از یوگا و پیلاتس گرفته تا دویدن و تمرین به شیوه‌ی دوره‌ای، هیچ روش درست یا غلط مطلقی برای رسیدن به آمادگی جسمانی مناسب وجود ندارد. هرچیزی که باعث عرق کردن شما شود برای بدن‌تان مفید است. اما نباید آن عرق را روی تشک باشگاه ورزشی بریزید. وقتی که پای آداب رفتار در باشگاه ورزشی در میان باشد، از اتاق کمد‌ها تا سالن تمرینات هوازی، قوانینی وجود دارد که همه باید رعایت کنند که نتایج مثبت رعایت آن‌ها کاملا تضمین شده است.

اتاق وزن کشی


مواظب هدفون‌ها باشید

در باشگاه ورزشی آن‌هایی که به تنهایی تمرین می‌کنند دوست دارند که زود با دیگران آشنا شوند، اما کسانی که هدفون در گوش خود دارند عموما می‌خواهند بگویند که «لطفا مزاحم نشوید». پس اگر چنین صحنه‌ای را در باشگاه ورزشی دیدید بهتر است گپ زدن را به وقت دیگری موکول کنید.

نظافت کنید

شاید برای اجتناب از تمیزکاری در خانه به ورزش کردن در باشگاه ورزشی روی آورده باشیم، اما تمیز کردن دستگاه‌ها در باشگاه ورزشی بعد از اتمام تمرین زحمتی است که نتایج فوق‌ العاده‌ای خواهد داشت. هیچ‌کس دوست ندارد که در باشگاه ورزشی به میکروب‌های بیماری‌زا و بیماری‌های قارچی پوستی مبتلا شود.

قرار دادن وزنه‌ها و دیگر تجهیزات در جای اصلی خود در باشگاه ورزشی نه تنها نشانه‌ی ادب شماست بلکه باعث می‌شود چند کالری بیشتر نیز بسوزانید.

تکانی به خودتان بدهید

می‌دانیم که زحمت‌تان می‌شود اما قرار دادن وزنه‌ها و دیگر تجهیزات در جای اصلی خود در باشگاه ورزشی نه تنها نشانه‌ی ادب شماست بلکه باعث می‌شود چند کالری بیشتر نیز بسوزانید.

مواظب آینه باشید

رژ لب زدن و تحسین خود و لبخند رضایت زدن را بگذارید برای اتاق رختکن زنانه. آینه‌های تعبیه شده در باشگاه ورزشی برای زیبایی و امنیت هستند، پس لطفا از آن‌ها برای آرایش استفاده نکنید.

هر تمرینی مکان خاص خود را دارد

از محل انجام تمرین جلوبازو با دمبل گرفته تا جلوبازو با هالتر، برای هر تمرینی جای خاصی در باشگاه ورزشی اختصاص داده شده است، پس هر تمرینی را در جای مناسب انجام داده و به خودتان زحمت اضافی ندهید.

وسایل ورزشی را با دیگران تقسیم کنید

بعضی اوقات در باشگاه ورزشی وسایل کافی برای تمرین همه موجود نیست. در این مواقع بگذارید دیگران هم از وسایل شما استفاده کنند و به‌جای این‌که بی‌کار بنشینید زمان و شدت تمرین‌های‌تان را افزایش دهید.

در هنگام تمرین آرام باشید

بعضی از باشگاه‌های ورزشی قوانین سفت و سختی دارند و برخی دیگر هیچ قانون خاصی ندارند. وزنه‌های سنگین را روی زمین نیاندازید و وقتی که در حال تمرین سخت هستید سر و صدا نکنید و داد نزنید.

برای کمک به فضای باشگاه ورزشی و دیگرانی که در حال تمرین هستند بهتر است تردمیل دورتر را برای تمرین طولانی انتخاب کنید.

بخش تمرینات هوازی


به دیگران فضا بدهید

بعضی اوقات ممکن است تمرینات هوازی نفس‌گیر شود. بنابراین وقتی چند دستگاه تردمیل خالی وجود دارد برای کمک به فضای باشگاه ورزشی و دیگرانی که در حال تمرین هستند بهتر است تردمیل دورتر را برای تمرین انتخاب کنید.

هنگام دویدن روی تردمیل با موبایل بازی نکنید

چت کردن با موبایل روی تردمیل شما را دچار دردسر خواهد کرد. البته استثنائاتی نیز وجود دارد مانند استفاده از برنامه‌های آموزش جسمانی مانند ران‌کیپر و فیت‌بیت که حین دویدن روی تردمیل می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در غیر این‌صورت، بهتر  است برای حفظ سلامتی‌تان گوشی را کنار گذاشته و حواس‌تان به تردمیل باشد.

