم چی به نظر منسوخ بیاید اما چی فقط اصطلاحی است که به عملکرد متابولیک یا واکنش‌های شیمیایی که مرتبا در بدن اتفاق می‌افتد اشاره دارد.
متخصص طب سوزنی هر سوزن را با فاصله نیم میلی‌متر از یک عصب فرو می‌کند. هر سوزن بسته به مکانی که فرو می‌رود می‌تواند کاربرد متفاوتی داشته باشد؛ مثلا می‌تواند باعث تحریک سیستم عصبی و تولید ماده شیمیایی ضد درد شود یا موجب شود بدن فرآیند خود درمانی را شروع کند یا سبب تحریک قسمتی از مغز شود که احساسات از جمله اضطراب را  کنترل می‌کند. تمامی این نتایج سبب ایجاد تعادل در بدن شده و بسیاری از بیماری‌ها را درمان می‌کند.

طب سوزنی راهی بسیار موثر در تقویت و بهبود شرایط و درمان اضطراب است.

عملکرد طب سوزنی در مدیریت اضطراب

از دهه 1970 استقبال از طب سوزنی در حال افزایش است و دلیل آن کارکرد مناسب این طب است و در حال حاضر تحقیقات بسیاری از تاثیر طب سوزنی در درمان اضطراب و دیگر بیماری‌های روحی حمایت می‌کنند. شرایطی که از کنترل شما خارج است موجب بروز اضطراب می‌شود و طب سوزنی به بدن کمک می‌کند تا دوباره کنترل را بدست گیرد. ما همواره تحت فشار و استرس هستیم و همین امر باعث بروز بیماری و مشکلات جسمی می‌شود. طب سوزنی راهی بسیار موثر در تقویت و بهبود شرایط است و باعث ارتقای سطح کیفی زندگی می‌شود. نتیاج تحقیقات نشان می‌دهد که طب سوزنی سرعت فرآیند تولید هورمون اضطراب را کاهش می‌دهد. این یافته‌ها در آوریل 2013 در مجله تخصصی غدد به چاپ رسید.
تنها چند روش درمانی وجود دارد که همیشه صد در صد موثر است. طب سوزنی هم یکی از آن‌هاست با این تفاوت که این روش دارای مزایایی است که روان‌درمانی و درمان دارویی ندارند. عوارض جانبی این روش نظیر کبودی و سرگیجه بسیار کم اتفاق می‌افتد و اصلا شایع نیست؛ این در حالی‌است که برخی درمان‌های دارویی دارای عوارض جانبی زیادی هستند و بیمار به این دارو‌ها وابسته می‌شود.
در طب سوزنی بر خلاف جلسات مشاوره درمانی، بعد از یک جلسه نتایج کاملا مشهود است و با ادامه درمان نتایج بهتری به دست می‌آید. طب سوزنی برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند مصرف دارو را کم کنند یا کنار بگذارند کاملا مفید است. زیرا این روش به صورت طبیعی موجب تعادل مواد شیمیایی بدن شده و  نیاز به دارو را به طور کلی از بین می‌برد.

شروع طب سوزنی

با استفاده از طب سوزنی چیزی را از دست نمی‌دهید. اگر با یک متخصص طب سوزنی ماهر کار کنید نه‌تنها هیچ ریسکی وجود نخواهد داشت بلکه فواید بسیار زیادی نیز عاید شما خواهد شد. اکثر بیماران می‌گویند که تنها بعد از چند جلسه بهتر می‌خوابند و احساس سلامتی می‌کنند.
حتی اگر برای درمان اضطراب تحت درمان هستید، طب سوزنی را نیز به برنامه خود اضافه کنید. اگر دیدید طب سوزنی برای‌تان مفید است آنگاه می‌توانید با دکتر خود صحبت کرده و داروهای خود را کلا حذف کنید. البته پیش از هر چیز با نماینده‌ی بیمه‌ی خود تماس بگیرید و مطمئن شوید که هزینه‌های طب سوزنی مورد پوشش بیمه قرار می‌گیرند سپس با یک متخصص صحبت کرده، سوالات خود را مطرح کنید و یک برنامه‌ی درمانی مناسب ترتیب دهید.

منبع : Everydayhealth