ادا درنیاورید

جدای از تمرینات مرحله‌ای، از حرکات سریع و عجیب غریب روی تردمیل خودداری کنید، مگر این‌که در این کار تبحر داشته باشید.

تف نکنید و آب بینی‌تان را بیرون نیندازید و از این دسته حرکات بی‌ادبانه نکنید

شاید زشت بودن این کارها بسیار بدیهی باشد، اما اگر مدت کافی در باشگاه ورزشی بوده باشید بدون شک چنین حرکاتی را می‌بینید. پس شما این‌کار را نکنید و در مواقع لزوم سریع دهان و بینی خود را با دستمال پاک کنید.

برای خودتان قلمرو تعیین نکنید

گرفتن جا در دوران تحصیلات راهنمایی کار عادلانه‌ای نبود و هنوز هم نیست. پس از حوله، بطری آب و کیف کمری خود برای تعیین جای خصوصی استفاده نکنید.

برای تمرینات گروهی طوری برنامه‌ریزی کنید که حداقل 5 دقیقه قبل از شروع تمرینات در باشگاه ورزشی حضور داشته باشید.

مکان‌های تمرین گروهی


کمی زودتر از شروع تمرین حاضر شوید

دیر حاضر شدن در تمرین‌های گروهی  در باشگاه ورزشی معمولا دردسرساز است. طوری برنامه‌ریزی کنید که حداقل 5 دقیقه قبل از شروع تمرینات در محل حاضر باشید. جایی برای خود پیدا کنید و مزاحم تمرین دیگران نشوید.

در حین انجام تمرینات کششی از دیگران به اندازه کافی فاصله بگیرید

حرکات کششی احتیاح به فضای نسبتا زیادی دارند پس مطمئن شوید که فضای کافی برای باز کردن دست‌ها و پاهای‌تان بدون این‌که به افراد اطراف‌تان بخورید وجود دارد. در باشگاه ورزشی نیز همانند وسایل حمل و نقل عمومی بهانه‌ای برای خوردن به دیگران وجود ندارد.

هم‌رنگ جماعت شوید

انرژی هنگام تمرین بسیار مهم است؛ پس ساکت نباشید و به صداهای مربی خود پاسخ دهید. این‌گونه تمرین‌ها جایی است برای نفس نفس زدن و جیغ زدن در جواب درخواست‌های مربی.


با محبت رفتار کنید

از این تکنیک در تمام نقاط باشگاه ورزشی استفاده کنید. لبخند بزنید، مودبانه رفتار کنید و حتی سعی کنید به دیگران سلام کنید. استفاده از کلمات همیشه بهتر از صدا درآوردن و سوت زدن است. شاید باشگاه ورزشی شادترین مکان دنیا نباشد، اما شما می‌توانید از آن مکان شادی بسازید.

یکی از آداب رفتار در باشگاه ورزشی رعایت بهداشت در رختکن و سالن است.

رختکن 


قبل از هرچیز بهداشت را رعایت کنید

اگرچه ممکن است بعضی افراد به خوشبو کننده حساسیت داشته باشند، اما برای بقیه عذری وجود ندارد که بوی عرق یا هر بوی بد دیگری بدهند. استفاده از اودکلن نیز ممکن است راه‌حل مناسبی برای حضور در باشگاه ورزشی نباشد.

آرایش کردن را به خانه موکول کنید

پاک کردن لای دندان‌ها، اپیلاسیون کردن، رژ لب زدن و سشوار کردن حتی موی سر در رختکن‌های عمومی کار درستی نیست. این کارهای خصوصی را در خانه انجام دهید.
 

رختکن را خانه خود فرض نکنید

جدی باشید، رختکن باشگاه ورزشی، خانه شما نیست. پس از لم دادن و دراز کشیدن و یا حتی حرف زدن و خندیدن با صدای بلند در رختکن خودداری کنید. نباید برای دیگران مزاحمت ایجاد کنید. باید مرزها را رعایت کنید.

همه وسایل‌تان را جمع کنید

به نیمکت رختکن باشگاه ورزشی نچسبید. کیف و کفش ورزشی و لپ تاپ را از روی نیمکت جمع کنید. به ویژه در ساعات شلوغ به دیگران هم فضا بدهید تا وسایل‌شان را جمع کنند.

منبع : Greatist